Кажуть, дороги - життя. Але по-справжньому повнокровним і насиченим це життя стає не раніше, ніж у транспортні артерії починають вкладати серйозні гроші. От і на Херсонщині цьогоріч вперше за всю епоху української незалежності капітальний і поточний ремонт доріг профінансували більш як на 1,1 мільярда гривень. Гроші бюджетні, але відгук від приватного бізнесу не забарився.

Півтора місяця - завод готовий

Три підприємства з Хмельниччини, Дніпропетровщини, Одещини, які виграли великі тендери на ремонт магістралей Одеса - Мелітополь - Новоазовськ, Херсон - Генічеськ, Мар'їнка - Берислав за лічені тижні звели під містом Нова Каховка кожен свій асфальтобетонний завод. Їх навіть встановили поруч один з одним. І тепер виробництва справно видають такий потрібний продукт, забезпечуючи місцевих жителів роботою, а скарбничку громади - податками.

Інвестори наочно довели, що вміють працювати не гірш від зарубіжних конкурентів. Приміром, завод, який видає "на-гора" по 160 тонн якісного асфальтобетону на годину (устаткування, до речі, вітчизняне) у новокаховській промзоні хмельницьке ПрАТ звело під ключ та запустило за якихось півтора місяця. Тут шістнадцять працівників, чия зарплата стартує від п'ятнадцяти тисяч гривень - дуже непогано, як на місцеві реалії. І це тільки початок, вважають на підприємстві.

- Ми поки що забезпечуємо асфальтобетоном проекти власної фірми. Але надалі будемо готові постачати його всім, хто потребує. Адже роботи для ремонту та будівництва доріг на Херсонщині задосить. Тож з роботи в одну зміну можемо перейти і на дві, і на цілодобовий режим. Для цього тільки необхідні будуть додаткові робочі руки. Але тут проблем жодних - уже сформували кадровий резерв з десяти місцевих фахівців, котрі нині безробітні, - зазначає завідувач виробництва асфальтобетонного заводу Олександр Зайцев (на знімку).

Куди прямує асфальт

Нині каравани з асфальтобетоном рухаються від Нової Каховки до міжнародної траси М-14 Одеса - Мелітополь - Новоазовськ. Три фірми-підрядники мають капітально відремонтувати тут 30,5 км цієї дороги. І матеріалів потрібно чимало: одного лише асфальту - приблизно 3,5 тисячі тонн на кожен кілометр! І це - не рахуючи того, що старий асфальт також не пропадає: його подрібнюють і використовують для благоустрою узбіччя. Втім, підрядники уже вийшли на фінішну пряму - асфальтове покриття майже всюди готове, тепер черга за розміткою й тими самим узбіччями (на знімку).

- Міжнародна траса Одеса - Мелітополь - Новоазовськ для Херсонщини була й залишається стратегічною. Через неї влітку йде величезний потік транзитних автомобілів із курортниками, у порти автопоїзди везуть зерно нового врожаю тощо. Відтак, її експлуатація була дуже інтенсивною, і тепер з того відтинку в 223 кілометри, який проходить краєм, три чверті необхідно ремонтувати. Протягом чотирьох останніх років вдалося оновити 75 кілометрів цієї дороги, на черзі ще вісімдесят. Проект для цього вже розробили, і все залежить від того, чи будуть наступного року гроші, та скільки саме, - пояснює заступник начальника Служби автодоріг Херсонщини Сергій Якубенко.

Одне слово, навіть якщо зосередитися лише на трасі Одеса - Мелітополь - Новоазовськ, то тільки вона спроможна забезпечити роботою всі три нові асфальтобетонні заводи. Але ж у краї ремонту потребує 1441 кілометр різноманітних доріг! Якщо брати у середньому по десять мільйонів гривень на кілометр (а саме стільки нині коштує поточний ремонт), йдеться вже не про мільйони, а про десятки мільярдів гривень. Тож і заводів для забезпечення таких ремонтів необхідно мати значно більше. Були б гроші - буде і виробництво, і робочі місця. Та рано чи пізно їх доведеться "нашкребти" чи то у вигляді бюджетних субвенцій, чи то позиками. Дорога - то життя, пам'ятаєте?

Сергій ЯНОВСЬКИЙ.

Херсонська область.

На знімках:


Працює дорожня техніка.


На відремонтованій ділянці траси Одеса - Мелітополь - Новоазовськ уже завершують благоустрій узбіч.


Новенький асфальтобетонний завод під Новою Каховкою вже дає продукцію.


Завідувач виробництва асфальтобетонного заводу Олександр Зайцев.

Фото автора.