Укр | Рус
Відбулося вечірнє пленарне засідання Верховної Ради України Легкая атлетика. Українці відзначилися перемогами у Франції та США Голосування <<законів 16 січня>>: суд перенесли... У НАТО відреагували на заяву Лаврова про Будапештський меморандум Міністерство закордонних справ України заявило про протест у зв'язку з незаконним рішенням <<суду>> в окупованому Криму щодо Володимира Балуха Відбулося ранкове пленарне засідання Верховної Ради України Відсидка не допомогла - знову взявся за наркотики Дві третини подільського експорту йде до Євросоюзу Щоб спалах АЧС не поширився Попрощалися з Віктором Сухіним... Не всім так щастить У Верховній Раді створено три нові міжфракційні депутатські об'єднання У профільному комітеті вважають спроби законодавчо закріпити різні дати початку окупації України Окружний адміністративний суд Києва переніс розгляд позову екс-голови Одеської ОДА Михеїла Саакашвілі до Державної міграційної служби України через неявку на засідання позивача і його представників Міністерство культури поповнило перелік осіб, які створюють загрозу національній безпеці, на підставі звернення Служби безпеки України
Загрузка...
загрузка...
Голосування
З 1 січня в Україні набули чинності зміни в правилах дорожнього руху. Як ви ставитеся до обмеження максимальної швидкості транспортних засобів у населених пунктах до 50 км/год?

Голосувати

Як ви ставитеся до посилення санкцій за керування автомобілем у стані алкогольного або наркотичного сп'яніння?

Голосувати
На головну
11:26       12.01.2018

Війна грошей: готівка проти електронних розрахунків

Одразу після Різдвяних свят на тернополян очікував неприємний сюрприз: приватні пасажирські перевізники оголосили страйк і не вийшли на маршрути. Мешканці обласного центру та приїжджі могли добратися на роботу, на ринок, у лікарню чи ще кудись тільки на комунальному транспорті (переважно тролейбусами), на таксі або пішки. Подія настільки неординарна, що її не оминули увагою провідні інформаційні агентства і телеканали України.

 

Фото
з сайту
Тернопільської міської ради.

 

Ми ж спробуємо більше уваги приділити не опису ситуації, а її аналізу. Зрештою, не буде помилкою заявити, що такі проблеми характерні чи не для всіх міст України.

 

З чого все почалося? З 2 січня в громадському транспорті міська рада Тернополя запровадила автоматизовану систему обліку оплати проїзду. Відтак, пасажири повинні проводити оплату електронними проїзними картками або готівкою, а водії маршруток незалежно від форми власності зобов'язані видати квиток за допомогою валідатора. У разі оплати готівкою вартість проїзду стає дорожчою на 1 грн.

 

Утім, приватні перевізники абсолютно ігнорували вимогу міської ради. У багатьох маршрутках й досі немає валідаторів. Влада міста навіть планувала звернутися у контролюючі служби та правоохоронні органи, щоб перевірити діяльність усіх перевізників міста. Причиною стали скарги пасажирів, що водії маршруток під час оплати готівкою не видають квитки або видають інші, ніж ті, які друкують через валідатор.

 

Але перевізники випередили владу і розпочали страйк. Фактично водії протестували проти впровадження автоматизованої системи оплати за проїзд. Бо, на їхню думку, стає незрозуміло, як вони отримуватимуть зарплату і хто здійснюватиме контроль за пасажирами. Здавалося б, наївне запитання, адже заробіток виплачується роботодавцем відповідно до укладеного договору. Але тут ситуація складніша. Ось як її прокоментували у міській раді: акція протесту є спробою маніпуляції, оскільки через електронні квитки водії позбавлені можливості працювати з готівкою. Відтак, обіг коштів здійснюватиметься більш прозоро.

 

І справді, навіть важко уявити, який величезний масив готівки проїжджає на міських маршрутках повз державний облік, повз сплату податків в одному лише Тернополі. А по Україні?

 

Є ще й інший, прихований, мотив невдоволення водіїв системою електронного обліку оплати за проїзд. Їхній заробіток неминуче стане офіційним, а його підвищення вплине на зменшення субсидій на оплату комунальних послуг або на їх відсутність.

 

Не менш дивним є хвилювання водіїв й щодо того, хто здійснюватиме контроль за оплатою пасажирами проїзду. Тобто якщо раніше їх це не хвилювало -- пильнуй кожного, хто заходить, і бери з нього гроші, то тепер, коли пасажиру потрібно обов'язково видати проїзний квиток, вони не можуть цього гарантувати.

 

...Уже через годину після початку страйку керівники міста зустрілися за зачиненими дверима з водіями і власниками транспортних засобів. Про досягнуті домовленості розповів міський голова Сергій Надал.

 

-- Тернопіль сьогодні впроваджує новацію, яка діє в усьому цивілізованому світі. Цей перехідний етап є складним, але є розуміння між усіма сторонами, що він необхідний, -- зазначив він. -- За результатами сьогоднішньої зустрічі ми домовилися про те, що перевізники повинні переходити на інший режим роботи, зокрема розраховувати зарплату водіям за год/км, що стимулюватиме їх відпрацьовувати весь графік. Утім, систему оплати праці водіїв вирішуватимуть самі власники.

 

Сергій Надал також повідомив, що буде проведено тестовий режим перевірки оплати проїзду, для чого буде виділено додаткові електронні зчитувачі.

 

І, нарешті, через кілька днів почнуть працювати контролери, які перевірятимуть наявність квитків та документів на проїзд у пасажирів. Це полегшить роботу водіям. Особи, які не матимуть квитків, будуть оштрафовані у 20-кратному розмірі.

 

Щоправда, хто виплачуватиме зарплату контролерам і в чиєму підпорядкування вони працюватимуть, невідомо.

 

Усе нібито добре, але... Якщо ми хочемо, щоб усе було так, як у цивілізованому світі, то чому не впроваджуємо їхній досвід? Пригадую, ще 1995 році у Штатах водії міських автобусів готівки до рук не брали. При вході був апарат, куди пасажири вкидали гроші, й отримували чек на проїзд. Він же зчитував картки пільговиків. Усе дуже просто. Чому ми завжди все ускладнюємо?

 

І ще. У тому ж таки цивілізованому світі держава компенсує перевезення пільговиків. У нас це тільки мрія у більшості міст. У кращому випадку органи місцевого самоврядування бодай частково компенсують ці витрати.

 

Існує ймовірність того, що із впровадженням електронної оплати проїзду перевізники закриють нерентабельні маршрути. Раніше вони перекривали витрати на них необлікованою готівкою.

 

Узагалі не варто думати, що пасажирські перевезення дуже прибуткова справа. Те, що ми називаємо міськими автобусами, найчастіше є звичайною бляшанкою, яка коштує півтора мільйона гривень. А знаєте, що найбільше турбує чи навіть реально лякає пасажирів? Те, що водій, маючи лише дві руки, умудряється давати решту, розмовляти по телефону і кермувати... Утім, кермує він... ліктями.

 

Щасливої поїздки!

 

Михайло ЛИСЕВИЧ.

 

Тернопільська область.

 

Голос України