30 січня у Комітеті соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення відбулася робоча нарада з метою вивчення та аналізу бюджету Пенсійного фонду України на 2019 рік, а також окремих аспектів пенсійної реформи, які безпосередньо залежать від можливостей бюджету Фонду.

У нараді взяли участь народні депутати - члени Комітету, представники центральних органів виконавчої влади, профспілкових та громадських організацій.

Відкриваючи робочу нараду, Перший заступник голови Комітету Сергій Каплін звернув увагу на суттєві проблеми з плануванням бюджету Пенсійного фонду та окреслив основні питання пенсійного забезпечення, на які необхідно знайти відповідь у бюджеті Пенсійного фонду на 2019 рік.

Сергій Каплін зазначив, що необхідно завбачливо унормововувати фіскальні ризики, тобто чинники, які можуть призводити до відхилення доходів, видатків, дефіциту Пенсійного фонду. Він, зокрема, нагадав ситуацію з затримкою пенсійних виплат у липні минулого року.

С.Каплін запитав: чи планує Уряд найближчим часом вносити на розгляд парламенту законопроект, спрямований на удосконалення, підвищення якості адміністрування та дисципліни сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, реформування системи оплати праці, що є безпосереднім знаряддям наповнення бюджету Пенсійного фонду України? Він нагадав, що така законодавча ініціатива вже була предметом обговорення на одній з робочих зустрічей членів Комітету з Головою Пенсійного фонду.

Перший заступник голови Комітету також не залишив поза увагою проблему з погашенням боргів пенсіонерам за рішеннями судів, повернення пенсій за минулий час переселенцям.

Член Комітету Наталія Королевська, звернувшись до учасників наради, наголосила на тому, що необхідно обговорити всі хвилюючі питання, що стосуються бюджету Пенсійного фонду, щоб не допустити банкрутства Пенсійного фонду та зниження державних гарантій щодо пенсійного забезпечення наших громадян. Вона зазначила, що з бюджету ПФУ не мають виплачуватися невластиві йому виплати, тому потрібно з’ясувати, які з цих виплат вже покладено на Державний бюджет України, а які ще залишилися у бюджеті ПФУ. Зокрема, народний депутат запропонувала розібратися з тим, чому доставка пенсій проводиться за рахунок бюджету ПФУ, а не Державного бюджету України та порівняти процентні ставки всіх банків за надані послуги.

Представник Міністерства соціальної політики Валентина Кудін доповіла про основні аспекти пенсійної реформи, що відбулася в жовтні 2017 року, та зазначила, що без її проведення розміри пенсійних виплат були б значно меншими.

Заступник голови правління Пенсійного фонду Ірина Ковпашко запевнила учасників зустрічі, що прийнятий на 2019 рік бюджет Пенсійного фонду забезпечить перерахунки пенсій, передбачені чинним законодавством, зокрема, щорічний «березневий» з 1 березня, з 1 квітня - стосовно врахування 2 років страхового стажу працюючим та два перерахунки (з 1 липня та 1 грудня) у зв’язку із збільшенням прожиткового мінімуму на одну непрацездатну особу, як передбачено соціальними стандартами, закріпленими в Державному бюджеті. І.Ковпашко також зазначила, що в бюджеті Пенсійного фонду передбачені кошти на перерахунки військовим пенсіонерам, працюючим, що звернуться за перерахунком, та 65-річним, що мають 30 (35) років страхового стажу у розмірі не меншому 40% заробітної плати.

Представники Офісу з фінансового та економічного аналізу у Верховній Раді України, Офісу Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Представництва Президента України в Автономній Республіці Крим, профспілкових та громадських організацій висвітлили ключові проблемні питання бюджету ПФУ, які потребують додаткового вивчення та врегулювання.

Представник Офісу Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини звернула увагу присутніх, що незважаючи на проведення з 1 жовтня 2017 року осучаснення пенсії шляхом застосування середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, обчисленої як середній показник за 2014, 2015 та 2016 роки, внаслідок застосування при перерахунку величини оцінки одного року страхового стажу у розмірі 1% більшість розмірів пенсій громадян зменшились і з метою збереження попереднього їх розміру, що склався станом на 30 вересня 2017 року, здійснюється відповідна доплата до пенсії. Особливо несприятливими наведені підходи виявилися для працюючих пенсіонерів, які, незважаючи на додатковий стаж, відпрацьований після призначення (попереднього перерахунку) пенсії та за який сплачено єдиний соціальний внесок, не отримують підвищення розміру пенсії. Така ситуація позбавляє стимулу працюючих пенсіонерів набувати додатковий після призначення (попереднього перерахунку) пенсії страховий стаж та офіційно працювати.

Старший економічний аналітик Офісу фінансового та економічного аналізу у Верховній Раді України Алла Іващенко поінформувала учасників наради про те, що Офісом проведено оцінку якості планування доходів та видатків Пенсійного фонду та ознайомила з деякими з підсумків цієї оцінки. Окремим питанням проаналізовано особливості планування по надходженнях ЄСВ, а також питання уточнення Державною фіскальною службою індикативних показників надходжень ЄСВ протягом року. Наслідком такої діяльності ДФС були необґрунтовано завищені значення планових надходжень ПФУ у грудні минулого року за розрахунками ДФС.

Підсумовуючи зустріч, Сергій Каплін та Наталія Королевська запропонували представникам центральних органів виконавчої влади відійти від позиції правового нігілізму та комплексно врегулювати питання наповнення та використання коштів Пенсійного фонду.

Комітет соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення готовий долучитися до розв’язання проблемних питань щодо бюджету ПФУ та розглянути всі законодавчі пропозиції Уряду в цьому напрямку.

http://iportal.rada.gov.ua/news/Novyny/166964.html