Літаком, який розбився нещодавно на Кіровоградщині біля села Оникієвого, керували двоє кіровоградців, які сіли за штурвали, навіть не маючи посвідчень пілотів. А для повного комплекту ще й взяли на борт літака голову місцевого фермерського господарства...
Аварія сталася в результаті відмови двигуна під час несанкціонованого зльоту з дороги сільськогосподарського призначення. Літак упав і загорівся. Всі учасники інциденту отримали тілесні ушкодження і потрапили до лікарні. Традиційно на місце події виїздили представники місцевої прокуратури, райвідділів міліції та МНС України в області, експертно-криміналістична і слідчо-оперативна групи. Проводиться перевірка дотримання (а скоріше — порушення) правил повітряних польотів.
Тим часом тема не нова. Прокуратурою області вже внесено кілька приписів і подань та порушено кілька дисциплінарних проваджень щодо порушень безпеки польотів у регіоні. Під час вивчення стану дотримання на Кіровоградщині законодавства про безпеку польотів, особливо при виконанні сільськогосподарських робіт, було встановлено, що на території області сільськогосподарські підприємства досить широко звертаються до послуг авіаційних аматорів. Останні, в порушення встановлених норм і правил виконання польотів та експлуатації надлегких повітряних суден — без передбаченої сертифікації своїх машин, необхідної авіаційної підготовки, без наявності ліцензії на виконання авіахімічних робіт — виконують обробку пестицидами і іншими агрохімікатами посівів місцевих господарств.
З початку року в області сталося чотири катастрофи легких повітряних суден, внаслідок яких троє осіб загинуло та кілька отримали тяжкі тілесні ушкодження. Помер на місці пригоди пілот, який проводив хімічний обробіток сільськогосподарських угідь незареєстрованим мотодельтапланом аматорської конструкції поблизу села Нова Прага Олександрійського району. Сталася аварія, а пілот отримав тяжкі тілесні ушкодження в результаті такої само недбалості в Головківці Олександрійського району. Сталася катастрофа приватного літака, внаслідок якої пілот отримав тілесні ушкодження, і в селі Великих Троянах Ульянівського району. З тією тільки різницею, що польоти тут здійснювали на незареєстрованому та несертифікованому в Україні літаку.
Літальні апарати, які заборонено експлуатувати, використовують останнім часом в сільськогосподарських підприємствах для повітряного обробітку земельних ділянок пестицидами або іншими отрутохімікатами без необхідних дозвільних документів та без дотримання будь-яких норм і правил обробітку дуже часто.
Крім того, прокуратурою Кіровоградської області виявлено ряд фактів незаконного використання повітряних суден, що могло створити загрозу безпеці життю чи здоров’ю людей, завдання матеріальної чи іншої шкоди. Наприклад, використовують незареєстровані в передбаченому законом порядку мотодельтаплани, а їх пілоти не мають посвідчень встановленого зразка у Знам’янському авіаційно-спортивному клубі надлегкої авіації «Кондор» та громадському дельтапланерному клубі «Дельта».
Раніше пілоти повинні були повідомити про свій виліт за добу і отримати відповідний дозвіл. Спрощена система стосується літаків вагою до 5700 кг. І, на думку представників Державної авіаційної адміністрації, на безпеку загалом не вплине, адже мова йде про висоту до 1500 метрів — на ній немає пасажирських перевезень. Невідомо, щоправда, як щодо повітряного коридору від поверхні землі до 1500 метрів. Адже ним користуються і малі, і (під час зльоту та посадки) великі повітряні судна, в тому числі — й пасажирські. Та й життя одного пілота чогось та варте.
В Україні є кілька навчальних закладів, які готують пілотів. Але вартість підготовки дуже велика. Адже крім теоретичної частини, потрібно налітати певну кількість годин. За нинішньої вартості паливно-мастильних матеріалів це вже щось.
Зрозуміло, що з кожним днем з’являється дедалі більше охочих купити літаки і літати. Відповідно, це збільшить і число повітряних аварій. Щось змінювати та впорядковувати, як завжди, будуть вже опісля. Так би мовити — за фактом. Шкода, що при цьому постраждають люди, які жодного відношення до бажання когось підкорювати висоту не мають.
Фото УНІАН.