* Економіка має задосить можливостей для заміщення природного газу в пікові періоди опалювального сезону — про «енергосани».

* На відновлення постраждалого від війни Донбасу, за попередніми оцінками уряду, треба щонайменше 8,1 мільярда гривень — про краматорські верстати.

* ДП «Антонов» представить на авіасалоні у Фарнборо новий Ан-178 — про ще один аргумент.

«Мертвого сезону» не буде

Чесно кажучи, на заяву керівника відділу диверсифікації джерел нафто-, газопостачання Міненерговугіллля Леоніда Нестерова очікували так довго, що можна було й засумніватися, чи перекривала нам Москва газовий вентиль. Нарешті сказано: Україна має усі технічні можливості для заміщення російського газу в опалювальний сезон за рахунок палива з ЄС. «Наші технічні імпортні можливості з країн ЄС перевищують той дефіцит, який гіпотетично може виникнути в наших споживачів. Тобто, ситуація напружена, але не безнадійна. В період серпня цього року по березень наступного ми зможемо забезпечити імпорт газу обсягом приблизно 10 мільярдів кубометрів».

Чи поїдуть «енергосани» взимку, якщо їх належним чином не підготували влітку, через об’єктивний дефіцит? Поїдуть. Почасти дякуючи реверсу газу з Європи. Почасти — дякуючи черговій авральній кампанії із заміщення російського газу альтернативними джерелами енергії.

Цього тижня Прем’єр-міністр Арсеній Яценюк розставляв тарифні акценти. Пільгові ставки одержать усі, хто перейде з газових котлів на електричні. Одержать преференції і котельні, які відмовляються від використання газу.

Волею провидіння саме в цей час мені пощастило побувати на одному з виробничих майданчиків НДІ екології та альтернативної енергетики — є таке при недержавному університеті розвитку людини «Україна». Модульні котельні, які не тільки перетворюють електричну енергію на теплову, а й акумулюють її в автоматичному режимі, за габаритами нагадували невеличкі шафки. З однієї, розробленої на базі іонної електропровідності теплоносія, можна роздобути енергію для опалення кількох тисяч квадратних метрів площі, з іншої — 70. Завдяки модульному принципу, потужність таких котелень може бути будь-якою. І це — не в мріях, не в кресленнях, не на експериментальних дільницях, а вже в серійному виробництві й у будівлях споживачів.

Підсумую: уряд цілком виправдано ставить на синицю в руці, а не журавля у небі — на використання альтернативних джерел енергії з метою скорочення споживання природного газу в побутовому секторі на користь промислового. Якщо швидко модернізувати систему центрального опалення неможливо, то треба по максимуму заміщувати газ електроенергією. Але обмежитися цим не можна. Мінфін також радить задіяти автономні системи опалення будівель на базі теплоакумуляторів, але замовчує приписки з боку облгазів, ТКЕ, обленерго. А ці зловживання нівелюватимуть результати зусиль з енергоефективності.

«Мертвого сезону» не буде. Такі галузі, як машинобудування, АПК, целюлозно-паперова, цегляна, текстильна промисловість та низка інших секторів економіки, мають неабиякий потенціал заміщення природного газу, хоча зараз його не використовують. Це означає, що в разі нестачі газу в пікові періоди його споживання, вони стоятимуть перші в черзі на обмеження споживання газу.

...А вони працювали

Понад три місяці спустошливої війни в індустріально розвиненому Донбасі фактично скасували дуже важливу сезонну процедуру для підприємств — підготовку до роботи взимку. Нагадаю, за попередніми оцінками, на відновлювальні роботи понівеченої війною інфраструктури знадобиться понад 8 мільярдів гривень.

Після визволення від бойовиків Краматорська в інтерв’ю «ЛігаБізнесІнформ» гендиректор Новокраматорського машинобудівного заводу Георгій Скударь перераховував наслідки для місцевої промисловості — людські втрати, зіпсовані дороги, пошкоджені лінії електропередач, перебої з питною водою через непрацюючі насоси, недоплати за виконані контрактні роботи...

Промовиста деталь: попри те, що місто затягли у склад так званої ДНР, його підприємство виконало всі свої зобов’язання перед замовниками. Воно працювало — і це ще один доказ того, що в того, хто прагне влаштувати нашій промисловості «мертвий сезон», анічогісінько не вийде.

Про нас ще почують!

До такого висновку я схилявся не раз, гортаючи у пам’яті свіжі новини. Нацбанк рапортував, що обсяг гривневих депозитів громадян у червні зріс на 3,3 відсотка — нехай нестійкий, але вже симптом, пов’язаний зі зміцненням гривні. Від початку липня її курс зміцнів проти долара США до 16 копійок на купівлі і до 11 копійок — на продажу. Державна фіскальна служба, яка прийшла на зміну почилого в Бозі Міністерства доходів і зборів, констатувала, що ГЗК Кривого Рогу здійснюють в бюджет рекордні відрахування податків...

...Про присутність ДП «Антонов» на цьогорічному авіасалоні у Фарнборо (передмістя Лондона) очевидно треба сказати окремо. Річ у тім, що на авіасалоні, який проходитиме з 14 по 20 липня, українські авіабудівники представлять новий транспортний літак Ан-178 вантажопідйомністю 18 тонн. Він цілком відповідає загальносвітовій тенденції із заміни чотиримоторних турбогвинтових літаків на двомоторні, реактивні. З більшою на 40 відсотків крейсерською швидкістю та істотно кращою тягою при злеті. А ще новий український літак зберігає вже класичні якості — надійність, базування на аеродромах усіх типів, автономність тощо. Потреба ринку в таких літаках, за оцінками експертів, становить до 200 машин до 2032 року, а перший політ Ан-178 вже планують на початок наступного року.

За відгуками конструкторів, це вантажний перевізник світового класу для армійських потреб. А, як на мене, це ще й неспростовний аргумент того, що українська промисловість здатна розв’язувати найскладніші завдання і гідно відповідати на будь-які виклики.