Земельне питання сьогодні — одне з найгостріших і найболючіших. Тому прокурорський нагляд за дотриманням земельного законодавства України набуває особливого значення.
Про актуальні питання нагляду за дотриманням законів державними органами земельних ресурсів нашим читачам розповіла заступник начальника Головного управління нагляду за дотриманням законів щодо прав і свобод та захисту інтересів держави Генеральної прокуратури України Наталія ШЕСТАКОВА.
— Наталіє Іванівно, найперше, хотілося б дізнатися, як сьогодні Генеральна прокуратура наглядає за дотриманням земельного законодавства та діяльністю державних органів земельних ресурсів?
— На виконання рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18.01.2008, введеного в дію Указом Президента України від 14.02.2008, органами прокуратури впродовж 2008 року разом із органами МВС, СБУ та за участю Держземінспекції України проводилися перевірки дотримання земельного законодавства.
За їх результатами прокурорами порушено 932 кримінальні справи, з яких 538 направлено до суду, опротестовано понад 7,6 тис. незаконних актів із земельних питань. За документами прокурорського реагування до відповідальності притягнуто майже 4,6 тис. службових осіб, відшкодовано більш як 70 млн. грн. За втручання прокурорів удалося запобігти протиправному відчуженню близько 21 тис. га земель державної і комунальної власності, повернуто понад 11 тис. га землі.
Прокурорські перевірки, розслідування кримінальних справ засвідчили, що порушення земельного законодавства допускаються, передусім:
— внаслідок прийняття органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування незаконних рішень або їх підробки про вилучення та надання земель, зміни їх цільового призначення. При цьому службові особи цих органів сприяють отриманню комерційними структурами найпривабливіших земельних ділянок;
— за рішеннями судів визнаються дійсними незаконні договори купівлі-продажу земель сільськогосподарського призначення, місцеві ради та адміністрації надають в оренду земельні ділянки та змінюють їх цільове призначення;
— під виглядом укладання договорів Міністерством оборони України про спільну діяльність з комерційними структурами відчужується військове нерухоме майно разом із земельними ділянками;
— шляхом фальсифікації списків членів фермерських господарств з метою незаконного отримання земельних ділянок сільськогосподарського призначення у власність.
Безумовно, ці порушення допускаються через слабкий контроль державних органів земельних ресурсів, службові особи яких нерідко безпосередньо скоюють злочини. Торік стосовно службовців цих органів порушено 65 кримінальних справ, з яких 36 направлено до суду, за прокурорського реагування до відповідальності притягнуто 216 осіб.
— Які саме порушення земельного законодавства виявляють прокурори найчастіше в діяльності органів земельних ресурсів?
— Перевірки засвідчили, що поширеними порушеннями в діяльності органів земельних ресурсів є незаконна видача погоджень проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, висновків державних землевпорядних експертиз по таких проектах, державних актів на право власності на землю. Поширена підробка документів із земельних питань та отримання хабарів.
— Як прокуратура реагує на такі порушення законодавства?
— На факти хабарництва реагування органів прокуратури принципове.
На сьогодні Генеральною прокуратурою України розслідується кримінальна справа, порушена стосовно начальника управління земельних ресурсів у Броварському районі та голови Броварської райдержадміністрації за фактом готування до одержання хабара у розмірі 38 млн. доларів США від громадянина Сирійської Арабської Республіки за вирішення питання щодо виділення його довіреним особам 36 га землі в межах Погребівської сільської ради.
Крім цього, розслідується кримінальна справа, порушена за ч. 3 ст. 368 КК України стосовно виконувача обов’язків зазначеного управління земресурсів та вказаного голови райдержадміністрації, які отримали від згаданого іноземного громадянина хабара у розмірі 11 млн. грн. за виділення йому земельної ділянки площею 40 га в межах Семиполківської сільської ради Броварського району.
Як приклад також можу навести порушену прокуратурою Чернівецької області кримінальну справу стосовно заступника начальника відділу земельних ресурсів Герцаївського району та інших осіб, які отримали хабара у розмірі 135 тис. доларів США за зміну цільового призначення земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 4,05 га на землі забудови.
До суду прокуратурами Ленінського району АР Крим та Голопристанського району Херсонської області направлено кримінальні справи стосовно інспекторів територіальних органів Держземінспекції, які отримали хабарі за зменшення розміру збитків, заподіяних нецільовим використанням земельної ділянки, та ненаправлення матеріалів до правоохоронних органів про виявлені порушення земельного законодавства.
— Розкажіть, які порушення законодавства уповноваженими державними органами земельних ресурсів виявлено прокурорами?
— Насамперед, це незаконна видача державних актів на право власності на земельні ділянки, внаслідок чого з державної власності вибувають значні площі земель. Переконливим прикладом є кримінальна справа, яка розслідується прокуратурою Київської області, порушена за фактом перевищення повноважень службовими особами управління земельних ресурсів Києво-Святошинського району та районного відділу Київської регіональної філії ДП
«Центр Державного земельного кадастру при Держкомземі України», якими без відповідних рішень органів державної виконавчої влади та органів місцевого самоврядування одного із ТОВ видано 27 державних актів на право власності земельними ділянками площею 77,7 га, з яких 13,9 га — пам’ятка археології національного значення — городище.Торік міжрайпрокурорами Черкаської, Закарпатської та Полтавської областей направлено до суду кримінальні справи стосовно керівників районних відділів земельних ресурсів, які незаконно видали державні акти на право власності на землю без рішень органів місцевого самоврядування та розробки технічної документації.
Поширеними є випадки, коли на підставі протиправних висновків державних землевпорядних експертиз органи місцевого самоврядування та органи виконавчої влади надають у власність та користування земельні ділянки. Так, за протестами міжрайонного природоохоронного прокурора Київської області скасовано шість протиправних висновків землевпорядних експертиз Головного управління земельних ресурсів області, яким визнано законними проекти землеустрою щодо припинення права постійного користування ДП
«Київський лісгосп» земельними ділянками лісогосподарського призначення площею 5,94 га, переведення їх до земель сільськогосподарського призначення та передачі у власність громадянам для ведення особистого селянського господарства в межах села Крюківщина Києво-Святошинського району.У Житомирській області службові особи головного управління земельних ресурсів незаконно надали позитивний висновок землевпорядної експертизи за проектом землеустрою щодо відведення дочірньому підприємству
«Комітет правового захисту «Миропільський центр передових технологій» земельної ділянки площею 26,12 га разом з об’єктами історико-культурної спадщини. За цим фактом прокуратурою області порушено кримінальну справу.Виявлено також факти, коли службовці органів земельних ресурсів незаконно погоджують відведення земельних ділянок.
Генеральною прокуратурою України завершено досудове слідство у кримінальній справі, порушеній стосовно колишнього виконувача обов’язків Обухівського райвідділу земельних ресурсів, який незаконно погодив та сприяв передачі у власність фізичним особам острова
«Безіменний» площею 35 га, що знаходиться в руслі річки Дніпро на території смт Козин Обухівського району Київської області. На сьогодні обвинувачений та його захисники ознайомлюються з матеріалами справи.— Особливої уваги потребує захист земель історико-культурного призначення. Які зловживання виявлено органами прокуратури у цій сфері?
— Такі зловживання, на жаль, існують. За недбалості керівників органів земельних ресурсів незаконно надаються у власність землі історико-культурного призначення.
Зокрема, через недбалість працівника районного управління земельних ресурсів АР Крим надано у власність земельну ділянку разом із розташованим на ній пам’ятником археології. У результаті державі завдано збитків на суму майже 80 тис. грн. Прокурором Совєтського району АР Крим кримінальну справу вже направлено до суду.
У Сумській області за недбалості службових осіб Недригайлівського районного відділу земельних ресурсів між громадянами-власниками земельних сертифікатів одного із товариств та КСП розпайовано земельні ділянки, на яких розташовано пам’ятки археології, чим державі спричинено збитки на суму 220 млн. грн. За цим фактом прокурором району порушено кримінальну справу.
— Скажіть, а як часто трапляються у сфері земельних відносин випадки підробки та фальсифікації документів?
— Органами прокуратури виявлено непоодинокі випадки фальсифікації документів із земельних питань. Так, державний інспектор з контролю за використанням та охороною земель Полтавської облдержземінспекції, зловживаючи службовим становищем, з метою приховання злочину, склав та надав прокуратурі району завідомо неправдиві матеріали перевірки щодо самовільного зайняття земельної ділянки громадянином К., умисно зменшивши площу землі та відповідно суму збитків, унаслідок чого останній міг уникнути кримінальної відповідальності. Прокурором Глобинського району стосовно державного інспектора та згаданого громадянина порушено кримінальну справу, яку вже розслідувано та направлено до суду.
Одним із держінспекторів Новосанжарського міжрайонного відділу з контролю за використанням та охороною земель з метою удаваного ефективного державного контролю підроблялися матеріали про порушення вимог земельного законодавства. Прокурором Карлівського району Полтавської області кримінальну справу стосовно держінспектора направлено до суду.
— Що ж треба зробити, аби запобігти порушенням земельного законодавства та унеможливити зловживання у цій сфері?
— Дотримання законів державними органами земельних ресурсів безперечно потребує посиленої уваги. Тож вжиті в установленому законом порядку заходи щодо притягнення до відповідальності посадових осіб, які, використовуючи службове становище, стають на шлях скоєння злочинів у сфері земельних відносин, стануть вагомим чинником у зміцненні законності щодо питань регулювання земельних відносин, запобіганні корупційним проявам, використання та охорони земель.