У ВІЙСЬКОВО-ПОВІТРЯНИХ СИЛАХ УКРАЇНИ З'ЯВИВСЯ ЛІТАК, НА БОРТУ ЯКОГО ПІД ЧАС ПОЛЬОТУ МОЖНА НАДАВАТИ НЕВІДКЛАДНУ МЕДИЧНУ ДОПОМОГУ, Й ХІРУРГІЧНІ ОПЕРАЦІЇ ТАКОЖ

Повітряний шпиталь створено на базі військово-транспортного літака Ан-26. «Ідея не нова, — каже начальник медичної служби ВПС України, генерал-майор Петро Мельник, — такі лайнери мають армії багатьох країн, навіть невеликих за територією. Наші військові медики, особливо під час роботи в екстремальних умовах, не раз шкодували, що не мають літака швидкої допомоги...»

Два роки потрібно було військовим, щоб утілити в життя пропозицію генерала Мельника. Робота ускладнювалася тим, що на жодному з ремонтних заводів ВПС України спеціалістам не доводилося раніше переобладнувати літальні апарати для потреб медиків. Вибір випав на підприємство «Одесаавіаремсервіс» тому, що тут, як ніде, «набили» руку на створенні салонів бізнес-класу. Для медиків старалися зробити все ще краще. Допомагали їм фахівці Військово-медичного центру ВПС України, що у Вінниці. Завдяки такій співпраці армія отримала новий літак.

Салон у ньому розділено на три відділення: інтенсивної терапії (на чотири місця), хірургії і для відпочинку медперсоналу. Обладнання та інструментарій придбано за кошти медичної служби. Автономні системи живлення енергією і подачі кисню, пояснив старший бортмеханік Володимир Мазуришен, разом з яким ми піднялися на борт літака, забезпечать роботу такого обладнання, як апарати для електрошокового масажу серця, відкачування крові, вентиляції легенів, а також переносної установки ультразвукових досліджень.

На запитання, чи є серед військових медиків спеціалісти, здатні виконати в небі хірургічну операцію, генерал замість відповіді навів приклад з останнього спільного навчання у Польщі наших медиків з колегами з польської армії. Тоді начальник відділення хірургії військово-медичного центру ВПС України полковник Драчевський оперував на борту літака. Крім нього, досвід оперування хворих у повітрі мають інші медики. За часів Союзу, пояснив генерал, такий літак був на озброєнні в армії, отож мали де тренуватися. До того ж такі тренування були обов’язковою вимогою для військових хірургів.

Медперсонал для літаючого шпиталю формуватимуть залежно від ситуації. А ось екіпаж літака під орудою майора Сергія Булата штатний — у ньому шість осіб. Як повідомив керівник прес-служби ВПС підполковник Анатолій Тобілко, перший політ військові медики здійснили до Луцька. Надавали допомогу старшому лейтенантові, який зазнав тяжких травм в автомобільній аварії. У польоті до Вінниці непритомний офіцер був під крапельницею. Життя йому вдалося врятувати завдяки вчасному втручанню медиків. Швидше, ніж літаком, доставити його до шпиталю не було жодної можливості. Та й перевозити хворого будь-яким іншим видом транспорту не дозволяв його стан...

Вінниця.