4 липня Верховна Рада прийняла постанову «Про основні напрями бюджетної політики на 2003 рік». Народні обранці внесли низку пропозицій, які уряд повинен врахувати під час розробки бюджету-2003.
Про роботу над головним фінансовим документом країни розповідає заступник державного секретаря Міністерства фінансів Анатолій Мярковський:
— У попередні роки бюджетну резолюцію розробляла Верховна Рада. Щоправда, тоді ми готували проекти указів Президента України про основні напрями бюджетної політики. Вже 31 травня цей документ був затверджений на засіданні Кабінету Міністрів.
— І все-таки народні обранці, зокрема члени Комітету ВР з питань бюджету, піддали його нещадній критиці.
— Документ, затверджений парламентом, і проект резолюції, поданий урядом, збігаються на 90 відсотків. Адже уряд розумів: кожна позиція, заявлена нами, повинна бути на 100 відсотків забезпечена фінансами і відповідними ресурсами. Основні розбіжності стосувалися двох фондів — Спеціального бюджетного та Пенсійного. Стосовно Пенсійного фонду, то народні депутати погодилися не включати його до балансу, але буде розроблено відповідний кошторис.
Ми не могли включити до основного фонду і кошти спеціального фонду, оскільки в такому разі треба було б до 12 липня скасувати цілу низку чинних законів. Ми дійшли згоди і депутати розробили відповідний законопроект. Шкода, його не встигли розглянути.
— Як і декілька законопроектів з оподаткування, внесених у парламент Кабінетом Міністрів...
— Міністерство фінансів розробило і подало три сценарії розвитку економіки. У тому числі ми передбачали і такий розвиток подій, коли наші пропозиції з лібералізації податкового законодавства не знайдуть підтримки у народних обранців. Але таки сподіваємося 15 серпня на засіданні Кабінету Міністрів розглянути проект закону про Державний бюджет на 2003 рік і до 15 вересня надіслати його у Верховну Раду.
— Президент України якось наголосив, що він не підпише головний фінансовий документ, якщо він буде розроблений на старій податковій базі.
— Правильно сказав! Нас також не влаштовує чинне податкове законодавство. Хоча є граничний термін — 15 серпня, коли можна змінювати закони, ми паралельно з проектом бюджету-2003 знову внесемо законопроекти, які дозволять значно послабити податковий тиск на наших громадян.
Щоправда, треба буде обов’язково врахувати позицію наших опонентів і переконати їх, що уряд урахував усе. Інакше знову може повторитися історія, як із законопроектом народного депутата Сергія Терьохіна стосовно прибуткового податку з громадян. Якби парламент його прийняв, у місцевих бюджетах утворилася б «діра» у 6 мільярдів гривень. А де взяти кошти на їх заміщення?
Отож ми сподіваємося на прагматичний підхід до урядових законопроектів і готові у разі їх прийняття у вересні-жовтні між другим і третім читанням проекту державного кошторису внести відповідні зміни.
— Тобто ви готуєте два проекти державного бюджету?
— Два проекти ми фізично не спроможні розробити. Ми просто розробили заходи на такий випадок: один проект бюджету буде легко трансформований в інший.
Розмову вів Володимир КОРОЛЮК.