Народні депутати заявляють про «тіньові» схеми завезення морем нафтопродуктів. Президент звелів боротися з нелегальним переміщенням вантажів «до сьомого поту». Але деякі посадовці, схоже, і не пітніють, і не червоніють.

До портів на узбережжі Чорного моря заходять уже не «шаланды, полные кефали»: хвилі приносять інший «улов» — контрабандний. Такий вид «риболовлі», виявляється, дає неабиякі прибутки, незрівнянні з копійчаною «доходністю» тюльки. Зокрема, про факти нелегального переміщення нафтопродуктів через кордон у травні цього року заявила група народних депутатів на чолі з Першим заступником Голови Верховної Ради України Андрієм Парубієм («На півдні країни виявлено системну контрабанду нафтопродуктами», «Голос України», 15 травня 2015 р.). За словами парламентаріїв, для незаконного завезення морем палива в Одеській, Миколаївській і Херсонській областях використовують певні схеми, які викрили активісти «Само-оборони Майдану».
Одразу після брифінгу народних депутатів редакція звернулася із запитами до керівників силових та контролюючих органів із проханням прокоментувати викладену інформацію. Крім того, наші власні кореспонденти в Одеській та 
Херсонській областях також дослідили проблему (див. публікації «Як контрабандна нафта фіскальний камінь точить...» від 26 травня 2015 р. та «У танкері — перелив, у бюджеті — недолив» від 16 червня 2015 р.)
Здавалося б, суспільна увага до проблеми створює «попутний вітер» для силовиків, покликаних боротися з контрабандою. Але під час висвітлення теми склалося враження, що зазначені посадовці неохоче спілкуються на цю тему і не поспішають хвалитися успіхами.

Митники й податківці порушення заперечують

Найбільш суперечливою виявилася ситуація навколо порту «Очаків» Миколаївської області. Підприємство опинилося в центрі уваги наприкінці квітня цього року, коли народний депутат Андрій Левус на своїй сторінці в соціальній мережі Facebook повідомив про те, що «Самооборона Майдану» встановила блокпост на виїзді із приморського міста.
«Я вже говорив, що через порт Очакова проходить контрабандний нафтопродукт і через трасу Очаків—Миколаїв в автоцистернах вже роз’їжджається територією України... Активісти спільно з правоохоронними органами будуть оглядати підозрілі автоцистерни і протидіяти злочинному трафіку нафтопродукту. «Самооборонівці» протягом тижня моніторили ситуацію, що склалася. Є інформація, що декілька автоцистерн звідси виїхали в зону АТО, і в Донецьк зокрема, тобто сепаратистам у руки... Після оприлюднення мною схем, які діють на Одещині, в Очакові, а також активних дій «Самооборони» уже припинили вивантаження суден «Джанкой» та «Джеррі», — написав депутат.
Виконуючий обов’язки начальника Миколаївської митниці Ю. Барановський
у відповіді до газети послався на «пункт 1.4 Положення про проведення ДФС (Державною фіскальною службою. — Авт.) та її територіальними органами єдиної інформаційної політики щодо взаємодії зі ЗМІ, затвердженого наказом ДФС від 09.04.2015 р. №261», згідно з яким «організацію та проведення єдиної інформаційної політики ДФС та її територіальних органів щодо взаємодії зі ЗМІ здійснює Департамент комунікацій, Управління комунікацій (відділи, сектори, спеціалісти) територіальних органів ДФС».
Іншими словами, очільник митниці, за його твердженням, не може розповідати журналістам про свою роботу — це може зробити лише вищий орган. Чи не суперечить відомчий наказ Закону України «Про доступ до публічної інформації»? У статті 19 закону, зокрема, зазначено:
«1. Запит на інформацію — це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні.
2. Запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.
3. Запит на інформацію може бути індивідуальним або колективним. Запити можуть подаватися в усній, письмовій чи іншій формі (поштою, факсом, телефоном, електронною поштою) на вибір запитувача».
До короткої відповіді головний митник Миколаївщини додав роздруківку з офіційного сайту Державної фіскальної служби України із новиною під назвою «Система контролю у пункті пропуску «Порт «Очаків» виключає можливість незаконного імпорту нафтопродуктів». У повідомленні заперечуються факти, оприлюднені народним депутатом. «Інформація щодо незаконного імпорту нафтопродуктів через пункт пропуску «Порт «Очаків», поширена деякими ЗМІ, не відповідає дійсності... Можливість ввезення на митну територію України «більшого, ніж розмитнений», об’єму нафтопродуктів виключена», — категорично стверджується в тексті документа. Податківці зазначають, що протягом 2014—2015 років у порту оформлено 30 суднозаходів з імпортним вантажем. «Заявлений маршрут суден у територіальних водах України контролювався за допомогою програмного забезпечення та радіотехнічним постом відділу прикордонної служби Очаків. Це дозволяло фіксувати факт відхилення від маршруту, виходу за дванадцятимильну зону, причалювання до судна будь-яких плавучих засобів, тощо. За вказаний період таких фактів зафіксовано не було».
Начальник Головного управління Державної фіскальної служби України в Миколаївській області В. Копіца
поставив підпис під листом, який фактично дублює викладене на сайті. Може, податківці не підозрюють, що журналісти вміють користуватися відкритими джерелами інформації?
«Станом на 02.06.15 р. заяви та повідомлення про факти здійснення порушень вимог чинного законодавства при розмитненні нафтопродуктів з Російської Федерації через територію Миколаївської області не надходили. Проте відділом протидії незаконного обігу підакцизних товарів оперативного управління Головного управління ДФС у Миколаївській області проводяться заходи щодо встановлення вищевказаних фактів», — завершує лист начальник управління.

Прокуратура й міліція кажуть про підроблені документи

Відповіді із прокуратури Миколаївської області та УМВС України в Миколаївській області виявилися змістовнішими. Судячи з викладеної інформації, підстав для того, щоб уважно стежити за незаконним переміщенням через митний кордон нафтопродуктів, достатньо.
Із листа першого заступника прокурора Миколаївської області А. Шаповалова:
«Повідомляю, що на даний час органами внутрішніх справ області здійснюється досудове розслідування в одному кримінальному провадженні за фактами підробки документів, на підставі яких здійснене ввезення на митну територію України в Миколаївській області нафтопродуктів. Так, слідчим відділом Очаківського міськрайвідділу УМВС України в області проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні за 4 фактами незаконного ввезення на митну територію України в Миколаївській області нафтопродуктів за підробленими документами, які, у подальшому, завантажувались у транспортні засоби на території ТОВ «Порт Очаків» з метою подальшого їх перевезення, за ч. 1 ст. 358 КК України.
Також слідчим управлінням фінансових розслідувань ДФС у Миколаївській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні за фактом розвантаження та подальшої реалізації підакцизних товарів (нафтопродуктів) невстановленими особами на території причалу ПАТ «Миколаївський суднобудівний завод «Океан» з іноземного судна, за ч. 1 ст. 204 КК України. На даний час досудове розслідування у вищевказаних кримінальних провадженнях триває, вживаються необхідні слідчі (розшукові) дії, спрямовані на забезпечення повного, швидкого та неупередженого встановлення обставин кримінальних правопорушень».

Із листа начальника УМВС України в Миколаївській області В. Гончарова:
«Під час досудових розслідувань вживаються всі необхідні заходи, з метою всебічного, повного та неупередженого дослідження обставин вчинених правопорушень, надання належної правової оцінки та прийняття законного процесуального рішення у передбачені законодавством строки. Відповідно до ч. 2 ст. 216 КПК України (Підслідність), досудове розслідування за ст. 201 КК України (Контрабанда) здійснюється слідчими органів безпеки».

У міліції повідомили, що «до місцевого суду направлені узгоджені із прокурором Очаківської міжрайонної прокуратури клопотання про арешт транспортних засобів, дизельного палива та обшук зазначених автомобілів із метою вилучення письмової, графічної, схематичної інформації та отримання експериментальних зразків дизельного палива для подальшого проведення порівняльних експертиз паливно-мастильних матеріалів». Правоохоронці також направили запити до Херсонського прикордонного загону, Миколаївської митниці, закладів та підприємств, які мають стосунок до розмитнення та транспортування пально-мастильних матеріалів. «Зразки дизельного палива направлено до експертного центру для подальшої порівняльної експертизи паливно-мастильних матеріалів, вилучена документація, в якій відображено рух суден, об’єми розвантаженого та завантаженого дизельного палива, проходження палива, юридичних та фізичних осіб, які проводять транспортування нафтопродуктів».

«До сьомого поту» працюють не всі

Очевидно, що такий обсяг експертиз, перерахований в офіційній відповіді з обласної міліції, неможливо виконати за лічені дні. Тоді на якій підставі Головне управління ДФС у Миколаївській області за кілька днів після викривальної заяви народного депутата Андрія Левуса категорично заперечило саму ймовірність порушень у порту Очаків? Адже висновків експертів на той момент не було.
А в Азово-Чорноморському регіональному управлінні Державної прикордонної служби вирішили провести «лікнеп» для журналістів: мовляв, уживати слово «контрабанда» в даному разі не можна, оскільки відповідно до законодавства нафтопродукти не є предметами контрабанди. На думку прикордонників, потрібно говорити про виявлення і припинення випадків незаконного переміщення вантажів нафтопродуктів. І таких випадків, як випливає з відповіді за підписом начальника регіонального управління  С. Бідила, з початку року не зафіксовано. Але яким чином нерозмитнені вантажі потрапляють до споживача? Невже дива телепортації?
«Питання боротьби з контрабандою є прямою відповідальністю СБУ, і тут нема чим похвалитись. Сказати, що я вкрай незадоволений, — значить, нічого не сказати. Дуже сподіваюся, що за декілька місяців з новим керівництвом Служби ми побачимо нову оцінку людей про відчутні успіхи СБУ, і вам завдання — до сьомого поту працювати над вирішенням цієї проблеми».
Це — цитата із виступу Президента України Петра Порошенка під час представлення виконуючого обов’язки Голови СБУ Василя Грицака 18 червня. А вже наступного дня, 19 червня, начальник УСБУ в Миколаївській області С. Базюк відповів на запит газети таке: «Повідомляємо, що в Управлінні відсутня інформація про факти контрабанди нафтопродуктів у Миколаївській області. Крім того, керівництво регіонального органу СБ України не уповноважене на надання коментарів щодо офіційних виступів посадових осіб вищих органів державної влади» (йшлося про виступи народних депутатів на брифінгу у Верховній Раді. — Авт.)
Тоді й настанови голови держави СБУ має не коментувати, а виконувати — тобто працювати «до сьомого поту». Чому співробітники Служби безпеки, а також податківці, митники і прикордонники не бачать порушень на території своєї відповідальності, тоді як депутати, міліція і прокуратура правопорушення виявляють? Чи не свідчить така вибіркова «пильність» про зацікавленість певних посадових осіб у процвітанні незаконного бізнесу? Звідки й куди пливе «контрабандна рибка» і чому досі не покарано організаторів «схем»?

 

Порт «Очаків». Паливо з барж зливають напряму в автоцистерни.

Фото надано «Самообороною Майдану» (зроблено аматорською камерою).