Можливо, вже незабаром пасажири не чутимуть цієї збитої фрази, пересуваючись рідним містом. У Комітеті Верховної Ради з питань транспорту зареєстровано проект змін, поданий Кабінетом Міністрів, в якому пропонується запровадити електронні засоби безготівкової оплати проїзду в міському пасажирському транспорті. Мовляв, наявна система оплати морально застаріла і має низку недоліків.

 

У пояснювальній записці, яка супроводжує документ, зокрема, вказується на неможливість реалізації гнучкої тарифної політики через брак автоматизованих пристроїв для перевірки квитків. Наголошують урядовці й на тому, що на організацію збору плати за проїзд та реалізацію контролю підприємства витрачають майже чверть свого доходу. Проїзні квитки мають слабкий захист від підробок, наявна система унеможливлює отримання детальних статистичних даних про пасажиропотоки для формування оптимального графіка руху маршрутів — це далеко не весь перелік незручностей, пов’язаних із нині діючою формою розрахунку за проїзд. Згадується також і проблема з невчасним відшкодуванням перевізникам витрат, передбачених для пільгових категорій громадян.


«Чинними нормативно-правовими актами не врегульовано питання можливості застосування безготівкових систем оплати проїзду громадян у міському пасажирському транспорті, зокрема, із застосуванням сучасних електронних засобів, які дають змогу забезпечити як готівкову оплату вартості проїзду, так і реєстрацію проїзду (фактичний облік) пільгових категорій громадян», — ідеться в пояснювальній записці. Нині проїхатися в тролейбусі, автобусі чи трамваї можна за умови закомпостованого абонементного талона, придбаного разового квитка, проїзного документа тривалого користування або посвідчення, яке надає пільги на проїзд.


Фахівці Міністерства інфраструктури пропонують увести в чинне законодавство терміни «автоматизована система безготівкової оплати проїзду» та «електронний проїзний документ». Це не тільки дасть змогу «вдосконалити морально застарілу систему оплати проїзду, а й стане першим кроком на шляху реформування системи пільг шляхом ефективного обліку за допомогою електронних проїзних документів перевезених пільговиків», стверджують вони. Поданим проектом закону передбачається, що загальні вимоги до безготівкової системи та проїзного документа затверджуватиме Кабмін. А от порядок функціонування автоматизованої системи проїзду в міському транспорті ляже на плечі органів місцевого самоврядування в разі прийняття рішення про її запровадження.


Автори змін очікують, що останні дадуть змогу:


* максимально підвищити прозорість та точність обліку фактично наданих послуг;
* надати повну, достовірну та деталізовану інформацію про виконану транспортну роботу для планування перевезень;
* виключити можливість фальшування проїзних документів;
* зменшити витрати перевізників на збір виручки і контроль за процесом;
* підвищити прибутковість міського транспорту і скоротити бюджетне фінансування...


Водночас документом не передбачається можливість використання для сплати за проїзд будь-якої банківської картки.


Звісно, хотілося б, щоб у нашій країні пасажири мали можливість зручно розраховуватися за проїзд. Але поки до втілення цих намірів дійде час, непогано було б і за даних умов забезпечити цивілізоване надання послуг. Днями стала свідком того, як із несправного компостера в дівчини випав квиток. Вона підняла його і закомпостирувала, як виявив контролер, ще раз. Від штрафу пасажирку врятували лише попутники, які вступилися за неї. Контролер вимушено капітулював, але не проминув кинути фразу на кшталт: «Качатимуть мені права тут всякі... я тут працюю, а ви хто?».