Усе майже як у старій добрій інтермедії: сьогодні по три — завтра по п’ять. Тільки йдеться не про раків, а про вартість проїзду у громадському транспорті. Хмельницькі перевізники знову заговорили про необхідність підняття ціни.

Переконують, що і раніше працювали собі у збиток, а з нового року виробничі витрати невпинно зростатимуть. До того ж одні й ті само проблеми називають і у приватних компаніях, котрі охоплюють такий сегмент, як маршрутні таксі і автобуси, і на комунальному підприємстві «Електротранс», що є монополістом тролейбусних перевезень в обласному центрі. Там, зокрема, наводять такі цифри: з перших днів нового року після скасування пільгових тарифів вартість електроенергії для підприємства зросла майже вдвічі — з 1,29 до 2,4 гривні за кіловат. Це автоматично піднімає собівартість перевезень. Як кажуть тролейбусники, вона має становити не менше 2,7 гривні. Та припускають, що місцева влада зупиниться на цифрі 2,5 гривні. Утім, на «Електротрансі» погодяться і з цим. Бо сподіваються, що хмельницька міськрада підтримає своє комунальне підприємство і сповна відшкодовуватиме витрати на пільгові перевезення, як це було дотепер. Та ще й при можливості даватиме гроші на придбання нових тролейбусів.


А от приватникам важче очікувати на таку щедрість з боку влади. Не дивно, що і вартість квитка у маршрутках була і залишається значно вищою. А тепер хочуть ще більшу — від 5 до 8 гривень. Переконують, що саме з такими сумами зможуть звести кінці з кінцями, хоча ще кілька місяців тому вимагали у влади, щоб та погодилася на 4,5 гривні. Але після довгих дискусій зійшлись на 3,5.


Тепер кажуть, цього замало. Значною мірою на нові вимоги транспортників вплинули вже не так пальне і запчастини, як нова мінімалка. У ТОВ «Рембуд-транс» щодня виїжджає на міські маршрути до півтори сотні автомобілів. І хоча своїх водіїв на підприємстві не так вже й багато — кілька десятків, проте на договірній основі працює до трьох сотень. Практично всі офіційно отримують мінімальну зарплату. Але тепер для її виплати фонд заробітної плати і оподаткування потрібно збільшити практично вдвічі. І зробити це можна лише за рахунок пасажира. Вже провівши свої розрахунки, у цій компанії переконують, вартість проїзду не може бути меншою від 5,3 гривні.
А приватний підприємець Олександр Мішин щодня випускає на лінії півтора десятка великих автобусів. На їх експлуатацію витрати ще вищі. Керівник наводить свою арифметику. Лише на заправку одного автобуса на день потрібно витратити до 2,4 тисячі гривень. А денна зарплата разом із податками одного водія і кондуктора тепер сягає шестисот гривень. Якщо не рахувати різні амортизаційні витрати на утримання та експлуатацію самого транспортного засобу, то це вже потягне на три тисячі гривень на день. Тобто при ціні у три гривні, яка діє тепер, потрібно перевезти тисячу пасажирів. Це багато. А головне — такої кількості охочих їхати просто немає. Тому підприємець і називає новий тариф — 6,7 гривні.


Хоча і розуміє, що така вартість одразу вплине і на кількість пасажирів — людям із низьким рівнем доходу такий громадський транспорт стане просто не по кишені. Тому і погоджується на цифру п’ять гривень.


З одного боку, в усіх цих розрахунках перевізників є своя логіка. Та з другого — залишається абсолютно незрозумілим, як підприємство може працювати з такими збитками. Особливо коли не йдеться про бюджетне відшкодування цих збитків. Уявити, що власник автобуса чи маршрутки зі своєї кишені оплачує проїзд пасажирів, а виходячи із наведених ними ж розрахунків цифри вимірюються десятками і сотнями тисяч гривень, просто неможливо. Тому логічно напрошується кілька висновків: або в розрахунках помилка, або у транспортних перевезеннях продовжують діяти чорні схеми.


Крім того, минулого року з міського бюджету на компенсацію пільгових перевезень було виділено 34 мільйони гривень. Це чималі кошти. Але навряд чи хто з упевненістю скаже, що саме така сума пішла на пільговиків. Тож стверджувати точно, хто за чий кошт їздить і хто при цьому отримує збитки та прибутки, доволі проблематично. Тому гра у нові тарифи видається не такою вже й чесною.


Важко говорити про справді об’єктивну ціну на квиток. Але з огляду на те, що перевізники буквально з перших днів нового року дедалі активніше порушують цю тему і поговорюють навіть про акції протесту, якщо до їхніх вимог не дослухається влада, виконком Хмельницької міськради таки планує затвердити нові тарифи на проїзд у громадському транспорті з березня. Найбільш вірогідні цифри — 2,5 гривні за проїзд у тролейбусі і 4,5 — у маршрутці.


Для пасажирів — багато. Для перевізників — мало. Та головне — навіть при подорожчанні ніхто не обіцяє поліпшення якості перевезень.

Хмельницький.