Чи то так навмисно підтасували, чи випадково збіглося у часі, але саме у Всесвітній день космонавтики Укрпошта запустила, цитуємо: «на ринкову орбіту... новий бренд... упевнені, нова бренд-айдентика та слоган (і де вони тих слів нахапалися!) «Головна пошта країни» по-справжньому наберуть висоту та стануть тим знаком якості, про який кожен українець скаже: «Сервіс, як на пошті! Головній пошті країни!».

Спустіться на землю. Який космос? Якщо вже порівнювати громіздкого й неповороткого монстра, на якого за останні чверть століття перетворилося національне підприємство поштового зв’язку, то уява малює, скоріше, замурзаного зеленкою підлітка, що робить вигляд ніби намагається здійняти у небо величезних розмірів паперового змія, а той, як на лихо, чіпляється за кущі-дерева, паркани, або мотузок раз по раз рветься... Пишемо, що робить вигляд, бо йому — гендир... підлітку — глибоко до лампади, що там буде з тим змієм. Ще трохи погосподарює та й подасться у світи. (Розіб’ється, а до того йде, то і біс із ним!..)

Утім, ближче... до тексту. Ігор Смілянський — в. о. гендиректора — вихваляється, що, крім девізу «Головна пошта країни», розроблений ще один — «Здатні дивувати» (???). І додає, що ребрендинг буде впроваджений поступово, з урахуванням результатів діяльності... і вже за рік Укрпошта «дивуватиме своїх клієнтів».

Розчаруємо пана Смілянського. Уже дивує! Девіз «Головна пошта країни» не є чимось оригінальним. Чи, можливо, хтось назве ще одне державне підприємство, на яке покладено ті самі функції, що й на Укрпошту? Треба, напевно, бути аудитором і виграти конкурс на посаду серед 48 претендентів, щоб сумніватися у тому, що підприємство є головним  і, додамо, єдиним національним оператором поштового зв’язку країни. Хто не згоден? Усякі-різні «Нові пошти» із функціями експрес-доставки у розрахунок не братимемо, бо у них зовсім інші завдання, хоча, наголосимо, є чому повчитися навіть заокеанським реформаторам. До речі, під час презентації керівництво Укрпошти також відзначило, що незабаром у переліку їхніх послуг з’явиться експрес-пошта і кур’єрська доставка, що дасть змогу конкурувати з існуючими фірмами з доставки і зробить сервіс сучасним і комфортним для клієнта. От тільки не сказав — навіщо?!! Краще б переймався удосконаленням притаманних власне пошті послуг, а не намагався втриматися на плаву за рахунок торгівлі господарчими товарами, засобами для прання та іншою побутовою хімією та  іншою канцелярією!

А чим не сподобався заморському головному поштареві і його команді старий флюгель-горн, або поштовий ріжок, що здавна був символом поштової служби і окрасою лого компанії? Тим більше що і — цитуємо: «новий логотип нагадує (залежно від орієнтації) одночасно старий поштовий ріжок і сучасну позначку на карті навігації»(?). Коротше кажучи, невідомо, в яку кругленьку суму обійшовся, даруйте на слові, ребрендинг! Але, будемо справедливі, ходять чутки, що агентство працювало безплатно! Постає запитання: заради чого керівникам Укрпошти було здіймати галас й заморочуватися, аби їм намалювали ті самі... яйця, тільки з іншого боку, а оригінальний шрифт замінили на звичайнісінький «Аріал»! По суті — нічого ж не змінилося! І доставка періодики, як і раніше, здійснюється коли не з тижневим, то з триденним запізненням! Поспішимо запевнити керівництво Укрпошти, що зміна логотипу, слогана, ба, навіть представництва компанії в Інтернеті, жодним чином не вплинула на якість роботи периферійних підрозділів підприємства. Це у столиці та в обласних центрах керівники можуть красуватися перед фото- та телеоб’єктивами, розповідаючи нісенітниці про щасливе майбутнє та про подальші плани...

А ми таки, справді, погодимося із думкою фахівців: «будь-який бренд, що має комерційний сенс, повинен створюватися за гроші, а не від любові до мистецтва». Аби не бути голослівними, пошлемося на спеціалістів з реклами, що навперейми заходилися коментувати: «для головної пошти країни фірмовий стиль слабкий. Симпатичний тільки прийом зі знаком-ріжком, але і там не все гладко із застосуванням і асоціаціями. Далі феєричне бажання відповідати тренду: хотілося стильно і молодіжно, вийшло посередненько і нудно. Ріжок залишили, при тому, що хотіли змінюватися, а у результаті повернулися в минуле. Щось є в цьому всьому незавершене і несправжнє»...

А ще таке: «новий логотип та стиль покликані відображати позитивні зміни в компанії». Дивує, невже у численних заморських університетах, які, за інформацією з Інтернету, закінчив шановний керівник Укрпошти, не вчать, що для того, аби сталися позитивні зміни,  треба працювати не над ребрендингом, хай Бог простить, а над скороченням строків та підвищенням якості доставки кореспонденції, слід налагоджувати умови праці поштарів, а не перетворювати поштові відділення на подобу сільських крамниць, де, крім притаманних лише їм послуг, надають ще й безліч суміжних: все заради виживання нижчої ланки! А листонош, напевно, слід би було, насамперед, забезпечити сучасними засобами пересування і пристойною зарплатою, а не на кожному брифінгу розповідати про нібито придбані 800 велосипедів — це майже на 70 тисяч поштарів, більш як 80% з яких, до речі, отримують менше, ніж 3 200 грн. — а ще подумати над тим, як організувати доставку періодики адресатам не раз на три-чотири дні, а щоденно, як це і має бути!... А вартість самої доставки збільшити удвічі, коментуючи, що Укрпошта працюватиме за прибутковими тарифами, або не працюватиме ніяк...»?!!

Утім, чого перейматися? Одна річ, самим підтюпцем бігати, розносячи газети й журнали, налагоджуючи роботу та напрацьовуючи клієнтську базу і переймаючись: за рахунок чого «вийти» на пристойну винагороду, а до неї ще й премію! Зовсім інше — гарантовано, сидячи у затишному і теплому кабінеті, мати захмарну зарплату й доплати до неї, красуватися на численних прес-конференціях та брифінгах, розповідаючи нісенітниці: «ці дев’ять місяців ми працювали над змістом. Щоб посилки почали доходити швидше або взагалі почали ходити (досі не ходили?). Сьогодні ми починаємо міняти не тільки зміст, а й форму. Це той бренд, який ми вважаємо компромісним, щоб не відлякати бабусь — бабусі наше все! — (а як же бути з дідусями?), і залучити нову аудиторію. Той логотип і та історія, яка буде стояти за ним, дасть нам можливість поєднати аудиторії з різними акцентами(?)...».

Погодьтеся: якась маячня, нагромадження слів. Складається враження, що до пана Смілянського Укрпошти не існувало. Дев’ять місяців виношував таку геніальну ідею і от, нарешті, розродився. Але, схоже на те, що дитина, як не прикро, а таки мертвонароджена. Бо, крім недолугих змін «обгортки», нічого, схоже, у «Головній пошті країни» не змінилося. Мабуть, варто комусь замислитися про зміну керівної ланки?

Віктор БОНДАР.