— Шокована умовами пасажирів потяга № 297 Херсон — Київ, вагон 12. Спека надмірна протягом усієї подорожі — вікна не відчиняються, кондиціонер не працює, пасажири в задусі, когось відкачували всю дорогу. Пасажири телефонували на «гарячу лінію» «Укрзалізниці», звідти порадили — увага! — вийняти скло з вікон! Так і зробили...
Це фрагмент запису на сторінці у Фейсбуці віце-прем’єр-міністра України Іванни Климпуш-Цинцадзе. Хіба тільки в цьому потязі така ситуація? Ось ще приклад, очевидцем якого став кореспондент «Голосу України».

Дує чи не дує?

— Дує чи не дує? Дує! Та ні, не дує! Двоє чоловіків високого зросту навшпиньки намагаються дотягнутися руками до стелі, де закріплено кондиціонер. Вони одразу привертають увагу пасажирів вагона № 5 експрес-потяга № 772 Хмельницький — Київ. У вагон вони зайшли після відправлення зі станції Вінниця. До речі, до названої станції «швидкісний» прибув із запізненням майже на 20 хвилин. У п’ятницю, 4 серпня ц. р., замість відправлення о 16 год. 43 хв. експрес вирушив у дорогу після 17-ї години. І це за умови суттєвого подорожчання квитків. Ще недавно добратися цим потягом до столиці вінничани мали можливість за 60 грн. (вартість квитка у вагонах другого класу). Тепер треба заплатити 150 грн. Випадки запізнення бували й раніше, так само залишилося й після підвищення ціни проїзду.
Тим часом двоє згаданих чоловіків з’ясовували, що мають доповісти начальству. «Хлопці, якби воно дуло, ви б давно вже позачиняли всі вікна зі словами «Працює кондиціонер», — зауважив хтось із пасажирів. Вікна у вагоні були відчинені навстіж. Тому гуркіт від стукоту коліс по рейках стояв неймовірний. На деяких відрізках шляху вагон так розкачувало з боку в бік, що залізничникам варто подбати про паски безпеки для пасажирів. Вони мліли від спеки, поглядаючи на годинник, коли нарешті буде кінцева станція і нарешті закінчаться їхні муки, «куплені» за їхні ж гроші.

При плюс 32 чай гріли на... вугіллі

Зворотний шлях з Києва видався ще пекельнішим. Неділя, 6 серпня, 20.05, це час відправлення потяга № 117 Київ — Чернівці, на термометрі позначка температури повітря плюс 32. У цей само час провідник вагона № 14 «кочегарив», готуючи кип’яток.
— Електротени перегоріли, а в білетах декого з пасажирів значиться замовлення на чай, — пояснив чоловік. — Як інакше його приготувати? Мушу топити.
Вікна вдавалося відчинити не у кожному купе. А в тих, де значиться напис «Аварійний вихід», вони взагалі не відчиняються. Якби керівники «Укрзалізниці» чули, як про них відгукуються пасажири, у них вуха зів’яли б.
— Народ страждає, а він грає і співає, — це один з найбільш толерантних висловів на адресу головного залізничника вже звільненого пана Бальчуна.
Дехто згадував покійного керівника залізниці Георгія Кірпу. Казав, за його керівництва зміни на краще відчували і пасажири, і залізничники, а тепер...
— Не знаю, як ми доїдемо до Чернівців, — бідкалася жінка, яка у Вінниці вийшла з дитиною «вхопити» свіжого повітря. — Дитина не може заснути. Мені зле...
Провідники мовчали. Із сусіднього вагона зайшла їхня колега. «Хочу набрати кип’ятку...» Схоже, там теж не було можливості приготувати чай.

Віктор СКРИПНИК.

Вінниця — Київ — Вінниця.

 

КОМЕНТАР ЮРИСТА

Відповідно до Правил перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України, затверджених наказом Мінтрансзв’язку України від 27 грудня 2006 року № 1196, залізниця має надавати послуги відповідної кількості та якості.
Так, зокрема, у разі запізнення відправлення потяга пасажир має право на повернення сплачених за квиток грошей, в тому числі з оплатою комісійного збору та послуг за резервування місця (п. 19.16). Проте таке право настає у разі запізнення відправлення не менш як на годину.
Стосовно ж спеки у вагонах, то тут діятимуть інші правила — «Державні санітарні правила та норми, гігієнічні нормативи. 7. Гігієна транспорту. 7.2. Експлуатація рухомого складу залізничного транспорту для пасажирських перевезень. ДСП 7.7.2.015-99». Відповідно до п. 2.12 яких температура повітря у вагонах всіх класів у зимовий або перехідний період має підтримуватися на рівні +20 град. С +2 град. С, а в літній період — +24 град. С +2 град. С у вагонах, які мають кондиціонери. При цьому за правилами перевезення (п. 39.16) передбачено, що на піктограмах вагонів пасажирських поїздів мають зазначати інформацію про кондиціювання повітря.
Крім цього, у вагонах, що вирушають у рейс, має бути забезпечена справна робота кип’ятильників та система гарячого водопостачання для миття посуду. А несправність системи холодного та гарячого водопостачання, опалення, вентиляції є підставою для недопуску вагона в рейс або його відчепленню в пунктах формування та оборотного виїзду (п. п. 2.13, 2.15 Санітарних правил). У вагонах з автоматичним включенням вентиляції, з устаткуванням для кондиціонування повітря, вентиляція повинна вмикатися автоматично в залежності від температури повітря в вагоні.
Остаточне рішення про відправлення пасажирського поїзда в рейс приймає посадова особа державної санітарно-епідеміологічної служби на залізничному транспорті.
Контроль за перевезенням та обслуговуванням пасажирів (в т. ч. дотриманням санітарних норм) здійснюється посадовими та службовими особами перевізника, у тому числі контролерами-ревізорами поїздів, старшими ревізорами з контролю доходів та ревізорами з контролю доходів.
Отож у пасажирів є всі підстави для звернення до відповідних контролюючих органів або до суду з вимогами про відшкодування шкоди у зв’язку з порушенням їх прав як споживачів послуг з перевезення пасажирів залізницею.

Сергій ДЕМСЬКИЙ.