В останній пленарний четвер шостої сесії депутати проголосували за урядовий законопроект № 6614, який дехто називає «пенсійною реформою». На жаль, до реформи він немає жодного стосунку, адже не вирішує питання дефіциту Пенсійного фонду та не запроваджує другий накопичувальний рівень, який би став додатковим джерелом пенсійного забезпечення.

 

Попри свою назву «Проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» він несе купу загроз для майбутніх пенсіонерів.


То за що проголосували депутати?


1. Із 1 жовтня 2017 року наявні пенсіонери отримають осучаснення, тобто підвищення пенсій. Це вкрай необхідний крок, адже пенсії багатьох пенсіонерів наразі перебувають навіть нижче прожиткового мінімуму. Прикро, що за планом уряду осучаснення зачепить не всіх 12,5 мільйона пенсіонерів і навіть не 8,5 мільйона, як початково обіцяв Гройсман, а лише 5,5 мільйона.


2. Буде скасовано «оподаткування пенсій» — дискримінаційний коефіцієнт 0,85, що використовується для розрахунку пенсій працюючих пенсіонерів. Це ганебне зниження розміру пенсій на 15 відсотків було впроваджено прем’єром Яценюком як тимчасовий крок для стабілізації бюджету 2015 року.


3. Скасовується низка спецпенсій. За розрахунками експертів, Пенсійний Фонд щорічно витрачає на виплату спенцпенсій, різного роду надбавок, дотягування пенсій до мінімального рівня майже 90 мільярдів гривень. У цьому питанні треба навести лад, а саме: вилучити невластиві для ПФУ витрати та перенести їх на статті загального бюджету України. Проте в цьому питанні потрібен об’єктивний підхід. Викликає подив намагання уряду поставити в один ряд працівників прокуратури і суддів та реальних військових, які воювали на сході, захищаючи нашу країну.


4. Збільшується вік виходу на пенсію через збільшення необхідного страхового стажу. Поетапно впродовж десяти років страховий стаж буде збільшуватися щорічно на один рік, і в такий спосіб дійде до запланованих 35 років.

Проте теза «хто більше працює, той отримує більшу пенсію» спотворюється в українських реаліях. З’являться пенсіонери, яким не вистачатиме необхідного трудового стажу й вони будуть змушені пізніше виходити на пенсію.

Особливо це зачепить людей віком 40—60 років, адже багато хто з них працював у лихі дев’яності без офіційного працевлаштування. Це означатиме, що з’являться пенсіонери, розмір пенсій яких буде нижчий за мінімальний.

Закон передбачає вихід на пенсію у 65 років за нестачі трудового стажу. До того ж середній вік тривалості життя чоловіків в Україні на сьогодні становить 64 роки. Тож багато хто просто не доживе до своєї законної пенсії.


5. Знижується коефіцієнт оцінки трудового стажу з 1,35 до 1. Це ключовий показник для розрахунку пенсій, тож майбутні пенсіонери отримуватимуть на 30 відсотків менше, ніж мали б отримувати.


Урядовий законопроект жодним чином не зачіпає дефіциту Пенсійного фонду, що в 2017 році становить рекордні 141 мільярд гривень.


Цей законопроект містить низку істотних вад, саме тому депутатами фракції «Самопоміч» було внесено деякі правки. Ось на чому наполягає «Самопоміч»:


* прибирати збільшення обов’язкового пенсійного стажу задля виходу на пенсію, адже ця норма урядового законопроекту є завуальованим підвищенням пенсійного віку;


* залишити для обчислення пенсій коефіцієнт вартості 1 року страхового стажу 1,35. Уряд пропонує знизити його до 1, але це зменшить пенсії тим, хто буде виходити на пенсії з 2018 року, приблизно на 30 відсотків. Це не має нічого спільного з підвищенням пенсій, тож вимагаємо залишити коефіцієнт на рівні 1,35, щоб підвищення реально відбулось;


* прибрати підвищений ЄСВ для роботодавців шкідливого виробництва. Урядовий законопроект передбачає його підвищення на 15 та 7 відсотків. Відносини між власником шкідливого виробництва та його працівниками мають регулюватися основами компенсаційного менеджменту. Уряд не пропонує додаткових джерел фінансування для ПФУ, скорочення дефіциту його бюджету має відбуватися за рахунок цих джерел, а не підвищення оподаткування для громадян;


* провести аудит ПФУ. Після ретельного аудиту з видаткової частини бюджету Пенсійного фонду має бути прибрано всі виявлені невластиві для нього витрати, а саме: надбавки, соціальні виплати та взагалі всі видатки, що не відносяться до виплат пенсії за віком. Витрати на адміністрування ПФУ становлять 3 мільярди гривень, їх теж треба аудитувати та скасувати всі неефективні видатки. Країна має дізнатися, скільком офіцерам КДБ держава сплачувала і ще досі сплачує підвищені пенсії.


* створити єдиний національний реєстр усіх одержувачів пенсій та соціальних виплат задля боротьби з пенсійним туризмом та мертвими душами. За оцінками експертів, щомісяця це зекономить бюджету ПФУ майже 1,5 мільярда гривень, або 18 мільярдів гривень на рік.


І головне — зобов’язати уряд до кінця поточного 2017 року розробити та надати в парламент законопроект із впровадження другого накопичувального рівня.

 


За цей час уряд разом із депутатськими групами має спільними зусиллями підготувати СПРАВЖНЮ структурну пенсійну реформу. Головні питання, на які вона має відповісти: анулювання дефіциту ПФУ (як, яким чином, за рахунок чого), підвищення розміру пенсій для майбутніх пенсіонерів і головне — старт накопичувального рівня пенсійного страхування.

 


Роман СЕМЕНУХА, 

 


Тетяна ОСТРІКОВА, 
народні депутати.


Друкується за рахунок квоти депутатської фракції політичної партії «Об’єднання «Самопоміч».