Вечірнє засідання 16 січня

Народні депутати розглянули 482 із 673 правок, внесених до законопроекту про реінтеграцію Донбасу — про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями в Донецькій та Луганській областях (№ 7163).

Багато правок стосувалося визначення чіткої дати початку окупації, визнання тимчасово окупованими не лише окремих територій Донецької та Луганської областей, а і АР Крим, повноважень Генерального штабу, Ставки

Головнокомандувача, митного контролю на пунктах пропуску, торгівлі з окупованими територіями, відшкодування збитків громадянам від військової агресії тощо.

Зокрема, заступник Голови Верховної Ради Оксана Сироїд зауважила, що у законопроекті йдеться про те, що факт остаточного виведення та повної відсутності всіх Збройних Сил має визначатися міністрами оборони і внутрішніх справ, які мають подати подання Президентові України. І Президент повинен на підставі цього ухвалити якесь рішення. «Річ у тім, що це є велика загроза, і передовсім для інституту Президента, тому що повністю виводить його поза площину Конституції України, -зазначила О. Сироїд. — Якщо є факт агресії і окупації, то мають бути відповідно введені, прийняті відповідні рішення, такі як введення воєнного стану і рішення про застосування Збройних Сил України. І відповідно по завершенню воєнного стану у зв’язку з припиненням режиму воєнного стану має і припинятися, визначатися факт припинення окупації.

У свою чергу, «свободівець» Юрій Левченко стверджував, що оскільки у законопроекті немає дати початку окупації, то де-юре окупація взагалі не визначена і так само не визначаються конкретні обов’язки окупанта, не покладаються на нього конкретні обов’язки щодо повного забезпечення соціально-економічних потреб на окупованих територіях. У відповідь доповідач — секретар Комітету з питань нацбезпеки та оборони Іван Вінник наголосив, що стаття 7 законопроекту, підготовленого до другого читання, фактично дублює зміст декількох міжнародних конвенцій -Гаазької та Женевських — суть яких полягає в тому, що на державу-окупанта, тобто на

Російську Федерацію, покладається відповідальність за забезпечення захисту прав цивільного населення та створення необхідних умов для його життєдіяльності.

Позафракційний Віталій Купрій пропонував 

передбачити заборону на здійснення будь-яких референдумів або виборчої діяльності на тимчасово окупованих територіях.

Одна із правок Олексія Рябчина («Батьківщина») стосувалася в’їзду та переміщення товарів на тимчасово окупованій території. У запропонованій редакції від комітету порядок мав визначатися з урахуванням безпекової ситуації начальником об’єднаного оперативного штабу ЗСУ. Парламентарій пропонував, щоб це визначалося центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику з питань тимчасово окупованих територій.

Однак жодна із депутатських поправок не була проголосована у сесійній залі. Розгляд законопроекту № 7163 парламент продовжив на наступному пленарному засіданні. «Важливіше більш системно попрацювати, щоб ми змогли вийти на якісне об’єднуюче кінцеве рішення Верховної Ради України», — наголосив Голова Верховної Ради Андрій Парубій.