«Фавор» — підприємство з виробництва молочних продуктів.

Здавалося б, звичайна історія: скільки таких заводів у нашій та інших країнах. Проте це не зовсім так, бо є тут своєрідний ексклюзив, що саме й вирізняє «Фавор» серед інших. Підприємство невелике, компактне, займає лише 0,32 га. Технологія на ньому побудована так, що час на переробку молока — від доїння корів до виходу готових продуктів (молока пастеризованого й кисломолочних продуктів, у т. ч. сметани, йогуртів, сиру, сиру м’якого «Любительського» тощо) не має перевищувати 24 годин. Ще три-п’ять діб приділяється за нормативами на реалізацію — уся продукція заводу розрахована на короткі строки вживання. А це означає, що вона на 100% натуральна, при її виготовленні не використовуються консерванти, високотемпературна обробка сировини, що мають зробити продукти «довгограючими». Виключені також ГМО. У кінцевому ж підсумку на підприємстві забезпечують якість, котра значно перевищує вироби-аналоги. Одним зі свідчень цього є безліч нагород, дипломів, відзнак, сертифікатів, які прикрашають стіни кабінетів керівника та персоналу.

— Вони, звичайно, для нас важливі, — каже засновниця і генеральний директор «Фавору» Раїса Михайлова (на знімку). — Але головною оцінкою якості нашої продукції, що має торговельну марку «АМА», є контингент її споживачів. А це — дитячі садки, лікарні, санаторії, де висуваються суворі вимоги до добротності харчових продуктів. Ми забезпечуємо заклади дитячого харчування нашого Святошинського й інших районів столиці.
Раїса Василівна поринає в спогади. Розповідає, що працюють вони з 1993 року. Спочатку був маленький кооператив. Якось на виставці побачила ізраїльський міні-завод з виробництва йогуртів. Подумалося: їх в Україні немає — було б добре налагодити їхнє виробництво. Раїса Михайлова не була працівником молочної сфери, за освітою — бухгалтер. Загорілася мрією купити такий завод. Нехай маленький, але все-таки... Переконала й захопила своїх колег. Аргумент був простим: хліб і молоко будуть потрібні завжди. Але купити — легко сказати, а де взяти чималі гроші — 150 тис. доларів? Півроку оббивала пороги багатьох банків, і тільки керівницю одного, білоцерківського, удалося вмовити. Завод отримали навесні 1995-го, і в серпні випустили перший йогурт, ставши «піонерами» його виробництва в Україні.
— Починали ми з переробки 500 літрів молока на добу, завод же було розраховано на щодобову переробку 3,5 тонни, — продовжує гендиректор. — Розміщувався він у вагончику. Пізніше знайшли приміщення на підприємстві «Чайка», де на договірних умовах обладнали міні-цех. Потім переїхали на вул. Тулузи у Святошинському районі Києва. Почали брати кредити, вроздріб купували німецьке, італійське, ізраїльське, наше вітчизняне обладнання, розширювалися. Сьогодні підприємство вже переробляє 35 тонн молока на добу, а колектив нараховує 160 осіб. Обсяг реалізації зріс до 240 млн грн. Середня заробітна плата, наприклад, за грудень минулого року становила 17 тис. грн. Підприємство бере участь у тендерах, десь програє, але переважно перемагає. Виробнича програма розписана не тільки на рік, квартал, місяць, а й на кожен день. «Фавор» працює цілодобово. Дуже жорсткий контроль якості — починаючи від приймання сировини й закінчуючи готовим продуктом, що надходить споживачеві. Всі постачальники незбираного молока — з Київської області, й тільки один із Житомирської. Це СВК «Ружинський», що першим одержав сертифікат екологічно чистої сировинної зони. Партнерські відносини з ним тривають уже 20 років.
Р. Михайлова жаліється на затяжні узгодження договірних документів у відносинах з підприємствами, які належать до альянсів, асоціацій. Зазначає: «Навіть у часи совдепії питання вирішувалися набагато швидше». Каже, що у «Фавору» багато планів з подальшого розширення виробництва, його модернізації, відновлення обладнання.
— Уявімо, що з’явилася можливість брати кредити під 5%. Як це було би вигідно для вас, зрозуміло. А що одержав би від цього споживач? — запитуємо в гендиректора.
— Насамперед, зниження цін. Ми, до речі, робимо це й нині. У нас, наприклад, є знижки. Влаштовуємо свята для дітей району. Скажімо, на День Святого Миколая. Хай учасників не так багато — десь 450 хлопчиків і дівчаток, але ми повністю облаштовуємо весь захід. А це — і популяризація нашої продукції, і пропаганда високої культури харчування, причому здорового. Ми намагаємося враховувати потреби ветеранів, людей з обмеженими можливостями — для них є дні й тижні зі знижками. Таку соціальну підтримку практикуємо протягом усіх 25 років своєї діяльності. Робимо це без особливого розголосу. Вважаю, якщо почнемо розповідати про це на кожному кроці, то це вже не підтримка, не те добро, яке ти несеш людям. Просто реалізуємо відповідну програму. Виходимо з того, що не може людина бути щаслива, коли поруч люди страждають, якщо в них є проблеми. Повністю нівелювати це ми не в змозі, але зробити так, щоб життєві тяготи відчувалися менше, можемо, і робимо це. Тому й підтримуємо всі соціальні проекти, ініційовані в Києві, — підкреслює Раїса Василівна. — Скажімо, коли Віталій Кличко запустив програму «Соціальний хліб», ми ввійшли в ці магазинчики зі своїм молоком, сметаною, сиром із цінами, на 10% нижчими за роздрібні.
Поки заступник генерального директора з якості Наталя Тюрина розкладає на столі упаковані в привабливу, яскраву тару продукти, пропонуючи нам продегустувати їх, Раїса Михайлова виймає із величезної папки аркуші з таблицями, діаграмами. Пояснює: це програма «Ощадливе виробництво». За її словами, на «Фаворі» впровадили так звані Десять ідей про ощадливе виробництво, які включають такі моменти, як «залучення персоналу», «точно в строк», «стандартизація процесів», «уміння бачити втрати», «раціональне використання сировини» тощо. Щодня здійснюється аналіз: що зробили, де заощадили, чому не виходить? Кожен керівник і фахівець має план на місяць, квартал, рік. На «Фаворі» стежать за витратою води, електроенергії. Наприклад, для економії електроенергії деякі технологічні процеси виробництва кисломолочної продукції були переглянуті службою головного технолога з урахуванням температурних режимів заквашування, що дало змогу скоротити час виготовлення кисломолочного продукту, без шкоди для якості, з 16—18 до 7—8 годин. І продукт від цього гірше не стає.
Ідучи з підприємства, ми звернули увагу на величезні світлини в коридорі, на яких зображені ескізи будівель завтрашнього оновленого «Фавору». Завод працює й дивиться в майбутнє...

Віктор КОВАЛІВСЬКИЙ.
Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.