А як у них?
Першочергове завдання для апарату Народних зборів Болгарії визначає голова парламенту. Це — організація безперебійної роботи, куди входять: технічне забезпечення, утримання службового житла, встановлення у квартирах службових телефонів і комп’ютерів, розселення депутатів, забезпечення доставки їх службовим транспортом у парламент під час сесійних
засідань.
Працівники апарату ведуть облік відвідуваності депутатами сесійних засідань і засідань комісій, за відсутність на них нараховують штрафи і готують відповідні документи для підписання головою Народних зборів.
Керівництво апаратом здійснює головний секретар Народних зборів (НЗ). Йому підпорядковані — Дирекція з питань законодавчої діяльності і права ЄС, Дирекція з питань пленарних засідань, парламентського контролю і заключних, або фінальних текстів, до складу якої входять такі чотири відділи: пленарних засідань, парламентського контролю, фінальних текстів і стенографічного обслуговування і обробки текстів, а також Дирекція з питань координації, взаємодії, аналізу та інформації. Це провідні підрозділи парламенту. Допоміжною вважається Дирекція з питань парламентського бюджету і фінансів, до складу якої входять чотири відділи — бюджету, зарплат, оплати рахунків, матеріальної бази. Є Юридична дирекція, якій підпорядковано два відділи — юридичний та громадських замовлень. Ще одна Дирекція — з питань адміністративного обслуговування і людських ресурсів — об’єднує два відділи: людських ресурсів і загальну канцелярію. Крім них, існують Дирекція з питань інформаційних і комунікаційних систем, Дирекція з питань управління власності, Дирекція з автомобільного обслуговування і гаражів, а також самостійна одиниця на правах відділу — парламентська бібліотека.
Голові Народних зборів підпорядковані службовці, які працюють у п’яти парламентських групах (по кількості партій, що пройшли за результатами останніх виборів до парламенту), а також службовці, які працюють у постійних і тимчасових комісіях. Він також здійснює керівництво Дирекцією з питань міжнародних зв’язків, протоколу і болгарського головування у Раді ЄС, до якої входять два відділи — з питань міжнародних зв’язків і протоколу, болгарського головування у Раді ЄС. Голові НЗ підпорядкована Дирекція з питань комунікацій, до якої входять два відділи: прес-центр і зв’язків з громадськістю, а також інформаційно-адміністративний центр із сектором квесторів, в обов’язки яких входить, зокрема, підтримання порядку в залі засідань.
Окремими і другорядними розпорядниками парламентських бюджетних коштів є Національний центр з парламентських досліджень, Регіональний секретаріат парламентського співробітництва у Південно-Східній Європі при Народних зборах, редакція газети «Държавен вестник» («Державна газета»), друкарня і видавничий відділ НЗ, лікувально-оздоровча база НЗ у місті Велінград і комплекс харчування при НЗ. «Държавен вестник» є офіційним виданням Республіки Болгарія, в якому друкуються закони, укази президента, рішення і постанови уряду, окремих міністерств, тексти міжнародних угод та інші офіційні матеріали. Відповідно до рішення голови парламенту видання може друкувати за окрему плату оголошення усіх бюджетних організацій. Передплата на один місяць коштує 8 левів (майже 4 євро), на три місяці — 24 леви (майже 12 євро), на півроку — 48 левів (майже 24 євро), на дев’ять місяців — 72 леви (майже 36 євро), на рік — 96 левів (майже 48 євро). Ціна окремого номера — 80 стотинок (0,40 євро).
Річний бюджет Народних зборів за 2017 рік становив 66 694 472 леви (майже 34 202 293 євро), з яких 23 411 205 левів (12 005 746 євро) витрачено на зарплати і винагородження персоналу, прийнятого на роботу відповідно до трудових і службових правовідносин. Позаштатному персоналу, найнятому за трудовими угодами, виплачено 41 644 леви (21 355 євро). Персоналу, який працював поза трудових правовідносин, виплачено 169 860 левів (87 107 євро). На утримання споруди парламенту, службових квартир, оплату відряджень по країні та за кордон витрачено 10 904 769 левів (5 592 190 євро). Переважна більшість коштів надходить з державного бюджету. Але НЗ в 2017 році отримала надходження від продажу послуг, товарів і продукції у розмірі 1 016 340 левів (521 200 євро), від здачі власного майна в оренду — 51 477 левів (26 398 євро), штрафів, пені та інших санкцій — 60 018 левів (30 778 євро).
До парламенту Болгарії обрано 240 депутатів. У 2017 році їх обслуговувало 906 співробітників апарату за штатного розкладу в 969 одиниць.
У парламенті Болгарії створено 23 постійні комісії, 3 підкомісії і 6 тимчасових комісій, до яких входять від 10 до 22 депутатів. У кожній комісії є визначена керівництвом кількість службовців — від 2 до 5. Підбирати експертів для комісій має їх голова, який пропонує кандидатури на затвердження голови парламенту.
Середня зарплата службовців апарату парламенту становить 1033 леви (майже 516 євро). Базова сума місячної зарплати депутатів дорівнює 3099 левам (майже 1549 євро), тобто втричі вища, ніж у службовця. До цієї суми додається один відсоток за кожний рік трудового стажу народного обранця. У середньому їхня місячна зарплата зростає до 3718 левів (майже 1589 євро). За входження в постійну чи тимчасову парламентську комісію до зарплати депутата нараховується ще 15 відсотків. Якщо депутат буде входити хоча б до однієї комісії, то його зарплата становитиме 4183 леви (майже 2090 євро). Звичайно, це не розповсюджується на службовців апарату і залучених експертів, але вони регулярно отримують премії, а при виході на пенсію одержують до 10 місячних зарплат.
Останнє реформування роботи Народних зборів проведено у 2013 році, тоді структура апарату була вдосконалена. Зараз основне завдання — зниження витрат на утримання парламентського господарства.
Олександр БІЛИК.
Софія.