Комітет Верховної Ради з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення провів слухання на тему «Ефективність системи надання субсидій населенню». Участь у заході, зокрема, взяли народні депутати, представники центральних органів виконавчої влади, Рахункової палати, Уповноваженого Верховної Ради з прав людини, Пенсійного фонду, Фонду соціального страхування, місцевих органів влади, профспілок. Учасники зібрання заслухали та обговорили виступи представників центральних органів виконавчої влади, обласних та Київської міської державних адміністрацій, наукових установ щодо ефективності системи надання субсидій населенню.
За словами першого заступника голови Комітету Верховної Ради з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення Сергія Капліна, нині понад 50% домогосподарств отримують субсидії. Проте є аномальні випадки, коли, скажімо, у Запорізькій області пільгу отримують 72% родин, у Сумський — майже 70%. «Це ознаки повного демонтажу держави, зокрема і соціально регулюючих інститутів, і абсолютна деіндустріалізація нашої країни», — переконаний С. Каплін. Поряд із цим він навів інші приклади: у Польщі відповідну пільгу отримують 2% громадян, у Європі в цілому цей показник не перевищує 7,5%.
Протягом уже тривалого часу, повідомив депутат, комітет звертається до міністра соцполітики з пропозицією підготувати і запропонувати парламенту для затвердження спільний доробок — програму детінізації розвитку національної економіки, поновлення індустріального потенціалу. Жодних пропозицій, діалогів, попри світову тенденцію до так званого промислового ренесансу, ми не бачимо, додав парламентарій.
За словами С. Капліна, нині 8 млн. 202 тис. домогосподарств перебувають на субсидійній голці. Водночас розмір виплат (починаючи з 2015-го по 2017 рік) скоротився майже втричі. «Якщо порівняти загальне зростання цін, зменшення купівельної спроможності населення, то стане очевидним, субсидії, на які держава щороку витрачає до 70 млрд грн, не мають абсолютно жодного значення з точки зору допомоги нашим співвітчизникам», — сказав він, додавши, що останні новації уряду боляче вдарять по отримувачам пільги.
Як відомо, уряд з травня нинішнього року змінив правила отримання субсидій. За ними, більшість субсидіантів мають подати оновлену декларацію для отримання пільги знову. За розрахунками урядовців — це 15% пільговиків. Проте за висновками фахівців ця кількість сягне 40%. Новації, зокрема, торкнуться внутрішньо переміщених осіб та сімей, в яких змінився склад родини, або раніше субсидію призначили не на зареєстрованих, а лише тих, хто фактично проживає у помешканні. А також тих, хто, маючи субсидію, за останній рік зробив покупку на суму понад 50 тис. грн, та власників автомобілів, яким менше п’яти років.
«Всі, хто вигадував ці новели, повинні чітко розуміти, що п’ять років тому країна жила за іншими правилами. Сьогодні людина, яка п’ять років тому у кредит взяла автомобіль, перебуває, як правило, у надзвичайно поганому стані. Робочих місць немає, ціни зросли, обслуговування автомобілів зросло. І авто, якому п’ять років, фактично з’їдає весь бюджет. Якщо людина має автомобіль, якому не більше п’яти років, це не означає, що у нього заможна родина і він не має права на субсидію», — наголосив перший заступник голови комітету.
Особливо народного депутата турбує новела про дітей, які прописані у батьків, але по факту проживають в іншому місці. На думку депутата, уряд усе робить для того, щоб залізти у кишеню простого народу. «Вважаю такий підхід абсолютно аномальним, несправедливим. Він порушує закони і Конституцію, де записано, що Україна є соціальною демократичною країною. Влада передусім має дбати про інтереси простих людей», -констатував він.
За результатами обговорення заслуханих доповідей та наданої інформації комітет рекомендував уряду розробити та внести на розгляд Верховної Ради зміни до Закону «Про житлово-комунальні послуги» щодо виключення зі складу тарифів на комунальні послуги складових, які не є комунальними послугами.
Крім того, уряд має затвердити план дій щодо оснащення житлових будівель лічильниками для обліку теплової енергії будівель до 02.08.2018 року, гарячої та питної води — 02.08.2019 року, як це передбачено Законом «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання».