Бо хліб на полі не чекатиме

Із початком жнив загострюється проблема автодоріг. Обурені інтенсивним рухом великовагової техніки з хлібом селяни блокують заїзди-виїзди. Така ситуація виникла в селі Серафинцях, що на Івано-Франківщині, яким проходить дорога Городенка — Заліщики.

Іван Приймак (ліворуч) розповів про відрахування акцизного збору із придбаного пального.

До пікетувальників прибули голова Городенківської РДА Роман Жичицький, а також голова постійної комісії Івано-Франківської обласної ради з питань аграрної політики та земельних відносин Іван Приймак, представники ТОВ «Хрещатик Агро». Саме їхні машини з урожаєм, що курсують на елеватор у Городенці, заблокували селяни.
Перше питання до громади: чому саме тепер, під час жнив, блокують дорогу?
— Це якраз той випадок, на який відреагує влада, і нас почують, — від імені мешканців села відповіла Валентина Лазарович. — Коли їдуть великі машини, то страшний гуркіт, хати трясуться. Ми писали звернення й до облдержадміністрації, й до народних депутатів, щоб виділили кошти на ремонт цієї дороги. Після дощів тут великі вибоїни. Та ще й транспорт нищить покриття.
Іван Приймак наголосив на тому, що зібрати хліб із полів — то свята справа. А також повідомив про внесок сільгосппідприємств району в розвиток дорожньої інфраструктури, зокрема про сплату акцизного збору з придбаного пального. Цей податок, як відомо, наповнює Дорожній фонд. Попросив громаду піти на компроміс і відкрити проїзд.
Роман Жичицький розповів про нещодавні перемовини з керівництвом області щодо стану автодоріг. Тимчасово треба хоч би защебенити тут найпроблемніші ділянки. Вже домовилися, що виїдуть спеціалісти й визначать обсяг робіт. Треба також встановити на початку вулиці знаки про обмеження швидкості руху автотранспорту.
На тому й розійшлися. Заблоковані машини рушили на елеватор.
Тим часом відбулася колегія Городенківської райдержадміністрації, де обговорювали проблему блокування доріг. Керівники агроформувань наводили приклади внесків своїх підприємств у соціально-економічний розвиток регіону. До речі, торік Івано-Франківщина вийшла на третє місце в країні за врожайністю сільськогосподарських культур та перше — за прибутком на гектар поля.
— Ми розпочали збирання врожаю, — зауважив директор філії «Перспектив» Павло Потомський. — Застерігаємо водіїв, щоб у населених пунктах обмежували швидкість руху. Цими днями чотири машини щебеню надали для підсипання доріг. Вкладаємо великі кошти в землю, сплату податків, в орендну плату й соціальну сферу. Надаємо косарки й пальне для догляду за узбіччями. Треба дати нам зібрати вирощене та сприяти, щоб зерно вчасно з поля потрапило на елеватори.
Василь Приймак, директор АФ «Вільхівці», додав:
— Щозими до 20 тисяч літрів дизельного пального виділяємо для того, щоб очищати дороги від снігу. Тож хочемо і від громад сприяння нашій роботі. Закупили щебінь, щоби залатати вибоїни в Серафинцях. Боляче сприймаємо блокування під час жнив. Проблем і без цього достатньо. Тепер 140 євро з кожної тонни проданого пального автогрейдери сплачують до держбюджету. Торік АФ «Вільхівці» закупила 400 тонн пального, а це — 
1 млн 780 тис. грн. З усіх сільгоспвиробників району — це орієнтовно 
17 млн грн акцизного податку, яким наповнюється Дорожній фонд. Якщо не буде сприяння аграріям, район ризикує опинитися в тій невтішній ситуації, яку мали ще нещодавно. Перекриття доріг жодних проблем не розв’яже. Держава виробила стратегію розвитку автодорожнього будівництва. Процес зрушив з мертвої точки. Та всі хочуть усе і зразу. Але так не буває.
— Фіскальні служби мають виявити АЗС, які працюють нелегально. Коли заправляємо власний транспорт, то треба вимагати чек про оплату, бо тоді акцизний збір із придбаного пального буде сплачено і він поповнить Дорожній фонд. Якщо неофіційна проплата — то вже тіньовий бізнес, — підсумував засідання колегії голова Городенківської РДА Роман Жичицький.
Тим часом сільськогосподарські товаровиробники Городенківського району скерували звернення до голови Івано-Франківської облдержадміністрації Олега Гончарука та мешканців краю, в якому просять із розумінням поставитися до роботи аграріїв.

Людмила СТРАЖНИК.
Фото автора.

Івано-Франківська область.

 

КОМЕНТАР

Марко Григорів, начальник Городенківської філії ДП «Облавтодор»:
— До 2016 року акцизний збір від продажу пально-мастильних матеріалів наповнював місцеві бюджети. З 2017 року 100 відсотків цього податку формує Дорожній фонд. Цьогоріч лише половину цих коштів спрямовано на дороги, решта — до держбюджету. Наступного року до Дорожнього фонду надійде 75 відсотків акцизного податку, а з 2020-го — повністю. Якщо тих 50 відсотків Дорожнього фонду взяти за ціле, то дві третини від суми йде на дороги державного значення. Отже, кошти спрямовуються на рахунки «Укравтодору», а вже потім потрапляють до тієї чи іншої Служби автомобільних доріг. Тобто йдуть на субвенції місцевим бюджетам, на дороги місцевого значення. Зокрема, на Івано-Франківщині цьогоріч заплановано отримати майже 279 млн грн для цих потреб.