Щоб «виручити» мешканців багатоповерхівок, в яких двері підйомників можуть закритися наглухо, хмельницькі комунальники борються з Фемідою і подають апеляційні скарги. В результаті ліфти продовжують свій рух. А от із тим, як реально допомогти механізмам, котрим чверть століття і більше, важче.

Таких у Хмельницькому чимало. І саме за них взялися інспектори обласного управління Держпраці. Знайти порушення в їх роботі і веденні документації виявилося не так уже й складно. Як наслідок — 95 підйомників держінспектори визнали непридатними до роботи.

Формально можна припустити, що порушення не такі вже й кричущі. Щодо згаданого випадку, то суть полягає в тому, що після закінчення двадцятип’ятирічного терміну експлуатації управляюча муніципальна компанія «Південно-Західна» мала провести позачерговий технічний огляд та отримати дозвіл на експлуатацію. Але комунальники цього не зробили. Тож управління Держпраці звернулося до суду з вимогою зупинити всі проблемні механізми. І суд підтримав цю вимогу, зазначивши, що експлуатація згаданих пасажирських ліфтів до усунення виявлених порушень неможлива. Тим більше, що комунальники не надали суду доказів того, що вони виправляють усі порушення, зафіксовані в акті перевірки.

Такі судові спори виникають уже не вперше. Торік число відключених ліфтів мало бути ще більшим — управління з тих само причин хотіло зупинити 115 ліфтів. Але комунальники пішли судитись із контролерами. Бо були переконані, що і вони діяли за законом. Адже Правила експлуатації ліфтів передбачають, що після закінчення терміну експлуатації потрібна експертиза, а не технічний огляд. У них своя схема працювала вже багато років: після такої планової експертизи усували виявлені недоліки, і ліфт продовжував возити пасажирів.

А от Держпраці наполягає саме на позачергових техоглядах у зв’язку із закінченням термінів експлуатації. І, оскільки таких не було, суд масово зупиняв підйомники.

У результаті тривалого конфлікту Держпраця продовжує стояти на своєму — без таких перевірок ліфт далі не поїде, комунальники на своєму — подвійна перевірка не потрібна. І тут справа не тільки в принципах і посиланнях на різні нормативні документи, а й істотна фінансова колізія. В управляючих компаніях кажуть, що планова експертиза коштує майже три тисячі гривень, а понадпланова — ще майже дві з половиною.

Можливо, грошей не шкодували би, якби вони були. Але господарники переконані: значно результативніше використати зібрані як абонплата кошти на фактичний ремонт, ніж на перевірки, результат яких залишиться тільки у довідках на папері.

Тож, відстоюючи свої позиції, комунальники подають до судів касаційні скарги, і в результаті зупинені попередніми судовими рішеннями підйомники продовжують їздити.

Мешканці багатоповерхівок можуть зітхнути з полегшенням — підніматись на поверхи пішки не доведеться. Але чи зможуть вони при цьому бути у повній безпеці? Саме тут правова колізія переходить у площину реальних проблем.

Рік тому двоє молодих хмельничан потрапили у ліфтову пастку. Проблема була не тільки в тому, що двері не відчинилися, і бранців довелось рятувати працівникам ДСНС. За словами молодих людей, ліфт просто «злетів» з третього поверху на другий і там якимось дивом зупинився. Хоча пізніше комунальники стверджували, що просто так зірватися механізм не міг — за безпеку кабіни відповідає автоматика та кілька канатів. Але факт залишився фактом, і сумніви щодо надійності роботи ліфтів таки закрались. Навіть попри те, що у компанії «Хмельницькліфт», яка відповідає за встановлення і експлуатацію більшості ліфтів в обласному центрі, переконують: огляди та ремонти ліфтів відбуваються регулярно, а тому і проблем з безпекою бути не повинно. Але водночас хто може заперечити, що з роками надійність будь-якої техніки стає дедалі меншою? Тож зайва обережність не зашкодить.

Хмельницька область.

КОРОТКО

Цього року у бюджеті Кам’янця-Подільського на ремонт ліфтів передбачено два мільйони гривень. За два останні місяці у двох провели капітальні ремонти, роботу чотирьох відновлено. Для двох будинків закуповують котушки гальмівного механізму, які були вкрадені.