Нещодавній тижневий страйк восьми приватних автопідприємств, котрі обслуговують міські маршрути Черкас, оголив задавнені проблеми пасажирських перевезень в обласному центрі. А ще — непрофесійність місцевої влади в управлінні транспортною ланкою міського господарства, неспроможність мислити і планувати на перспективу.

— Ще в січні 2018-го перевізники виступили з вимогою до міськвиконкому переглянути тарифи, — коментує затяжні транспортні баталії колишній міський голова Черкас Сергій Одарич. — Вартість проїзду в маршрутках становила чотири гривні. Однак ані взимку, ані навесні, ані влітку міськвиконком не знайшов часу, аби врегулювати це питання. Тільки в листопаді, коли автобуси не вийшли на маршрути, чиновники заворушилися.
Щоб уникнути повного транспортного колапсу, на вулиці міста випустили всі наявні в комунального підприємства «Черкасиелектротранс» тролейбуси (на знімку). Однак це лише частково розвантажило пасажирський потік. Причому не скрізь. Адже найбільший «спальний» район обласного центру, Митниця, не має тролейбусної лінії. Позбавлені можливості користуватися електротранспортом мешканці й інших віддалених частин міста. Наприклад, житловий мікрорайон Дахнівка, що тягнеться вздовж берегової лінії Дніпра на десяток кілометрів, під час страйку приватних автопідприємств опинився повністю відрізаним від головної інфраструктури Черкас. Без будь-якого транспортного сполучення залишився обласний госпіталь ветеранів війни...
Врешті, коли члени міськвиконкому зібралися на своє засідання, щоб урегулювати проблеми з перевізниками, з’ясувалося, що терміни дії договорів на пасажирські перевезення вже закінчилися... Довелося в авральному порядку, під тиском триваючого страйку, готувати тимчасові договори і погоджуватися з вимогою підвищити ціну на проїзд у маршрутках до п’яти гривень. Згодом, після закінчення строку дії тимчасових договорів, запевнила заступник міського голови Людмила Бордунос, розпочне роботу комісія з визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів міськими маршрутами.
— Веремія з приватними перевізниками, — висловив свою позицію громадський активіст Сергій Попов, — навіч показала нездатність місцевої влади визначати пріоритети в комплексному забезпеченні життєдіяльності міста. Замість того щоб закупити автобуси й заснувати комунальне автопідприємство, розвивати комунальний електротранспорт і створити конкуренцію підприємцям-перевізникам, влада розпорошує міський бюджет на сумнівні проекти. Як, наприклад, майже 30 мільйонів бюджетних коштів витрачено на укладання тротуарною плиткою непроїжджої частини бульвару Тараса Шевченка. У цьому не було жодної потреби, а тим паче — здорового глузду. Адже кількакілометровою алеєю, що пролягає між право- і лівосторонньою смугою руху транспорту, ніхто ніколи не прогулюється через надмірні шум та загазованість. Для чого тоді було «закопувати» мільйони гривень у землю?! Можна було б, як це роблять у європейських містах, просто впорядкувати, вирівняти алею, підсипати дрібним гравієм. Інші «дизайнерські» забаганки керманичів міста також ні на йоту не поліпшили якість життя черкасців, зате викачали з бюджету на їх здійснення багатомільйонні суми.
Про наслідки транспортного конфлікту, що розгорівся між перевізниками і міською владою, висловився й представник громадської ради при КП «Черкасиелектротранс» Валерій Мироненко:
— Через страйк приватних перевізників, — сказав він, — щоденний дохід від виручки тролейбусного парку зріс у півтора разу. Наприклад, на десятому маршруті при плані 120 квитків за годину реалізовувалося понад 300. Про що це свідчить? При вдосконаленні маршрутної мережі, розробці нових графіків і, головне, оновленні рухомого складу тролейбусного парку та збільшенні випуску тролейбусів до 76 одиниць місто може відмовитися від послуг переважної більшості приватних перевізників, залишивши лише декілька маршрутів де немає тролейбусної мережі.
Ідею перетворення Черкас на місто дешевого та екологічно чистого електротранспорту підтримує велика кількість містян. Проїзд у тролейбусі за ціною три гривні доступний більшості мешканців. Щойно на сайті міської ради з’явилася петиція громадських організацій з пропозицією подовжити маршрути тролейбусів. «У нас, пасажирів, — пише жителька Черкас Валентина Тимченко, — повинен бути вибір. І не між іржавими «бусами» та старенькими «траликами», а між комфортними автобусами та сучасними тролейбусами. Кошти на розвиток транспортної інфраструктури в міському бюджеті є. Потрібно лише раціонально їх витрачати, а не використовувати для горезвісних «відкатів».
Рівне, ідеальне планування вулиць Черкас, пишуть інші активісти, якнайкраще підходить для будівництва трамвайної лінії. Електротранспорт повністю розвантажив би центр міста, бульвар Тараса Шевченка від чадних «ПАЗів» та «Богданів».
Майбутнє столиці Шевченкового краю — за екологічним електротранспортом. Активна частина жителів не лише переконана в «зеленій» перспективі міста над Дніпром, а й бореться за втілення своїх ініціатив у життя.

Черкаси.

Фото надано автором.

P.S. Чимало наших читачів, насамперед — з міською пропискою, просто не уявляють свого повсякденного життя без міського транспорту. Як без зубної щітки чи ранкового вітання із сусідами. Тролейбус, трамвай чи автобус уже давно стали невід’ємним атрибутом містян і тих наших співвітчизників, які з тих чи інших причин тимчасово опинилися на брукованих вулицях. Свого часу, у 60-х роках минулого століття, поет Ростислав Братунь навіть написав поему «Львівський трамвай», яка була популярною серед шанувальників поетичного слова.
Тепер щось не чути про поетичне оспівування комунального транспорту й людських емоцій, пов’язаних з ним, а ось нарікань — хоч відбавляй. Причому не тільки в Черкасах, Тернополі чи Хмельницькому, а повсюдно. Здавалося б, мала б змінити ситуацію на краще поява на міських вулицях своєрідних міні-автобусів, яких у народі називають маршрутками. Так, вони дещо розвантажили пасажирський потік, та принесли і свої проблеми, з якими раніше комунальний транспорт майже не стикався.
То ж який найоптимальніший варіант сьогодні для всіх міських перевізників? Які найгостріші проблеми доведеться їм і, звісно, органам місцевого самоврядування розв’язувати вже найближчим часом? Про це та інше розповідатиме «Голос України» у матеріалах під рубрикою «Міський маршрут», яку сьогодні виносимо на суд читачів.
Пишіть нам про своє бачення цієї проблеми, про те, як її, на ваш погляд, можна розв’язати. Отож спільними зусиллями зробимо міські маршрути зручними, надійними і доступними.