Виростили найбільше, а продати важко

 

Іван Приймак стурбований ситуацією на ринку перевезень.

 

Станція Городенка-Завод.

 

У Городенківському районі гостро постала проблема із реалізацією продукції рослинництва. Сільгоспвиробники торік зібрали рекордний урожай зернових та зернобобових культур — 180 тис. т, по 3 600 кг на кожного мешканця. Для внутрішнього споживання треба менше третини. Решта — для реалізації.
Продукція не може довго залежуватися, бо не за горами — весна. Треба закуповувати міндобрива, засоби захисту рослин, пально-мастильні матеріали, ремонтувати й оновлювати техніку. Про які перспективи, планування можна вести мову, коли на елеваторах зібралося чимало зерна?
Не тому, що якість невідповідна. Якраз з нею все добре. Проблема з вивезенням. Торік, за словами начальника станції Городенка-Завод Василя Пронича, в IV кварталі «Укрзалізниця» поставила на станцію Городенка-Завод 147 вагонів. Неважко підрахувати: в один вміщується 70 т пшениці чи 62 т ріпаку. А що робити з рештою вирощеного?
Товаровиробники мають налагоджені контакти зі світовими зернотрейдерами. Але покупців цікавить продукція, поставлена до морських портів. Ціни на зерно там найвищі. Приміром, 11 січня тонна пшениці 2-го класу в Чорноморську, на ЗАТ «Іллічівський зерновий термінал», коштувала 7 073 грн/т, кукурудзи — 5 154, і не цікавить, як вона туди доставлена.

Як не подужає залізниця, то на розвитку можна ставити хрест

Івано-Франківська область — одна з найвіддаленіших від морських портів. Голова Ради товаровиробників Городенківського району Мирослав Козло стверджує, що найдешевше доставляти зерно залізницею, 700 грн/т із ПДВ. Проблема загострилася із закриттям перевезень через Молдову. До Чорноморська Одеської області, на ЗАТ «Іллічівський зерновий термінал», — 1100 км. Транспортування Дністром із Прикарпаття не здійснюють. Залишається автомобілем — 1800 грн/т без ПДВ. Втрати на логістиці колосальні, які лягають важким тягарем на господарства. Навіть за солідного врожаю з’їдають прибутки.
На території району збудовано потужні елеватори: ППА «Вільхівці», філії «Перспектив» ПрАТ «Зернопродукт» МХП, «Сапоніт». Для належного обороту зерна, кажуть на елеваторі «Вільхівці», треба 60 вагонів на добу. Станція Городенка-Завод може прийняти 37 умовних вагонів. Така ситуація виводить її з ряду маршрутних перевезень, бо «Укрзалізниця» ввела принцип поставки вагонів на зернові маршрути. Тобто зерновози скеровують на ті станції, де завантажують партією 54 вагони. А в районі одночасно важко забезпечити таку кількість зерна.
ППА «Вільхівці» звернулася з листом до регіональної філії «Львівська залізниця». Звідти його переадресували до Центру транспортної логістики АТ «Укрзалізниця» та у відповіді пообіцяли «розглянути можливість забезпечення порожніми вагонами-зерновозами та організувати відправлення ступінчастих маршрутів із зерновими вантажами».
У Городенці відбулося засідання Ради товаровиробників району. На ньому підготували звернення до голови ОДА Олега Гончарука. Його підтримали найбільші сільгоспвиробники. Адже на Прикарпатті торік виростили рекордні 800 тис. т зернових та зернобобових культур. Із мінусом для внутрішнього споживання — не менше 250 тис. т реалізується за межі області.
Проблему залізничних перевезень порушили представники ділових кіл області на зустрічі з Президентом Петром Порошенком, що відбулася наприкінці року. Адже страждають усі сфери економіки краю.

Ми — спиці одного колеса

«Сільгоспвиробники стали заложниками ситуації, — підтвердив голова постійної комісії з питань аграрної політики та земельних відносин обласної ради Іван Приймак. — Агробізнес потужно розвивається, а назад його тягне поїзд проблем.
Із партнерами, як-от «Укрзалізницею», ми — спиці одного колеса. Тому необхідно йти вперед у всіх напрямах. Зрештою, йдеться про розвиток краю і безпеку держави. Якщо втратити станцію в Городенці, до чого скотиться район? Хто не має складських приміщень — продавали вирощене з поля за заниженими цінами. Автоперевізник також не дуже виграє, бо кому цікаво гнати техніку за сотні кілометрів? Питання порушимо на наступній сесії облради».
Ціни на сільгосппродукцію формуються залежно від світових, транспортної логістики, від порту — до кінцевого споживача. Аграрії Прикарпаття вийшли на ринки Єгипту, добралися до Ірану та інших близькосхідних країн. Мають контракти з Китаєм. Та чи втримають?

Перспектива примарна

Василь Пронич підтвердив, що станція не маршрутна, але не потрапила до розряду таких, що закривають:
«У 2017 році завантажили 2135 вагонів, торік — 1749. Раніше «Укрзалізниця» розподіляла вагони за заявками клієнтів. Тепер перевага надається зерновим маршрутам. Економічно вигідніше перевозити вантажі з точки А в точку Б без довантаження, вагони не губляться. На такі перевезення є навіть знижки до 15%. Городенківська станція має ступінчасті маршрути».
АТ «Укрзалізниця» має понад 10 тисяч власних зерновозів. Є ще приватний парк. Також частину вагонів розподіляють від грудня через систему ProZorro, віддаючи в оренду клієнтам 5% власного порожнього парку. Аграрії користуються послугами агентів, тобто залежать від експедиторів. Якщо ті беруть участь в аукціоні, можуть виграти тендер. Це має поліпшити ситуацію. Очікується попит на вагони, ціни на перевезення зростуть.
«Вихід для малих станцій — ступінчасті та збірні маршрути, що передбачають для формування потягів підтягування поодиноких вагонів за 300 км. Та чи диктуються тут логікою природного планування агробізнесу і логістики як складової його частини — особисто для мене велике питання. Чи не головніше комусь — збити ціну продукції у виробника? Не кажучи вже про проблеми самих портів, де в очікуванні кращої ціни на зерно вагони іноді перетворюють на склади», — підсумовує Іван Приймак..
Зерно — не золото, його не складеш, і перехідних запасів багато не зробиш. Продаж — це життя, рух. У ППА «Вільхівці» виростили торік 25 тис. т зерна. Тож різниця в його доставці до портів залізницею чи автотранспортом відчутна. Якщо так далі піде і забиратимуть зерно тільки з кількох великих елеваторів, де можна сформувати 54 вагони, що робити решті?
У своєму зверненні до голови Івано-Франківської ОДА Олега Гончарука сільгоспвиробники області зазначають:
«Склалася катастрофічна ситуація із реалізацією вирощеної продукції. Причина — незадовільна робота АТ «Укрзалізниця» в частині вантажних перевезень сільськогосподарських вантажів на станції Городенка-Завод. Така ситуація перетворює її на нерентабельну.
Із прийняттям АТ «Укрзалізниця» рішень нормативно-правового характеру аграрії краю стали заручниками обставин непереборної сили, так званих форс-мажорних. Незважаючи на добре налагоджену співпрацю із міжнародними зернотрейдерами, ті відмовляються від закупівлі сільгосппродукції. Причина — невчасне вивезення зерна, що загрожує зриву міжнародних контрактів.
Маючи продукцію на складі, товаровиробники несуть величезні матеріальні збитки, демпінгуючи ціною товару, залишилися без обігових коштів. Просимо невідкладно провести зустріч із аграріями області за участю керівництва дирекції «Укрзалізниці» та розглянути питання організації залізничних перевезень сільгоспвантажів на території області».

Людмила СТРАЖНИК.
Фото автора.

Івано-Франківська область.

P. S. Просимо керівництво «Укрзалізниці» висловити свою точку зору щодо ситуації, яка склалася.