На засіданні комісії обласної ради дискусія була гарячою. 

Фото автора.

У публікації «Поїзд агробізнесу рухається назад?» за 15 січня порушено проблему з вивезенням зерна на Івано-Франківщині. За останній квартал станція Городенка-Завод надала лише сім відсотків вагонів від потреби. А там відбувається відвантаження з потужного елеватора ПП «Агрофірма «Вільхівці» та інших. Висловивши точку зору аграріїв, ми надали можливість прокоментувати ситуацію іншій стороні — АТ «Укрзалізниця». Відповіді не отримали.

Проблема стосується й Рогатинського району, де є один із найбільших в області елеваторів. Тож в Івано-Франківській ОДА організували зустріч аграріїв із представниками регіональної філії Львівської залізниці.

Голова постійної комісії обласної ради з питань аграрної політики та земельних відносин Іван Приймак нагадав: «Проблема із реалізацію зерна виникла через те, що «Укрзалізниця» ввела маршрутний принцип транспортних перевезень. Насамперед обслуговують ті станції, де за раз вантажать цілий состав із 54 вагонів. А що робити іншим? Як доставити вирощене до портів? Адже зернотрейдерів цікавить продукція саме в цих точках. Через перебої із вивезенням агрофірми, які уклали прямі контракти із міжнародними трейдерами, порушують терміни поставок, а отже — втрачають фінансовий ресурс. Так само проблемно взяти участь у торгах через систему «Прозоро».

Те, що залізничні перевезення є оптимальним варіантом транспортування великих обсягів зерна на далекі відстані, підтвердили й інші аграрії, зокрема, директор ТОВ «Спецагропроект» Сергій Кіндрат. На цьому елеваторі зберігають вирощене в середніх та малих господарствах. А це — ще й важлива складова бізнесу. Тепер витрачають більше коштів на автотранспортування, що лягає додатковим тягарем на підприємство.

Баланс порушено

Перший заступник голови облдержадміністрації Марія Савка підсумувала, що аграрії не отримали очікуваних коштів від продажу зерна. А скоро посівна, треба обігові кошти. Окрім фінансових затрат, автоперевезення негативно впливають на дороги.

«Торік в області зібрано рекордний урожай зернових, — підкреслила керівник. — Тож забезпечити систематичні залізничні перевезення зернових — це дати змогу аграрному бізнесу розвиватися, наповнювати місцеві бюджети, гарантувати робочі місця.

Тож ініціюємо всеукраїнську нараду з цієї проблеми».

Вихід є, але дорожче

АТ «Укрзалізниця» на зустрічі представляли начальник служби Центру транспортної логістики Віктор Жидков, заступник начальника служби перевезень регіональної філії «Львівська залізниця» Леонід Недзвецький та начальник Івано-Франківської дирекції Ярослав Лучко. Вони побідкалися щодо нестачі зерновозів, зношеності рухомого складу. В «Укрзалізниці» триває робота щодо оптимізації системи перевезень. Тож найближчим часом планується і закриття деяких залізничних станцій.

Порадили для аграріїв ступінчасті маршрути, як-от Городенка — Хриплин — Рогатин. Однак остання станція належить до Тернопільської дирекції, тож проблему розв’язати не так просто. Ще залізничники запропонували користуватися приватними зерновозами, вантажити в контейнери. Але в такому випадку треба ще оплачувати платформи. Транспортування зерна до портів може затягнутися й на 15 днів, тож подобова оренда влетить у копійку.

Треба вирішувати на найвищому рівні

Продовження розмови відбулося на засіданні постійної комісії обласної ради з питань аграрної політики та земельних відносин під головуванням Івана Приймака. Він наголосив на тому, що Івано-Франківщина опинилася на задвірках залізничних перевезень. Жоден із 1500 км колії неелектрифікований.

Свій біль із цього приводу висловив депутат облради від Снятинського округу Богдан Тимофійчук: «Раніше в районі, крім Снятинської, зерновою була й Заболотівська станція. Тепер вона ввійшла до числа тих, які «Укрзалізниця» має намір закрити. На своєму підприємстві «Богдан і К» планували споруджувати потужний елеватор. Тепер на розвитку можна поставити хрест. Те саме стосується й інших бізнесових структур. Адже є потужні виробництва керамічних виробів, бруківки, садівничі господарства тощо».

Аграрії області опинилися в гірших умовах, ніж ближчі до портів, із меншим плечем перевезень. «Ми — на різних дистанціях», — підсумував Іван Приймак.

На засіданні комісії прийняли рішення винести питання на обговорення чергової сесії облради. На цьому не зупинятимуться. Звертатимуться до відповідних комітетів Верховної Ради та Кабміну.

Івано-Франківська область.