Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності у порядку парламентського контролю провів слухання на тему «Діяльність Державного бюро розслідувань, стан виконання покладених на ДБР завдань та додержання ним законодавства, прав і свобод громадянина».

Як зауважив голова комітету Андрій Кожем’якін, слухання відбулися в порядку парламентського контролю з метою обговорення звіту ДБР про свою діяльність у 2018 році та проблемних питань, необхідності внесення змін до чинного законодавства.

ДБР веде свою історію від 27 листопада 2018 року, коли було зареєстровано перше виконавче провадження, — розповів директор Бюро Роман Труба. Розпочинали роботу з 11 співробітників та двох кабінетів. Цей новий правоохоронний орган створено для розслідування злочинів (у тому числі корупційних, не підслідних НАБУ) високопосадовців, суддів, військових і, власне, тих, хто сам має боротися з корупцією, — співробітників Національного антикорупційного бюро і Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, а також екс-президентів та членів уряду. Діяльність ДБР визначає спеціальний закон, згідно з яким розпочати свою роботу Бюро мало ще в листопаді 2017 року, коли органи прокуратури втратили конституційні повноваження реєструвати кримінальні провадження. Проте це відбулося фактично через рік. Керівництво ДБР і вся його команда призначаються за результатами відкритого конкурсу. Законом визначено граничну чисельність працівників ДБР у складі 1500 осіб, наразі призначено 645 працівників, вакантними залишаються 855 посад. Особливо бракує слідчих.

Наразі в ДБР трудяться менш як половина працівників — 44 відсотки від потреби. Р. Труба пояснив це тим, що, по-перше, конкурсний відбір — довготривалий, у ДБР працює лише одна конкурсна комісія. У Бюро досі немає більшості керівників структурних підрозділів. А також велике навантаження на слідчих, особливо в територіальних підрозділах — приблизно 50 справ на кожного.

Нещодавно Верховна Рада ухвалила зміни до закону про Державне бюро розслідувань, які визначають кваліфікаційні вимоги до керівників структурних підрозділів, у зв’язку з чим конкурсна комісія відтермінувала проведення конкурсу на ці посади.

Загальмувало роботу ДБР і те, що до осені минулого року Бюро не могло прийняти на роботу оперативних працівників, і супровід у кримінальних провадженнях виконували інші право-охоронні органи — прокуратура, поліція. Оперативників стали набирати лише після схвалення парламентом відповідних законодавчих змін. Директор ДБР вважає за необхідне збільшити у штатному розписі кількість слідчих.

Наразі в ДБР діють центральне (в Києві) та сім територіальних підрозділів — у Львові, Краматорську, Мелітополі, Миколаєві, Полтаві та Хмельницькому. Директор ДБР Роман Труба висловився за створення представництв відомства в кожному обласному центрі, як і в інших правоохоронних органах. Вирішується питання і щодо надання ДБР приміщення на проспекті Перемоги, в колишній будівлі «Преси України». Однак воно потребує ремонту. Необхідно також обрати новий склад Ради громадського контролю ДБР.

ДБР розслідує кримінальні провадження щодо 23 народних депутатів, повідомила перший заступник директора Державного бюро розслідувань Ольга Варченко. За її словами, розслідують також справи і проти 44 детективів Національного антикорупційного бюро України. Зокрема, завершується слідство щодо співробітників НАБУ, які фігурують у журналістському розслідуванні щодо зловживань у державному концерні «Укроборонпром». У Бюро стверджують, що це кримінальне провадження вже на фінальній стадії.

На слуханнях також розповіли про інші резонансні розслідування ДБР: зокрема, щодо вимагання співробітниками СБУ значних коштів за не притягнення до кримінальної відповідальності, їх уже засуджено до трьох років позбавлення волі. Фігурантами кримінальних проваджень ДБР також є високопосадовці Міноборони та Генштабу ЗСУ, «Укроборонпрому» — за підозрою в розкраданні зброї та військової техніки на понад 2 мільярди гривень.

Під час обговорення народні депутати поцікавилися, чому днями було звільнено чотирьох працівників ДБР — трьох керівників підрозділів центрального апарату та керівника Полтавського теруправління. Роман Труба пояснив це тим, що вони не пройшли випробувальний термін і не відповідають «кваліфікаційним вимогам». За його словами, всі працівники проходять через випробувальний термін, і це — нормальна практика.

Депутати висловили чимало зауважень і застережень щодо діяльності ДБР. Зокрема, Валерій Карпунцов назвав неприпустимими «відписки», які він отримав як народний депутат від ДБР щодо того, чому не зареєстровано в ЄРДР його заяви щодо керівництва ГПУ. Антон Геращенко зауважив, що нещодавнє звільнення чотирьох працівників ДБР відбулося без погодження з конкурсною комісією. А також поцікавився, хто повинен заводити кримінальні справи на саме керівництво ДБР, якщо і воно порушить закон? Юрій Мірошниченко наголосив, що ДБР має бути стандартом у дотриманні законності, однак, за його словами, і до його діяльності вже виникає багато запитань.

За підсумками комітетських слухань вирішено ухвалити Рекомендації, в яких Верховній Раді рекомендовано, зокрема, прискорити напрацювання системних законодавчих змін щодо діяльності ДБР у частині усунення наявних на сьогодні перепон для його належної роботи, в тому числі імплементувати в законодавство конституційні зміни щодо діяльності органів прокуратури. Кабінету Міністрів — забезпечити перелік інформаційних систем органів державної влади, до яких матиме доступ ДБР, забезпечити належні умови фінансування діяльності ДБР та забезпечення Бюро необхідною технікою, обладнанням, розробити та затвердити Програму невідкладних заходів істотного зменшення рівня злочинності в Україні, продовжити процес реформування кримінальної юстиції відповідно до міжнародних вимог та стандартів. Генеральній прокуратурі — забезпечити передачу повноважень слідчих органів прокуратури та досудового розслідування до органів ДБР відповідно до положень статті 131-1 Конституції України. А власне Державному бюро розслідувань — ужити заходів щодо якнайшвидшого укомплектування оперативних та слідчих підрозділів, сформувати підрозділи внутрішнього контролю, розробити низку нормативно-правових актів та положень, зокрема, про проходження служби особами рядового та начальницького складу ДБР, формений одяг, підвищення кваліфікації, відомчі нагороди тощо, створити Дисциплінарну комісію. А також налагодити взаємодію ДБР з іншими правоохоронними органами — ГПУ, НАБУ, СБУ, Нацполіцією. Адже нових антикорупційних органів у державі створено вже багато, на них витрачаються чималі кошти платників податків, однак суспільство вже зачекалося не лише судових вироків, а й реальних «посадок» нечистих на руку можновладців.

Факт

За минулі півроку, з листопада 2018-го, ДБР відкрило 11715 проваджень, із них 1191 скеровано до суду, вже винесено 122 обвинувальні вироки, 7967 справ розслідується. Найбільше проваджень щодо правоохоронців та військових злочинів. Загальна сума збитків, яка фігурує в розслідуваннях ДБР, становить 2,5 мільярда гривень.