Вечірнє засідання 4 червня

Народні депутати розглянули 397 поправок із 748, поданих до проекту закону «Про тимчасові слідчі комісії і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України» (№ 1098). У сесійній залі розглядали ті правки, на яких наполягали їхні автори. Однак за результатами голосування жодна із запропонованих депутатами правок підтримана не була. Зупинилися на розгляді 399-ї правки.

Багато поправок до законопроекту внесла народний депутат Олена Сотник (фракція «Самопоміч»). Зокрема, вона пропонувала передбачити можливість, якщо за попереднього скликання парламенту діяла певна ТСК, то в новому скликанні протягом першої та другої чергових сесій Верховна Рада може прийняти рішення щодо створення такої само Тимчасової слідчої комісії, але з новим складом. Так вдасться завершити роботу і ТСК щодо нападів на громадських активістів, яка ще не прозвітувала.

Однак Регламентний комітет, як зауважив заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України Олег Купрієнко (фракція Радикальної партії Олега Ляшка), відхилив цю пропозицію, вважаючи, що це фактично передбачає створення в новому складі парламенту нової ТСК.

Перший заступник голови Комітету з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення Сергій Каплін (позафракційний) пропонував чітко виписати в законі, що спеціальні слідчі комісії підзвітні Верховній Раді України. «Як кажуть у народі, якщо використовувати термінологію неюридичну, непарламентську, «лучше перебдеть, чем недобдеть», — сказав депутат. Комітет врахував дану поправку частково.

Голова підкомітету з питань запобігання і протидії політичній корупції Комітету Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції Юрій Буглак (фракція Блоку Петра Порошенка) пропонував доповнити статтю 4 законопроекту новою частиною такого змісту: «Народний депутат за погодженням з відповідною депутатською фракцією (депутатською групою) може бути обраний членом одного комітету Верховної Ради України і бути одночасно членом однієї слідчої комісії або спеціальної слідчої комісії та однієї спеціальної комісії». Профільний комітет цю правку відхилив. «Вона правильна по суті й дуже слушна, але вона вже записана в Законі про статус народного депутата, стаття 14, та в Регламенті Верховної Ради. І ми вважаємо, що повторювати третій раз цю норму закону уже немає необхідності. До речі, в цьому законі вона теж уже раз прописана», — зауважив О. Купрієнко.

Ще одна правка Олени Сотник стосувалася роботи ТСК у відкритому чи закритому режимі, тобто за присутності преси або без журналістів (ч. 5 статті 6 законопроекту). На думку парламентарки, завжди має бути публічна частина засідання комісії — для представників громадських і міжнародних організацій, ЗМІ. А коли розпочинається обговорення інформації з обмеженим доступом, ТСК переходить до закритої частини. «Це стосується і стенограм, публікацій цих стенограм на сайті Верховної Ради», — додала О. Сотник.

Олег Купрієнко зачитав статтю 6 в редакції комітету: «Слідчі комісії інформують про свою діяльність шляхом оприлюднення на офіційному веб-сайті Верховної Ради України протоколів, стенограм, аудіо-, відеозаписів, відкритих засідань слідчої комісії, а також повідомлень про дату, час та місце проведення відкритих засідань. Журналісти і працівники засобів масової інформації мають право бути присутніми на відкритих засіданнях слідчої комісії».

Коментар

Олександр ЧЕРНЕНКО, голова підкомітету з питань виборів і референдумів Комітету Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя:

— Необхідність ухвалення закону про ТСК давно перезріла. Діяльність ТСК передбачена Конституцією України, а порядок їх формування — Регламентом Верховної Ради. Однак майже 10 років існує законодавча прогалина, через яку ані діяльність, ані рішення ТСК не є в законодавчому полі. У багатьох скликаннях парламенту створювалися слідчі комісії, але результатом їхньої роботи була виключно констатація факту. Завдання закону — наповнити змістом роботу ТСК, щоб це стало дієвим інструментом парламентського контролю.

Окремо хотів би звернути увагу на положення, яке стосується Спеціальної тимчасової слідчої комісії, яка створюється в разі початку процедури імпічменту Президента України. Конституція передбачає процедуру імпічменту, але жодна процедура щодо його реалізації не передбачена. Саме закон про ТСК регулюватиме створення такої комісії, яка дозволить зробити процедуру імпічменту Президента України реальною. Спеціальний розділ законопроекту про ТСК детально та якісно регулює цю процедуру.

Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.