Вечірнє засідання 6 червня

Верховна Рада продовжила розгляд у другому читанні проекту Виборчого кодексу України (№ 3112-1). Як зазначив доповідач, голова підкомітету з питань виборів та референдумів Комітету з питань правової політики та правосуддя Олександр Черненко, оскільки комітет не прийняв рішення по жодній поправці, то кожна пропозиція народних депутатів ставитиметься на голосування і рішення ухвалюватиметься в сесійному залі. А це означає, що розгляд проекту Виборчого кодексу може тривати навіть довше, ніж це було з мовним законом. Адже після ухвалення півтора року тому законопроекту № 3112-1 у першому читанні, від народних депутатів надійшло понад 4 тисячі 300 поправок практично до всіх статей Виборчого кодексу. Для їхнього опрацювання було створено робочу групу, яка провела 43 засідання і проаналізувала кожну з поправок, однак консолідованого рішення ухвалено не було. «Працюючи в робочій групі, ми побачили, що деякі проблемні моменти, які є у Виборчому кодексі, на жаль, не регулюються ані редакцією першого читання, ані поправками, внесеними до другого читання», — зазначив О. Черненко та поінформував, що у зв’язку з цим члени робочої групи напрацювали 387 поправок, які врегульовують ті чи інші моменти виборчого процесу.

Перший заступник Голови Верховної Ради Ірина Геращенко, говорячи про логіку розгляду Виборчого кодексу в другому читанні, зауважила, що оскільки робота над законопроектом триває вже три роки і за цей час українське законодавство зазнало деяких змін, то на голосування ставитиметься кожна поправка, але при цьому Олександр Черненко озвучуватиме позицію комітету та робочої групи, щоб сесійна зала могла взяти це до відома. «Згодом, перед фінальним голосуванням, робоча група так само збереться, врахує, що було підтримано, і винесе на наше голосування той варіант, який буде прийнятий залом як ідеальний для переходу до відкритих виборчих списків з гендерною квотою», — сказала вона.

Голова Комітету з питань правової політики та правосуддя Руслан Князевич нагадав, що робочу групу було створено не з членів комітету, а з представників депутатських фракцій і груп, тож вона напрацювала певне бачення, яке запропонувала комітету.

Тож, за його словами, якщо парламент почне по суті розглядати та обговорювати кожну правку, то зрештою це призведе до того, що доведеться голосувати за редакцію першого читання, котра не тільки є неприйнятною, але вона навіть теоретично не надається для застосування. «Бо ця редакція писалася дванадцять років і є морально застарілою», — резюмував він та звернув увагу, що мова йде не тільки про вибори народних депутатів, але про президентські та місцеві вибори.

Також Р. Князевич наголосив на необхідності розгляду законопроекту за визначеною законодавством процедурою, яка вимагає, щоб будь-яка поправка була обговорена і по ній було ухвалене рішення. «Якщо ми не будемо обговорювати поправки і голова робочої групи хоча б коротко не пояснить, яким чином вона змінює законопроект, а просто голосуватимемо за номерами поправок, то потім це буде підставою, щоб оскаржити процедуру розгляду», — зазначив голова комітету. Тож зрештою О. Черненко повідомив, що коротко пояснюватиме суть кожної поправки, яка ставитиметься на голосування.

На думку народного депутата Віктора Чумака, замість того, щоб до нескінченності розглядати всі поправки, краще було б ухвалити проект Виборчого кодексу в редакції комітету, що відповідатиме Регламенту, та дати можливість наступній Верховній Раді дошліфувати цей документ. «Ми змінимо виборчу систему, ми проведемо величезну політичну реформу, і залишимо наступному парламенту можливість опрацювати інші питання», — сказав він.

Народний депутат Вікторія Пташник зауважила: оскільки робоча група разом з експертами із виборчого права місяцями працювала над проектом Виборчого кодексу, то було б доцільно ухвалити напрацьований нею варіант. «Питання, як ми це все зробимо. Тому що в таблиці, яку ми маємо, навпроти кожної поправки написано, що рішення не прийнято. А за поправки, які рекомендовані робочою групою, наразі голосує приблизно 30 народних депутатів. Тому мені здається, що це була відповідальність саме правового комітету винести нам адекватну редакцію, щоб зараз депутати не сиділи і не голосували по кожній поправці, а проголосували б за напрацьовану правовим комітетом редакцію», — наголосила народний депутат. «У нас 4,3 тисячі поправок, тож якби комітет ухвалив рішення і одні поправки рекомендував прийняти, а інші — відхилити, то ми не голосували по кожній поправці і це була би шалена економія часу», — переконувала В. Пташник.

Реагуючи на ці заяви, Руслан Князевич зазначив, що комітет не відмовляється від своїх повноважень і готовий був працювати над таблицею, яку запропонувала робоча група для підкомітету, а підкомітет був готовий запропонувати комітету. «Однак за рішенням Погоджувальної ради Голова Верховної Ради дав доручення комітету скористатися нормою Регламенту, яка передбачає, що комітет може не визначатися по поправках, а передає їх на обговорення і на розсуд сесійної зали, щоб не затягувати цей процес. Саме це доручення ми виконали», — нагадав він та запевнив, що в разі необхідності розгляду поправок по суті комітет готовий якісно зробити цю роботу.

До завершення засідання народні депутати встигли розглянути 134 поправки.

Коментуючи перед закриттям засідання «трошки нестандартну ситуацію» із розглядом поправок до проекту Виборчого кодексу, Голова Верховної Ради Андрій Парубій зауважив, що це відбувається виключно тому, що якби комітет після робочої групи знову вирішив пройти по всіх поправках, то для цього знадобилося б ще дев’ять місяців. «Тому ми маємо пройти усі поправки і прийняти Виборчий кодекс. Для цього є всі передумови і всі підстави», — сказав він.

Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.