На знімку зліва направо: Наталя Шаптала, Голова КСУ, Ірина Завгородня, суддя КСУ, Ігор Сліденко, суддя КСУ.

Cуддя-доповідач у справі Віктор Кривенко.

Володимир Зеленський.

Мітинг біля Конституційного Суду України.

Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.

Більше фото тут.

У Конституційному Суді України вчора розпочався розгляд подання народних депутатів про конституційність Указу Президента України від 21 травня 2019 року про дострокове припинення повноважень Верховної Ради і призначення позачергових парламентських виборів на 21 липня.

Народні депутати, зокрема, у засіданні брали участь Ігор Алексєєв, Андрій Тетерук та Олег Купрієнко, вважають, що указ не відповідає такому елементу верховенства права, як юридична визначеність, оскільки не містить належного обґрунтування наявності підстав для дострокового припинення повноважень Верховної Ради. Згідно з пунктом 1 частини першої статті 90 Конституції Президент не встановлює відсутності чи наявності коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, а лише видає указ за умови наявності юридичного факту — відсутності коаліції депутатських фракцій у парламенті протягом одного місяця від дня припинення її діяльності.

А наведений аргумент щодо дострокового припинення повноважень Верховної Ради — «низький рівень довіри до парламенту» — є досить сумнівним з точки зору демократичних принципів формування представницьких органів влади та не може вважатися правовою підставою для припинення повноважень, адже не є закріпленим у жодному нормативно-правовому акті, а отже, є політично вмотивованим.

Конституція не відносить до повноважень Президента встановлення факту наявності чи відсутності коаліції депутатських фракцій, а лише надає можливість для видання указу, за умови наявності юридичного факту — відсутності коаліції більш як один місяць від дня припинення її діяльності. Коаліція була сформована 27 листопада 2014 року, до складу якої увійшли 302 депутати (факт створення коаліції підтверджується підписанням Коаліційної угоди). Після виходу з коаліції кількох фракцій у складі коаліції залишалося більше половини від конституційного складу. 17 травня 2019 було оголошено про вихід з коаліції «Народного фронту». Тож з 17 травня народні депутати мають місяць для формування наступної коаліції. На момент оприлюднення указу Президента цей строк не сплинув. Незважаючи на вихід окремих фракцій з коаліції, більшість від конституційного складу депутатів у коаліції все одно зберігалася, оскільки участь у коаліції можуть брати й позафракційні депутати. Конституційних підстав для дострокового припинення Верховної Ради і призначення нових виборів немає навіть сьогодні. Лише після 17 червня це право може виникнути у Президента. Проте у цей період вже діє шестимісячний строк до закінчення повноважень Верховної Ради цього скликання, протягом якого не можна оголошувати дочасні вибори згідно з Конституцією. Отож Президент не може припинити повноваження Верховної Ради за жодних обставин.

***

У свою чергу сам Президент зазначив у своєму виступі, що рішення про розпуск Верховної Ради відповідає букві і духу закону та вказав на низький рівень довіри громадян до парламенту і на те, що рішення про розпуск парламенту підтримує народ. А представник Президента у КС Федір Веніславський аргументував можливість видання указу тим, що коаліції не існувало вже два роки, та тим, що до складу коаліції не можуть входити позафракційні народні депутати. А посилання на рішення КС від 2010 року, яким передбачена можливість участі позафракційних депутатів у коаліції, назвав таким, що приймалося за інших реалій та прийняття змін до Регламенту Верховної Ради. Він наголосив, що у самому тексті Коаліційної угоди чітко вказано про участь у коаліції саме фракцій. Тож він вважає, що у Президента вже 21 травня були всі юридичні підстави для прийняття указу, а сам Президент діяв відповідно до Конституції.

Президент видав саме такий указ, який передбачено Конституцією України, оскільки жодна норма Конституції не передбачає жодних вимог до наявності в указі Президента будь-яких обґрунтувань, крім зазначення конкретних положень, на які спирався Президент, видаючи указ. Тому говорити про правову невизначеність в указі Президента немає жодних підстав. Також він вказав, що з коаліції спочатку вийшли фракції «Батьківщина», «Самопоміч» та Радикальна партія, а також враховуючи, що зі складу фракцій політичної партії «Блок Петра Порошенка» і політичної партії «Народний фронт» виходили народні депутати, то станом на 29 березня сукупний склад двох фракцій становив 216 народних депутатів, що є меншим від необхідної більшості. Також ще одним аргументом відсутності коаліції є відсутність нарад, на які вона повинна збиратися. Більш того, коаліція мала підтримувати діяльність уряду, але жодний проект, який подавав уряд, не був проголосований так, щоб коаліція віддала більш як 226 голосів. Жодного документа коаліція не підтримала, що також означає, що вона не існувала і фактично не виконувала свою функцію та свої конституційні повноваження.

***

На момент здачі номера рішення у справі про конституційність Указу про дострокове припинення повноважень парламенту та позачергові вибори не було ухвалено.

Буква закону

Із Конституції України

Стаття 90. Повноваження Верховної Ради України припиняються у день відкриття першого засідання Верховної Ради України нового скликання.

Президент України має право достроково припинити повноваження Верховної Ради України, якщо:

1) протягом одного місяця у Верховній Раді України не сформовано коаліцію депутатських фракцій відповідно до статті 83 цієї Конституції;

2) протягом шістдесяти днів після відставки Кабінету Міністрів України не сформовано персональний склад Кабінету Міністрів України;

3) протягом тридцяти днів однієї чергової сесії пленарні засідання не можуть розпочатися.

Повноваження Верховної Ради України не можуть бути достроково припинені Президентом України в останні шість місяців строку повноважень Верховної Ради України або Президента України.

Стаття 83. Чергові сесії Верховної Ради України починаються першого вівторка лютого і першого вівторка вересня кожного року.

У Верховній Раді України за результатами виборів і на основі узгодження політичних позицій формується коаліція депутатських фракцій, до складу якої входить більшість народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України.

Коаліція депутатських фракцій у Верховній Раді України формується протягом одного місяця з дня відкриття першого засідання Верховної Ради України, що проводиться після чергових або позачергових виборів Верховної Ради України, або протягом місяця з дня припинення діяльності коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України.