Саме такі обов’язки поклало на них одне із теплокомунальних підприємств Хмельниччини. Наскільки це законно, взялись розібратись у Хмельницькому обласному територіальному відділенні Антимонопольного комітету України, проаналізувавши договори, за якими теплокомунальні підприємства Хмельницького і Кам’янця-Подільського надають послуги мешканцям міст.

Висновки сумні: комунальники зловживають монопольним становищем, а запропоновані ними документи не відповідають вимогам законодавства. Складені ними договори обстоюють саме їхні інтереси, відводячи на другий план права споживачів. У результаті власники помешкань зобов’язані платити величезні суми, зазначені у квитанціях, а при цьому не отримали права захищати свої інтереси.

Приміром, у договорах, укладених міським комунальним підприємством «Хмельницьктеплокомуненерго», відсутні не тільки окремі права споживачів, а й певні зобов’язання виконавця. Крім того, немає пунктів, котрі б визначали умови розв’язання спорів, які можуть виникнути між обома сторонами. Зокрема, антимонопольники зауважили, що в договорах не зазначено право споживачів на періодичну повірку, обслуговування та ремонт квартирних засобів обліку, у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж лічильників.

Пропонуючи свої умови, забуло про інтереси людей і хмельницьке комунальне підприємство «Південно-Західні тепломережі». Користуючись тим, що споживачі не можуть обрати іншого постачальника тепла та гарячої води, воно встановило додаткові штрафні санкції у разі несвоєчасної сплати за послуги. До пені комунальники додали ще й право збирати зі своїх клієнтів так звані інфляційні кошти та три відсотки річних. Так вони намагаються убезпечити себе від усіх інфляційних і кризових процесів, які відбуваються. Таке бажання позбавити себе додаткових збитків зрозуміле. Але чому це має бути зроблено за рахунок споживачів?

Не забуло про свої інтереси і кам’янець-подільське підприємство «Міськтепловоденергія», яке забезпечило для себе додаткову плату за перевищення розрахункової потужності приладів опалення, хоча законодавство не передбачає цього. І водночас у договорах відсутнє одне із важливих зобов’язань для самого підприємства. Воно стосується ситуації, коли покази квартирних лічильників відрізняються від даних, розрахованих за показами будинкового лічильника. В такому разі комунальники мали би скоригувати плату за надану послугу і відобразити це окремо у виставленому рахунку. Однак про такі обов’язки у чинних договорах чомусь не сказано.

Антимонопольники переконані, всі ці порушення в документах призводять до порушень прав споживачів, і водночас комунальники не несуть відповідальності за надання послуг. При їх незадовільній якості та кількості вони самі звільнили себе від зобов’язань зробити перерахунки.

Тож відділення АМКУ рекомендує всім надалі укладати зі споживачами такі договори, які відповідають типовим. Водночас споживачі мають право переукласти або внести зміни у чинні.