У Верховній Раді зареєстровано чотири альтернативні законопроекти від народних депутатів із різних фракцій про внесення змін до Закону України «Про столицю України — місто-герой Київ», які мають на меті врегулювати повноваження міського голови столиці та голови київської міської держадміністрації. Адже наразі у столиці діє закон, ухвалений ще 2010 року, за часів Януковича.

Перший зареєстрований у парламенті законопроект № 2143, поданий численною групою народних депутатів від фракції «Слуга народу», посилається на Європейську хартію місцевого самоврядування в частині реалізації права жителів Києва самостійно визначати повноваження місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, щоб громада міста могла впливати на політичні та соціально-економічні процеси у столиці.

«Після набуття чинності Законом України від 7 вересня 2010 року № 2500-VI «Про внесення змін до Закону України «Про столицю України — місто-герой Київ» у місті Києві було реалізовано сценарій ліквідації районних рад, які безпосередньо представляли інтереси мільйонів киян та фактично мали найтісніший контакт із громадянином, — зауважують автори законо- проекту в пояснювальній записці. — Як наслідок, мешканці районів столиці фактично позбавлені можливості ефективного впливу на діяльність чиновників... З метою повернення киянам права на дієве місцеве самоврядування, шляхом обрання районних рад, які у свою чергу формували б свої виконавчі органи та в межах Конституції і законів самостійно вирішували питання місцевого значення, і пропонується внести зміни до Закону «Про столицю України — місто-герой Київ» шляхом викладення його у новій редакції».

Законопроектом передбачається встановити, що виконавчу владу в місті Києві здійснює Київська міська державна адміністрація, а місцеве самоврядування столиці здійснюється територіальною громадою міста як безпосередньо, так і через Київську міську раду, районні в місті Києві ради та їх виконавчі органи.

Днями групою депутатів від фракції «Слуга народу» до парламенту внесено ще один законопроект (№ 2143-3), однак його текст на офіційному сайті Верховної Ради наразі відсутній.

Альтернативний законопроект № 2143-1, внесений депутатами від фракцій «Європейська солідарність» та «Батьківщина», також має на меті комплексно врегулювати правовий статус міста Києва та особливості столичного місцевого самоврядування. Законо-проектом, зокрема, передбачається, що Київська міська рада є єдиним представницьким органом територіальної громади міста Києва, а її виконавчими органами є: адміністрація міста Києва, департаменти, управління, відділи, сектори та інші виконавчі органи Київської міської ради. Автори законопроекту також пропонують відродити районні в місті Києві ради та виконавчі комітети райрад. Натомість після обрання депутатів Київської міської ради та районних у місті Києві рад на наступних чергових місцевих виборах пропонується ліквідувати Київську міську державну адміністрацію та районні держадміністрації.

Відновлення районних рад у столиці пропонує і ще один альтернативний законопроект, внесений народними депутатами від фракції «Голос» (реєстр № 2143-2). За словами співавтора законопроекту народного депутата Кіри Рудик ці нововведення захистять обраного киянами міського голову, хоч би ким він був, від можливого тиску з боку Президента та його команди.

«Президент не має політичного права призначати головою КМДА когось іншого, ніж обраного міського голову, — зауважує К. Рудик. — Це не лише наше переконання, так вважають 72 відсотки киян, згідно з нещодавнім соціологічним опитуванням групи «Рейтинг». Навіть за умови, що більшість киян незадоволені роботою чинного голови КМДА та Київради, вони хочуть мати право визначати долю Києва, правила життя в Києві, бюджет Києва самостійно. І народні обранці зобов’язані повернути ці права, які забрала команда Януковича ще в 2010 році, коли «продавила» через керований парламент розділення посад міського голови та голови держадміністрації».

Головним комітетом для розгляду всіх альтернативних законопроектів визначено Комітет Верховної Ради з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування. Не виключено, що для успішного голосування доведеться напрацьовувати узгоджений законопроект з урахуванням пропозицій депутатів.