На фото: Олег Слушний, Сергій Петрович

Серед десяти фіналістів національної премії «Global Teacher Prize Ukraine 2019» (ім’я переможця оголосять завтра, 5 жовтня) — двоє вінничан. Обидва — вчителі інформатики. Олег Слушний — виконувач обов’язків директора загальноосвітньої школи № 20, Сергій Петрович працює в коледжі Національного університету харчових технологій.

Він є ще й прикладом сили духу для вихованців. Утративши слух, не залишив роботу — після операції повернувся до улюбленої справи.

«Теорія, мій друже, сіра...»

Без практики теоретичні заняття не мають сенсу, вважає Сергій Петрович. «Теорія, мій друже, сіра...» — цитує відому фразу. Чотири роки тому почав запроваджувати в навчальний процес заняття з робототехніки. На партах поруч з підручниками можна побачити пальники, інші інструменти та матеріали. На заняттях часу на практику не вистачає. Охочі можуть продовжити роботу в гуртку винахідників. Учитель заснував його з власної ініціативи на безоплатній основі.

«Разом з учнями створили смарт-кабінет, — розповідає пан Сергій. — Навіть запатентували програмну розробку. Продовжуємо вдосконалювати програму. Завдяки такому кабінету діти мають змогу виконувати конкретну роботу, а не тільки слухати теорію».

У стінах кабінету вмонтовано датчики, які дають змогу визначати вологість повітря чи показник освітлення приміщення. За допомогою смарт-фона можна регулювати яскравість світла, закривати-відкривати штори, вмикати телевізор тощо. «Все це ми зробили разом з учнями власними силами», — наголошує вчитель.

До дітей він звертається з повагою — на «ви». «На заняттях панує колективний розум. Учень може дискутувати з наставником. А я готовий вислухати його аргументи. І це нормально. Не заради оцінки навчаю своїх учнів. Важливо підготувати їх до життя», — переконує Сергій Петрович.

Інтегроване навчання

Олег Слушний у своїй роботі застосовує мнемотехніку. Це ті прийоми, сукупність яких допомагає його учням збільшити обсяг пам’яті, наприклад, завдяки перетворенню складних текстових даних на графічні. Використовує інтегроване навчання. Наводить приклад із Сонцем. Пояснює, що вивчають його на уроках природознавства й астрономії. Але ж це можна робити і на уроках фізики та математики, зокрема, підраховуючи умовну кількість тепла, що його виділяє небесне світило. Як гарно учні можуть описати Сонце у творі на уроках української літератури! Тоді в них формується цілісна картина. Крім того, школярі швидше запам’ятовують інформацію, коли предмет розглядається під різними кутами.

— Сучасний викладач має навчати дітей того, що їм насправді знадобиться в житті, — говорить Олег Слушний. — Наприклад, розвивати їхні комунікативні навички, заохочувати до участі в проектах і конкурсах, вирішувати важливі питання з використанням комп’ютера, бо це швидше і простіше.

Принцип роботи вчителя Слушного — брати кращі зразки світового досвіду і доносити їх до своїх вихованців. Торік пан Олег увійшов до ТОП-50 у конкурсі «Global Teacher Prize Ukraine». Нині — уже в «десятці».