Критичний стан авіаційної промисловості та необхідність здійснення рішучих і невідкладних кроків на шляху до її порятунку обговорювали учасники зібрання в рамках виставки «Зброя та безпека-2019».

Нагадаємо, хоча ще у червні минулого року Кабмін України ухвалив «Стратегію відродження вітчизняного авіабудування на період до 2022 року», жодних зрушень, крім хіба що намірів, порожніх меморандумів та обіцянок з боку держави, авіабудівники не відчули. Немає міністерства, або бодай державного комітету, бюро — назвіть як завгодно — які опікувалися б галуззю! Мабуть, тому вона не має навіть свого рядка у головному кошторисі країни. Про це говорили на Конференції авіаційної промисловості України.

Після закінчення дії «Державної комплексної програми розвитку авіаційної промисловості України на період до 2010 року» нові програми не ухвалювалися. Та й раніше на такі державні програми не вистачало коштів. За 2002—2007 роки згаданий документ було профінансовано лише на неповні 20%.

Тим часом стараннями вітчизняних авіабудівників Україна залишається однією з семи країн, що володіють повним циклом створення авіаційної техніки. Авіапром України є найбільшою галуззю ОПК і машинобудування, пріоритетною галуззю економіки, визначеною на законодавчому рівні! Саме в Україні найкраща школа виробництва транспортних літаків у світі! Останні світові тенденції демонструють, що розвинуті держави надають активну підтримку розвитку свого вітчизняного виробництва, уряди і глави держав піклуються про це. «Літаки продають не менеджери з продажів, літаки продають президенти. Є такий принцип», — сказав Прем’єр-міністр України Олексій Гончарук в одному з телеефірів. Але, на жаль, на конференцію жоден чиновник із Кабміну чи Мінекономрозвитку, попри запрошення, дороги не знайшов.

Авіаційна промисловість забезпечує економічний мультиплікаційний ефект для суміжних галузей економіки, поєднаних одним технологічним ланцюгом. Так, за різними оцінками, одне робоче місце в авіапромі стимулює утворення від 8 до 12 робочих місць у суміжних галузях, а також додаткові робочі місця в інфраструктурі і сфері обслуговування.

Понад 50 підприємств забезпечують сьогодні роботою 70 000 працівників, які генерують мільярди гривень доходу до державного бюджету України. Маючи замкнутий цикл виробництва літаків, українські підприємства можуть випускати такі сучасні конкурентоспроможні літаки, як Ан-178, Ан-148, Ан-158, Ан-132. Серед них і найбільший у світі літак сімейства Ан-225 — «Мрія».

На жаль, сьогодні авіаційна галузь опинилася в скрутному становищі без належної підтримки держави, всупереч світовому досвіду, який демонструє, що кожна авіаційна держава допомагає власному авіабудуванню, субсидіює (про що, наприклад, яскраво свідчить відповідний спір Boeing і Airbus в СОТ), лобіює його інтереси як перед іноземними партнерами, так і всередині країни. Всього цього в Україні і близько немає. Підприємства галузі мають лиш незначні пільги і змушені самостійно розв’язувати власні проблеми.

Хоча, здається, крига почала скресати! Міністерство внутрішніх справ України висловило намір придбати літаки у держпідприємства «Антонов» для потреб Держслужби з НС і Національної гвардії. Під час виставки «Зброя та безпека-2019» підписано меморандум про наміри співпраці між МВС і ДП «Антонов». Йдеться про придбання 13 літаків: дев’яти для потреб ДСНС і чотирьох для Нацгвардії.

Конференція авіаційної промисловості покликана привернути увагу органів державної влади, вищих посадових осіб та громадськості до неприпустимості втрати гордості нашої країні — авіаційної промисловості, а її учасники одностайні у своєму стремлінні зберегти галузь та розвивати її. 

Для цього, на їхню думку, потрібна політична воля, бажання захищати вітчизняне виробництво і дбати про майбутні покоління.

Вл. інф.