Агрегат для виробництва метану сконструювали і випробували інженери-ентузіасти з міста Бар на Вінниччині. Його робоча назва — «Бочка». Вироблене на ньому паливо коштує у 10 разів дешевше порівняно з тим, що продають на газових заправках. Щоправда, під час заправки автомобілів виникають певні незручності.

Виготовляли газовий генератор на місцевому машинобудівному заводі, де ентузіасти, які створили приватне підприємство, орендують приміщення.

— Раніше наші інженери займалися тепловими котлами, це один із видів продукції машинобудівного, — розповів менеджер приватного підприємства Володимир Крижанівський. — На основі знань і набутого досвіду розробили «Бочку».

Апробували відомий метод

— Метод виробництва метану добре відомий, — продовжує Володимир Крижанівський. — Вирішили апробувати його на практиці. Вдалося.

За словами співрозмовника, газ отримують із двох компонентів — відпрацьованих автомобільних мастил і дистильованої води. Розміщують їх в окремі відсіки. Агрегат підключають до електромережі. Під час синтезу утворюється концентрований метан.

За допомогою манометра задають необхідні параметри. Далі автоматика регулює тиск, обмежує його на потрібній позначці.

— Таке пальне — концентрований метан — екологічно чисте, — наголошує Володимир Крижанівський. — Не виділяє шкідливих відходів, тому не утворює чадних викидів.

Мінусом називають той факт, що не має ні запаху, ні кольору. У разі можливого витікання створює небезпеку.

Співрозмовник пояснив, що метан сумісний з іншими видами газу. Ним можна дозаправляти автомобіль, додавати до пропану чи бутану.

Під власним тиском

Менеджер познайомив із людиною, яка вже використовує агрегат, тобто виробляє з його допомогою газ і заправляє ним своє авто.

Пан Олексій, який має «Бочку», розповів про переваги й недоліки агрегату, продемонстрував заправку автомобіля.

— Генератор стоїть у гаражі, — каже він. — Щоб отримати газ, завантажую необхідні компоненти — відпрацьованих мастил вистачає, їх можна за копійки придбати на будь-якій станції техобслуговування автомобілів, дистильовка в аптеці теж не дефіцит, продають недорого. Вилку шнура вставляю в розетку. Починається процес синтезу.

У «Бочці» передбачено місце для шнура з газовим пістолетом. Для заправки пістолет вставляє в автомобіль. «Пшикнув — і поїхав», — каже Олексій. Агрегат не вимикає. Накопичення газу триває, коли чоловік зайнятий іншими справами.

— Унікальність агрегату в тому, що газ надходить з «Бочки» в балон під власним тиском, — розповідає пан Олексій.

Автомобіль мого співбесідника переобладнаний для заправки пропаном. Він стверджує, що з метаном пропан «не розсва-рився».

— Не знав, як аідреагує двигун на метан, — каже Олексій. — Під час поїздки автомобіль легко стартував і набирав швидкість так, ніби працював на хорошому бензині.

Принаймні так стверджує співрозмовник.

Набагато дешевше

«Бочку» може придбати кожен охочий. Щоправда, продають без газового пістолета і балона. Пан Олексій уточнив, що пістолет купив в одному з інтернет-магазинів за 700 гривень. Балон став йому у 300 гривень. Вартість «Бочки» еквівалентна 500 доларам.

На запитання, що не подобається, чоловік відповідає: одного стандартного балона замало для поїздки на далекі відстані. При-близно на 50 кілометрів пробігу вистачає. Якщо їздити в межах міста — це нормально, а в далеку дорогу заповнює балон уже звичним пропаном, яким заправляв авто раніше.

— Можна б закинути в багажник ще один балон, — каже Олексій. — Але це не вихід, бо тоді не залишиться вільного місця.

За словами авторів новинки, вартість заправки на 100 кілометрів проїзду на газі, виробленому на агрегаті «Бочка», коштує 15 гривень. Це приблизно в десять разів дешевше, ніж заправляти автомобіль іншими видами газу.

За словами Володимира Крижанівського, новинку демонстрували в червні цього року на Всеукраїнській виставці з енергозбереження. Автори розробки стверджують, що пристрій має необхідні дозвільні документи на його використання.

Коментар

Віктор БЄЛІЧЕНКО, доктор технічних наук, завідувач кафедри ВНТУ:

— Істотної різниці між двома видами газу немає. Авто заправляють і скрапленим газом, а це пропан чи бутан, і стиснутим метаном. Що-правда, метан використовують рідше. Причина в тому, що для його заправки потрібно більше ємностей. На деяких вантажних авто можна бачити по 5—8 балонів. Це для метану. Це головна причина, чому автомобілісти значно рідше користуються метаном, ніж іншими видами газу.

Процес виробництва метану насправді не новий. Висока вартість на пальне змушує ентузіастів шукати альтернативу. Треба обов’язково пам’ятати, що метан — газ без запаху й кольору, і він вибухонебезпечний.

Фото Віктора БАЗАЯ.