Велика Британія упродовж уже трьох років визначається із питанням: чи покидати ЄС і якщо так, то на яких умовах? Референдум 2016 року показав, що більшість британців за Brexit, але відтоді досягти домовленості про угоду стосовно «розлучення» офіційному Лондону та Брюсселю так і не вдалося. За цей період у країні змінилося три прем’єри. А тепер перед британцями новий виклик — на тлі уже другої відстрочки виходу країни зі спільноти у Великій Британії 12 грудня вирішили провести позачергові парламентські вибори, котрі, як очікується, дозволять відобразити ставлення суспільства до Brexit і відповідно окреслити шляхи країни для розв’язання ситуації.

Наближення до попереднього дедлайну Brexit, 31 жовтня, не давало жодного розуміння, на яких умовах може відбутися цей процес, а варіант «жорсткого» «розлучення» став реальним, як ніколи раніше. Та доля виходу країни зі спільноти важлива не лише для британців і ЄС, а й для України. Велика Британія — ринок у фокусі для українського експорту, ми зацікавлені в їхніх інвестиціях. Це держава, яка має вплив на європейську політику та є безумовним другом України в Євросоюзі, зокрема, у питанні антиросійських санкцій, а також у співпраці в міжнародних організаціях. 

Отож для нас важливо, як умови виходу Великої Британії з ЄС вплинуть на нашу країну. Із цим запитанням «Голос України» звернувся до представника України при ЄС Миколи Точицького (на знімку).

— З початком переговорного процесу стосовно Brexit ми відчули, що в політичному плані наші позиції у ЄС дещо ослабли, оскільки з об’єктивних причин Велика Британія стала приділяти менше уваги нашому питанню в рамках цієї організації.

Утім, перш за все, хотів би трохи детальніше пояснити перебіг та особливості переговорного процесу. Переговірні команди сторін ще 17 жовтня завершили погодження оновленого проекту угоди про вихід країни з ЄС. Сторона Євросоюзу наголошує, що процедура погодження у Великій Британії проекту документа не є формальністю — їй має передувати ретельне та вичерпне вивчення британською стороною тексту проекту цього міжнародного договору.

Усі сторони процесу чітко усвідомлюють необхідність остаточного виходу Великої Британії з ЄС із найменшими можливими негативними наслідками для громадян країн — членів ЄС і Великої Британії.
29 жовтня 2019 року Європейська Рада на прохання британської сторони прийняла рішення про перенесення дати Brexit на 31 січня 2020 року. Подовження строку підготовки до виходу забезпечить більше часу для ратифікації угоди з ЄС, але не буде використано для проведення нових переговорів стосовно проекту цього документа.

У разі ратифікації угоди обома сторонами до 31 січня наступного року вихід держави з ЄС може відбутися в перший день місяця, наступного за місяцем, коли відбулася ратифікація. Таким чином, вихід Великої Британії з ЄС може відбутися також в інші, передбачені рішенням, терміни, а саме — 1 грудня цього року або 1 січня 2020-го.

На час продовження підготовки до Brexit Велика Британія залишиться державою — членом ЄС з усіма правами та обов’язками, визначеними в договорах і законодавстві ЄС.

Зрозуміло, що наслідки впорядкованого або «жорсткого» Brexit досить значно відрізнятимуться за своїм впливом на економіку самої Великої Британії та її позиції на світовій арені, а відтак — і на розподіл сил у Європі, передусім в ЄС.

— Які загрози несе «жорстке» «розлучення» Лондона та Брюсселя для нас та Європи загалом?

Природно, що для України найбільш сприятливим сценарієм Brexit є впорядкований вихід Великої Британії з ЄС. Такий сценарій суттєво пом’якшить негативний вплив на економіку та зовнішньополітичні позиції цього стратегічного партнера України після Brexit.

Після Brexit за будь-яких умов ЄС залишатиметься глобальним актором з населенням 440 млн чоловік та однією з найбільших світових економік.

Ми чітко усвідомлюємо, що Велика Британія і надалі має залишатися надійним партнером України у боротьбі з російською військовою агресією, а також союзником на шляху відновлення територіальної цілісності нашої держави в міжнародно визнаних кордонах.

Велика Британія як член G7, G20 та Ради Безпеки ООН продовжуватиме бути важливим економічним і стратегічним партнером як ЄС, так і України. В нинішньому геополітичному контексті ЄС зацікавлений не лише в зміцненні своєї ролі в світі, а й у тісному партнерстві з Великою Британією, і це, звичайно, дуже важливий фактор для подальшої підтримки захисту українських зовнішньополітичних інтересів.

У разі впорядкованого Brexit — за умови остаточного укладення угоди про вихід Великої Британії з ЄС — його 27 країн-членів представлять свої пропозиції щодо конкретних аспектів майбутніх відносин ЄС із цією державою, а через певний час (від декількох місяців до півроку) розпочнуться переговори про договірно-правове оформлення майбутніх відносин, що сприятиме зменшенню непевності у Великій Британії стосовно перспектив майбутнього співробітництва з її партнерами та ствердженню її ролі на міжнародній арені.

Переговори про майбутні торговельні відносини між ЄС і Великою Британією будуть складнішими, оскільки позиції окремих держав — членів ЄС відрізнятимуться набагато більше, ніж під час перемовин напередодні Brexit. Тож майбутні переговори можуть не завершитися до кінця перехідного періоду (відповідно до положень проекту угоди строк перехідного періоду для остаточного виходу Великої Британії з ЄС триватиме до кінця 2020 року).

Із остаточним виходом Великої Британії з ЄС для країни припинять бути чинними положення міжнародних договорів, стороною яких є ЄС, і держава набуде статусу «третьої держави» у відносинах з Євросоюзом.

— Чергове відтермінування Brexit ще на три місяці все одно не дало однозначності щодо долі цього процесу. Як ця невизначеність впливає на Україну?

— У зв’язку з рішенням про перенесення Brexit очікуємо продовження повноправної участі Великої Британії у роботі Європейського парламенту, Європейської Ради та Ради ЄС. Позитивним фактором для України стане те, що найближчим часом очікується внесення британської кандидатури до нового складу Європейської комісії, каденція якої має розпочатися з 1 грудня ц. р. Таким чином, комісар ЄС від Великої Британії зможе брати повноцінну участь у процесі ухвалення Європейською комісією рішень, в тому числі стосовно питань, що безпосередньо мають вплив на реалізацію національних інтересів України.

Це також матиме певний вплив на дискусії всередині Євросоюзу щодо продовження терміну дії персональних та секторальних санкцій, запроваджених проти Росії після початку агресії та тимчасової окупації Криму. Оскільки не секрет, що Велика Британія завжди підтримувала Україну в цих важливих питаннях.

Саме завдяки ініціативі Великої Британії у 2018 році ЄС запровадив санкції проти російських компаній, які споруджували міст через Керченську протоку. Велика Британія також завжди підтримувала санкційні пропозиції, які вносили інші держави ЄС, і активно виступала на захист збереження обмежувальних заходів проти Росії.

Важливо, що в ЄС ми можемо покластися на підтримку багатьох держав, у тому числі й щодо санкцій. Не менш важливим у контексті санкцій буде грудень цього року, коли прийматимуть рішення про продовження секторальних санкцій проти Росії на наступних шість місяців. Ми працюємо над тим, щоб консенсус в ЄС стосовно цього питання зберігався і санкції було продовжено.

Фото зі сторінки у Фейсбуці Миколи Точицького.