На знімку: той самий «чорний пісок» з Чорногорії у Херсонському морському торговельному порту.

На безкінечну епопею загрожує перетворитися ситуація із доставкою до Херсона 3,6 тисячі тонн «чорного піску» — відходів обробки суднових корпусів з верфі у місті Бієла (Чорногорія). Фірма, яка обслуговує комунальний полігон для утилізації побутових відходів, погодилася прийняти ці відходи, запевняючи, що вони нібито цілком безпечні. Та після протестів громадськості поліція почала кримінальне провадження («Голос України» про це вже писав). А суд заарештував весь вантаж, який зберігається у морському торговому порту Херсона. Фахівці взяли його зразки на аналіз, і результати просто вжахнули всіх.

— Так званий чорний пісок складається зі шлаку та решток абразивних матеріалів. В абразиві концентрація міді перевищує гранично допустимий рівень у 115 разів. Але куди гірше те, що в промислових відходах присутня велика кількість токсичних речовин. Концентрація свинцю більша за дозволений максимум у 3,8 разу, цинку — в 11,2 разу. А три відсотки «піску» — то взагалі нафтопродукти, — коментує завідувач лабораторії геоінформаційних систем та експертних досліджень Херсонської філії держустанови «Інститут охорони ґрунтів України», кандидат сільськогосподарських наук Володимир Жужа. — В тому вигляді, в якому він нині зберігається, «чорний пісок» є слаборозчинним. Але у разі потрапляння в ґрунт та підвищення кислотності сполуки переходитимуть у кореневу систему рослин і ґрунтові води, отруюючи їх. Вони мають мутагенні та канцерогенні властивості й можуть потрапляти до організму людини, і передумови для цього створювати не можна.

Тож висновок науковців категоричний: небезпечні відходи в такому вигляді, в якому вони зберігаються, розміщати на звалищі побутових відходів не можна. Але тоді що з ними робити? Найпростішим виходом було б відправити назад у Чорногорію, і нехай власники верфі далі сушать голови з цього приводу. Проте бізнесмени, котрі завезли цей вантаж в Україну і сподівалися добре заробити на його утилізації, не поспішають оплачувати зворотний фрахт судна. Та й не факт, що «чорний пісок» знову приймуть у Бієлі чи деінде в Чорногорії. А якщо утилізувати його в Україні, то потрібна ще експертиза для визначення, який саме спосіб знешкодження відходів буде надійним та безпечним. А головне — хто оплачуватиме роботи. Херсонський морський торговельний порт, де вони лежать на окремому майданчику, робити цього однозначно не збирається: там лише нараховують оплату за використання потужностей складів.

У порту запевняють: відходи під плівкою, дощові води до них не потрапляють і в Дніпро не змивають. Проте з’ясувалося принагідно, що принаймні якась частина «чорного піску» до Дніпра ВЖЕ потрапила. Адже після його розвантаження команда суховантажу, який його привіз, помила трюми. І вгадайте, куди саме змивали залишки «добра»? Та звичайно ж, вони опинилися на дні головної української річки. І що там тепер на дні коїться, поки не вивчав узагалі ніхто.

Херсон.

Фото з мережі Інтернет.