Робота сесії Одеської міської ради саме завершувалася, коли міський голова Геннадій Труханов зробив несподівану для депутатів заяву про призначення Дмитра Олександровича Жемана (на знімку) директором департаменту міського господарства.

Несподіване в багатьох аспектах — Дмитро Жеман керував комунальним підприємством «Одесгорелектротранспорт», найуспішнішим і прибутковим комунальним підприємством. І займаючись усю трудову діяльність транспортом і пасажирськими перевезеннями, він не мав досвіду роботи в комунальній сфері. Це призначення відбулося в грудні минулого року, а сьогодні вже цілком серйозно в Одесі починають говорити про «комунальну революцію в окремо взятому місті». Головним «комунальним революціонером» називають Дмитра Жемана.

За його ініціативою вперше в історії Одеси в місті почала створюватися схема санітарного очищення. Над нею працює серйозна наукова установа.

Замовником виступило комунальне підприємство «Одескомунтранс», розроблення схеми буде проведено за рахунок позабюджетних коштів. Схема очищення базуватиметься на чіткому механізмі впровадження санітарно-гігієнічних заходів, що сприяють охороні здоров’я населення й довкілля. Документ містить комплекс робіт зі збору, видалення, знешкодження й переробки побутових відходів і прибирання міських територій.

— Санітарна схема визначає черговість проведення наших дій, необхідну кількість техніки та реманенту, доцільність проектування, будівництва, реконструкції або розширення наявних об’єктів санітарного очищення, орієнтовні капіталовкладення на будівництво й придбання технічних засобів. Фактично це має вивести систему збирання сміття в місті на якісно новий рівень», — розповів «Голосу України» Дмитро Жеман.

Також схема санітарного очищення містить загальні відомості, дані про природно-кліматичні умови, сучасний стан санітарного очищення, організацію збору й вивезення твердих харчових та побутових відходів, організацію механізованого прибирання міських територій, організаційну структуру підприємств, потужність й розміщення виробничих баз тощо.

Щоб здійснити, скажімо так, сміливі й на перший погляд нереальні плани «комунальної революції», необхідні кадри, які повірили в ідею зробити місто чистим раз і назавжди. Тому новому керівникові довелося піти на непопулярні заходи — було проведено аудит, «інвентаризацію» кадрів, які працюють у комунальній сфері. З’ясувалися просто дикі цифри — у чотирьох ЖКС міста працюють 144 бухгалтери. А достатньо, як показали розрахунки, лише 40. З деякими керівниками ЖКС довелося попрощатися — пропрацювавши в теплих кабінетах, вони просто наростили чиновницький жирок і не бачили й не чули прохань людей.

Ще одне нововведення — усі житлові будинки, що перебувають на балансі міської ради, отримали особові рахунки, за допомогою яких можна зайти на сайт ЖКС і подивитися, як витрачаються кошти, призначені на ремонт і обслуговування будинку.

— Ми впровадили пілотний проект у ЖКС «Чорноморський». У житлового будинку, який перебуває на його балансі, тепер є особовий рахунок, за допомогою якого мешканці можуть зайти на сайт КП і подивитися, яка сума уже є на рахунку будинку і яка сума витрачена на ремонт», — зазначив Жеман. Таким чином, одесити зможуть контролювати видатки ЖКС, передбачені на обслуговування їхнього будинку.

«Ми часто є свідками, як біля сміттєвих контейнерів люди залишають старі холодильники, шафи, газові плити. Я закликаю всіх цього не робити, а здавати все непотрібне нам, а ми зі спеціально відведених майданчиків заберемо це й вивеземо. Давайте разом робити Одесу чистішою», — заявив Дмитро Жеман.

Уперше в історії Одеси в місті створена й уже успішно працює швидка комунальна допомога, її телефонний номер — 15-01.

— Так відбулося об’єднання всіх аварійних служб ЖКС. Це було необхідно, оскільки людям на їхні звернення доводилося дуже довго чекати відповідей від ЖКС, а іноді й не отримувати їх зовсім. За новим номером будь-який житель міста протягом доби може залишити заявку. Протягом 30 хвилин вирушить бригада фахівців, також вас інформуватимуть про кожний етап усунення недоліків. У такий спосіб ми набагато пришвидшимо нашу роботу, — пояснив Дмитро Жеман.

Як стверджують у департаменті, змінилися не тільки назва й картинка, а й сама якість сервісу й послуг.

Уже є й позитивні відгуки від городян. Щодня на номер швидкої комунальної допомоги надходить до 25 заявок. Їх обслуговують вісім бригад аварійників. Однак далеко не завжди швидка комунальна допомога може розв’язати проблеми самостійно.

— Якщо на місці з’ясується, що сталася серйозна аварія, фахівці складуть дефектний акт, який передадуть ЖКС. А там протягом 5 днів повинні виконати ремонтні роботи, — зазначив Дмитро Жеман.

Що вже зроблено?

Відбулися перші санітарні дні. Тепер у кожному районі один раз на тиждень проводять санітарний день, у якому беруть участь усі комунальні служби міста. Незважаючи на те, що цю практику тільки вводять, у соціальних мережах одесити вже відзначають, що місто стало чистішим.

Майданчики для великогабаритного сміття. В Одесі організують спеціально відведені місця, куди городяни зможуть вивозити великогабаритне сміття. Перший майданчик працює за адресою: 2-й Польовий провулок (біля трамвайного депо № 2). Відкрито ще 7 майданчиків для прийому великогабаритних відходів у різних районах міста.

На майданчику проводиться первинне сортування сміття, після якого щось здадуть на металобрухт, щось піде на звалище. До слова, у департаменті повідомили: ті, хто цього потребує, можуть приходити на майданчик і забрати собі необхідне.

«Буває, що людині потрібен диван чи крісло, яке викинули, але воно в нормальному стані», — пояснили в департаменті.

Першими експонатами майданчика на Слобідці стали мікрохвильовка, старий бойлер і поламаний велосипед. Найближчим часом кожен, хто здасть негабаритне сміття, отримуватиме наклейки з написом: «Я зробив Одесу чистішою». Незабаром ще один такий майданчик відкриється на вулиці Варненській.

Паспорти енергоефективності почав оформляти департамент міського господарства. Планується, що згодом такі паспорти одержать усі будівлі в Одесі. Дмитро Жеман закликає ОСББ і управляючі компанії також оформляти паспорти енергоефективності.

І кілька слів про «чорні списки». Так, такі списки почали складати в Одесі. Першими клієнтами стали підприємці, які залишили на місцях ялинкових базарів гори непроданих ялин, сміття. Можна не сумніватися, перед новим 2021 роком ці недбайливі підприємці більше не отримають дозволи на торгівлю ялинками. Як і не отримають його власники ресторанчиків, кафе, ларьків, які не вивозять вчасно сміття, забруднюють територію.

Дмитру Жеману в грудні виповнилося 34 роки. У нього енергії, планів, креативу, як модно сьогодні казати, вистачить на декілька десятків осіб. І все в нього обов’язково вийде. Хоча б тому, що йому повірили люди й за короткий строк створено міцну команду енергійних однодумців.

Фото сайту «Одесcкая жизнь».