Народні депутати продовжили розгляд поправок до законопроекту про ринок землі — про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обігу земель сільськогосподарського призначення    (№ 2178-10) із 360-ї поправки.

Автор декількох поправок — народний депутат Володимир Кальцев («Опозиційна платформа — За життя») — висловив думку, що закон повинен виконувати декілька основних завдань: забезпечити продовольчу безпеку, а також усунути з ринку спекулянтів, котрі можуть сконцентрувати у себе земельний банк і змушуватимуть селян продати землю дуже дешево. «За оцінками експертів, на ринку землі за такого варіанта законопроекту ціни встановляться на рівні тисячу, максимум — тисячу 500 доларів за гектар», — стверджував депутат.

«Необхідно зробити абсолютно неможливим використання будь-яких незаконних, брудних, кримінальних, корупційних коштів при оформленні договорів купівлі-продажу землі, — наголосив Андрій Осадчук («Голос»). — Ми маємо забезпечити всі інструменти фінансового і банківського моніторингу, щоб цього не могло статися». При цьому парламентарій застеріг, що в законі будь-яка фізична і юридична особа держави-агресора за будь-яких обставин не може бути бенефіціарним власником.

На це доповідач — голова Комітету з питань аграрної та земельної політики Микола Сольський («Слуга народу») — повідомив, що у законопроекті це вже враховано. За його словами, частини п’яту і шосту статті 30 пропонується виписати так: «Розрахунки, пов’язані зі сплатою ціни земельних ділянок сільськогосподарського призначення за цивільно-правовими угодами, провадяться в безготівковій формі. Не допускається набуття права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення за відплатними договорами у разі відсутності у набувача права власності документів, які підтверджують джерела походження коштів або інших активів, за рахунок яких набувається таке право».

Його колега по фракції «Слуга народу» народний депутат України Олександр Качура, заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, заявив, що опозиція робить все для того, щоб не відбулося в нашій країні відкриття прозорого ринку землі, оскільки він уже фактично існує, і це їх влаштовує. «Тому що саме за цими схемами тіньовими — емфітевзису, всяких договорів спадщини — вже великі корпорації володіють величезною кількістю землі, яку скупили у наших українських громадян за копійки, — стверджував парламентарій. — Саме законопроект про відкриття ринку землі, який поданий депутатами нашої фракції, покликаний перевести в легальне поле абсолютно всі правовідносини, які відбуваються на ринку землі».

О. Качура нагадав, що земельну реформу хотіли провести попередні Президенти — Ющенко, Порошенко, Юлія Тимошенко, коли була прем’єром. І тоді законопроект про відкриття ринку землі був доволі ліберальним: він передбачав і продаж землі іноземцям, і жодного референдуму, і жодних обмежень та лімітів в одні руки. Але тоді не вистачило політичної волі.

Норма закону

«Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону» (стаття 14 Конституції України).

Юрій Павленко («ОПЗЖ») зачитав звернення аграріїв Бердичівщини, які вимагають скасування мораторію та недопущення поспішного відкриття ринку землі. «Без проведення всеукраїнського референдуму не можна допустити прийняття рішень по землі», — наголосив політик.

Автор багатьох поправок Володимир Кабаченко («Батьківщина») представив ще одну: виключити положення про нефіксовану кількість земель сільськогосподарського призначення, яке може бути у власності. Депутат пропонував встановити обмеження щодо об’єму землі, яка може перейти в оренду: 20 гектарів для громадян і 300 гектарів для юридичних осіб.

Багато поправок було подано до статті 130 «Набуття права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення» — стосовно заборони набувати право власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення іноземцям та особам без громадянства. А також — обмеження кількості землі в одні руки, діяльності Державної Земельної Агенції, заборони внесення права на земельну частку (пай) до статутних капіталів господарських товариств, встановлення результатів всеукраїнського референдуму стосовно купівлі-продажу земель сільськогосподарського призначення тощо.

Упродовж засідання депутати розглянули 483 поправки із 4018, однак за результатами голосування їх всі було відхилено.