Медична реформа на завершенні. З 1 квітня заклади вторинного і третинного рівня охорони здоров’я мали би перейти на інший рівень роботи та пряме фінансування з Національною службою здоров’я. Депутати Івано-Франківської обласної ради забили на сполох. На черговій 34-й сесії облради вони прийняли звернення до органів державної влади щодо відтермінування новацій.

Голова постійної комісії обласної ради з питань охорони здоров’я та соціальної політики Манолій Піцуряк (на знімку) назвав низку ризиків, які можуть призвести до провалу медичної реформи. Насамперед — фінансові.

Медичної субвенції на І квартал, як і в попередні роки, не вистачає. На 1 квітня кредиторська заборгованість, враховуючи максимально вжиті заходи з економії бюджетних коштів, становитимуть майже 37 млн грн. А це зумовить звільнення персоналу. Знову-таки, необхідні значні кошти для виплати розрахункових — це стане непосильним тягарем для комунальних некомерційних підприємств.

«Ще один ризик — недосконалість та неузгодженість законодавчої бази, яка супроводжує медичну реформу. Постанови Кабінету Міністрів, накази МОЗ, Нацслужби здоров’я України (НСЗУ) явно запізнілі. Не врегульовано чинне законодавство щодо взаємовідносин органів центральної виконавчої влади та місцевого самоврядування. Комунальні некомерційні підприємства не повною мірою готові працювати в умовах вимог Господарського кодексу. Під загрозою — виконання низки законів, а зокрема щодо статусу гірських територій. Послуги, які оплачуватиме НСЗУ, не враховують «гірських» коефіцієнтів, тоді як зарплату медикам треба платити з їх врахуванням.

Так само може з’явитися проблема з виконанням законодавства щодо статусу ветеранів війни, допомоги хворим на туберкульоз та із психіатричними недугами. Реально стає не чинною ст. 49 Конституції», — наголосив Манолій Піцуряк.

У зверненні йдеться, що забезпечення комп’ютерною технікою та медичними інформаційними системами потребуватиме значних фінансових ресурсів. Потрібний перехідний період для адаптації персоналу до нових умов.

Серйозною проблемою є отримання чи поновлення ліцензії на медичну практику, обіг наркотичних речовин та прекурсорів.

Колегу підтримали інші депутати, а зокрема Роман Ткач, котрий наголосив на випробуванні медицини і в розрізі незавершеної адмінреформи. До кінця року кардинально змінюється адміністративний устрій країни, тож невизначеними залишаються відносини ОТГ і районних лікарень. А Петро Книшук акцентував увагу на безгрошів’ї населення, особливо людей старшого віку.

Порушив питання функціонування профільних закладів охорони здоров’я депутат облради, головний лікар Коломийської інфекційної лікарні Володимир Кифорук: «У такій ситуації вимушеними і непередбачуваними стають рішення місцевих органів влади про закриття низки закладів охорони здоров’я: санаторіїв, туберкульозних та дерматовенерологічних диспансерів, психіатричних та інфекційних лікарень. Беззахисними залишаються як пацієнти, так і працівники закладів».

«Зміни мають бути обґрунтовані й випробувані. І тільки після апробації, визначення ризиків та пошуку шляхів їх мінімізації можна говорити про доцільність впровадження реформи. Отож вважаємо за необхідність невідкладно привести законодавчу базу, що стосується питань фінансового забезпечення закладів охорони здоров’я, у відповідність із тим, що стосується безпеки життя, охорони здоров’я та його профілактики. Звертаємося із вимогою відтермінувати впровадження медичної реформи до завершення адміністративної, належного її фінансового забезпечення, а з 1 квітня розпочати в тестовому режимі», — йдеться у депутатському зверненні до Президента, Прем’єр-міністра, Голови Верховної Ради, міністра охорони здоров’я, т. в. о. голови Національної служби здоров’я.

Івано-Франківська область.

Довідка

За інформацією Департаменту охорони здоров’я Івано-Франківської ОДА, загальна готовність закладів вторинного і третинного рівня охорони здоров’я до укладання договорів з НСЗУ станом на 26 лютого — 80%. Зокрема, автономізовано 98% закладів, комп’ютеризовано 68%, підключено до медичної інформаційної системи 99%, зареєстровано в електронній системі охорони здоров’я 98%, наявне ліцензування — 60%, отримано КЕП — 65%.

Проведено грунтовний аналіз фінансово-господарської діяльності закладів спеціалізованої допомоги, вжито заходів із оптимізації їхньої мережі, приведено у відповідність до реальних потреб штатний розпис.

Фото автора.