Народний депутат України Лада Булах під час презентації програми.

Розроблено її силами експертів Громадської організації «Антикорупційний штаб». За словами представниці ГО Ольги Іванової, чат-бот дає відповіді на всі можливі запитання. Плакати, які інформують про цю програму, вже є в багатьох державних установах, в тому числі й Кабміні. А от до парламенту вони дісталися вперше, хоча державних службовців тут чимало.

Чат-бот існує з 2017 року, коли почався великий період масового декларування, розповіла О. Іванова. За її словами, тоді люди не знали що робити, вони мали багато запитань і телефонували куди могли: і в громадські організації, і в НАЗК. Саме тоді й прийшла ідея створити інструмент, який дасть змогу розв’язати всі проблеми. «Ми розробляємо інструменти, які запобігають виникненню корупції, — каже О. Іванова. — Наша програма допомагає уникнути помилок, які потім можуть кваліфікувати як ознаку корупції. Це повністю наш продукт. Але буквально 3 березня ми підписали меморандум про співпрацю з новим керівництвом НАЗК з приводу передачі їм цього інструменту. Також будемо розробляти ресурс для виявлення конфлікту інтересів».

Керівник проекту «Держслужбовець Тарас» Павло Ливін каже, що програму створили лише з однією метою — спростити життя декларантам. «У нашій країні як мінімум 400 тисяч звичайних держслужбовців, які щороку мають подавати декларації, — наголошує він. — І кожен рік ми чуємо про те, який це біль. Цей чат-бот існує вже давно, але тодішнє керівництво НАЗК було не дуже ефективне, тож ми його трішки підзабули. Тепер нове керівництво затребувало такий інструмент. Ми його гармонізували з нинішнім законодавством, бо воно трішки змінилося, оновили функціонал, зробили його більш людиноцентричним. Протягом півмісяця цим додатком вже скористалися понад півтори тисячі держслужбовців. Ми отримуємо зворотний зв’язок і працюємо над тим, що можна ще поправити. Тепер наш чат-бот проходить верифікацію в НАЗК». «Нині наш Тарас завітав до народних депутатів особисто, — каже П. Ливін. — З ним дуже зручно — він мобільний і відкритий, він тут і там, йому можна написати і, незважаючи на те, що він тут стоїть, він відповість».

Народний депутат від фракції «Слуга народу» Лада Булах свою першу нульову декларацію заповнювала ще торік. Самотужки не впоралася і зверталася по допомогу до юриста. «Я пішла в банк, взяла виписки з усіх своїх рахунків, ми згенерували свої електронні ключі й користувалися ними, — пригадує Л. Булах. — Довелося залучити до цього процесу всіх членів моєї родини. Навіть найменшого — чотирирічну дитину. І на це пішло десь півтора дня».

«Із нашим додатком допомога юриста не знадобиться, — запевняє П. Ливін. — Потрібно тільки завантажити його на зручний месенджер, обрати, яку саме декларацію необхідно подати, і він проведе вас всіма її пунктами, дасть інформацію про те, що куди записати, спрямує на відповідні реєстри. Він спілкується мовою гривні і точно реагує на всі цифри».

Лада Булах каже, що мала б займатися своєю декларацією саме цього тижня. Але він виявився дуже напружений, тож перенесла на наступний. Народний депутат сподівається, що чат-бот справді дасть змогу обійтися без сторонньої допомоги.

Фото Сергія Ковальчука.