Таке враження, що живемо ми у якомусь абсурдному світі і у не менш абсурдний час. Здається, досить поговорити про якусь проблему, здивовано поцокати язиком, посваритися пальчиком і скрушно похитати головою, як усе саме собою стане на місце і владнається. Але, виявляється, ні...

«У зв’язку з підвищенням цін на харчові продукти АМКУ інформує. Впродовж останніх днів спостерігаємо зростання роздрібних цін на деякі продукти. Антимонопольний комітет фіксує ці факти, здійснюючи ціновий моніторинг по всій країні, аналізуючи повідомлення у пресі та звернення громадян до органів АМКУ.

Задля виявлення порушень законодавства про захист економічної конкуренції комітет вимагає від харчових рітейлерів оперативно надавати повну інформацію про закупівельні та роздрібні ціни на крупи, хліб, цукор, борошно, найпопулярніші види м’яса, овочі тощо».

Ні, не санкціями погрожує АМКУ, не судами, не переслідуваннями неслухняних порушників, не звертається, зрештою, до Нацполіції, а лише вимагає оперативно надавати інформацію про закупівельні та роздрібні ціни на найпопулярніші продукти.

А тим часом — на тлі загального ажіотажу — мережа супермаркетів АТБ обмежила кількість товарів для одного покупця, підвищила ціни на «борщовий набір» та товари першої потреби, нібито, через підняття цін постачальниками не тільки для торговельної мережі АТБ, а й для всіх операторів українського ринку роздрібної торгівлі.

Слідом за АТБ заблагала мережа Novus і, випередивши закиди незадоволених покупців, повідомила: «Ціни... формуються від цін постачальників...».

Столичний голова Віталій Кличко і той не змовчав, а, пояснивши, що не може втручатися в ціноутворення на товари першої потреби, закликав торговельні мережі не підвищувати ціни на продукти і звернувся, звісно ж, до Антимонопольного комітету. Коло замкнулося?

«Ми розуміємо, який великий ажіотаж... у зв’язку з обмежувальними заходами. Люди... схвильовані, йдуть до супермаркетів, запасаються продуктами, товарами першої потреби, а окремі торговельні мережі користуються цим для заробітків», — наголосив Кличко. Також він закликав власників торговельних мереж не піднімати ціни необґрунтовано: «Бізнес — є бізнес, а є... мародерство. Сьогодні важко всім, і не треба наживатися на людях у такий складний час...».

Тут би поставити крапку. Але згадаємо, що в ухваленому 17 березня Законі «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» прямо вказано, що Кабмін повинен регулювати ціни на соціальні продукти, а обов’язки з контролю за цінами на ліки і продукти покладено на Міністерство розвитку економіки.

Заступник очільника Мінекономіки Тарас Висоцький зазначав, що кожні два дні моніторитимуться торговельні мережі, опитуватимуться постачальники щодо наявності продуктів й товарів першої потреби та цін на них. У переліку для моніторингу, зокрема, були: борошно, хліб, макаронні вироби, гречка, рис, м’ясо, сало, молоко, масло, сир, яйця, цукор, олія, картопля, сіль.

Проте поки що жодної помітної реакції від міністерства чи підпорядкованих йому органів, зокрема Держпродспоживслужби, українці так і не дочекалися. Все, схоже, так і залишатиметься без жодних змін, доки чиновники, наділені владою та важелями впливу, продовжуватимуть закликати одне одного до рішучих дій і журитися, що їхніх, мовляв, повноважень недостатньо для того, щоб притягнути до відповідальності та покарати винних, що вже навіть не тишком-нишком, а, нахабно паразитуючи на біді, наживаються і, як каже київський міський голова, мародерствують...

Фото: УНІАН