Цей конфлікт важко назвати місцевим. Власне, він не вщухає вже багато місяців, а то й кілька років, але 25 березня 2020-го набув радикальних форм. Цього дня більшість депутатського корпусу міськради проголосувала за відставку міського голови Мішеля Терещенка та секретаря ради Олени Демішевої. Новим секретарем обрали депутата Юрія Бурлаку.

На кордоні з агресором

Що це було – наразі незрозуміло. Олена Демішева вважає, що депутати приймали рішення вже після закриття сесії, тому воно неправомочне, але новообраний секретар Юрій Бурлака переконаний, що все відбувалось у рамках чинного законодавства. "Те, що прослухали гімн, ще не означає, що сесію закрили", – зазначив він під час нашої телефонної розмови.

Із проханням розібратись у ситуації до "Голосу України" звернулась глухівчанка Олена Щебедько. "Тоді як у світі та в Україні вирує пандемія коронавірусу, на Сумщині відбувається рейдерське захоплення Глухова, – пише вона. – Будь ласка, допоможіть врятувати місто від казнокрадів".

Схоже повідомлення розмістив у Фейсбуці і Мішель Терещенко. "Комплект підроблених папірців, включно з підробленою заявою про складання повноважень глухівського міського голови (якої насправді не існує), після кількох невдалих спроб у Кролевці та Ямполі їм вдалося зареєструвати у Середині-Буді, – пише Мішель Терещенко. – Перемовини з реєстратором тривали кілька діб". Він також повідомляє, що рішення про зміну влади у Глухові приймались "на протиправних депутатських зборах, а не на сесії". Текст великого посту пана Мішеля у Фейсбуці має заголовок: "Рейдерське захоплення влади в Глухові, місті на кордоні з агресором".

Документи утаємничили

Ситуацію з реєстратором можна вважати ключовою. Після прийняття кимось якогось рішення про зміну керівництва відомості про це вносять до державного реєстру, і цей запис узаконює повноваження нового посадовця. Реєстратор вчиняє дії, ретельно вивчивши надані документи. На підставі яких документів відбулась зміна влади у Глухові, з'ясувати не вдалося. Якщо це, як переконаний новообраний секретар Юрій Бурлака, було рішення сесії міськради, його мали оприлюднити на сайті цього представницького органу. Однак подія сталася 25 березня, а 3 квітня цього зроблено ще не було. Юрій Бурлака обіцяв надіслати документи на мою електронну пошту, але я їх так і не дочекався. Уже це спонукає до підозр, розвіяти які нова влада Глухова або не хоче, або не може.

Із проханням прокоментувати ситуацію у Глухові я звертався до відомих сумських правників – доктора юридичних наук Дмитра Лук'янця і народного депутата України попереднього скликання Олександра Сугоняка. Обидва просять надати офіційні документи, на основі яких розгортаються події. "Будь-який закон – це процедура, – додає О. Сугоняко. – А дотримана вона чи ні, можна визначити, лише проаналізувавши ухвалені документи".

Однак реєстратора із райцентру Середина-Буда на Сумщині Юлію Журикову, мабуть, надані їй документи переконали, що необхідна процедура була дотримана, тому вона виконала свою частину роботи. Після цього "поїзд пішов". Зміна влади відбувалась у нервовій атмосфері, не обійшлося без нецивілізованих форм спілкування і виламування замків у дверях. Колишній секретар міськради Олена Демішева, хоч і звільнила робочий кабінет, відмовилась віддавати печатку. Нова влада виготовила дублікат.

Більшість близька до кворуму

У Глухівській міськраді 34 депутати, 25 березня за звільнення міського голови та секретаря голосувала мінімальна кількість – 18 (на знімку). 2 квітня відбулось одразу дві сесії, на яких поміняли керуючого справами міськвиконкому та затвердили його новий склад. Цього разу рішення приймали 20 депутатів – найближчим часом, мабуть, саме стільки "багнетів" матиме депутатська більшість. Серед іншого, учасники сесії заслухали інформацію керівників медичних установ про потребу у коштах, яка загострилась у зв'язку з коронавірусом.

Юрій Бурлака запевнив мене, що має цими днями дуже багато роботи, тому вислати на мою електронну пошту копії ухвалених 25 березня документів йому через брак часу буде непросто. Ситуація ускладнюється ще й тим, що стара команда чинить перепони, не виконує розпоряджень нового керівництва, тому доводиться складати акти та у разі потреби викликати правоохоронців. Про це пише у своєму Фейсбуці і Мішель Терещенко: "Особливо тиск і погрози здійснюються щодо працівників, котрі, керуючись статтею 60 Конституції України, відмовляються виконувати злочинні накази".

Депутати "відставили" Мішеля Терещенка з посади міського голови, скориставшись його заявою про добровільне складання повноважень, написаною ще 27 вересня 2018-го. За словами Олени Демішевої, 5 жовтня позаминулого року цю заяву розглянули на сесії, але не задовольнили. Після цього Терещенко працював, а написану заяву порвав. "Це було у моїй присутності", – запевнила О. Демішева.

Депутати можуть достроково припинити повноваження голови місцевої ради за його заявою про добровільну відставку або висловити недовіру двома третинами голосів. Однак двох третин за кілька років протистояння у Глухівській міськраді так і не набралось, тому скористались першим варіантом. Я довго допитувався у Юрія Бурлаки: якій заяві Мішеля Терещенка дали хід? Це був оригінал чи копія? Врешті-решт, він визнав, що це була копія. І це підтверджує запевнення Олени Демішевої у тому, що насправді заяви міського голови не існує: Мішель Терещенко вже давно передумав йти у відставку.

Десята спроба

"Це вже десь десята спроба захоплення влади, всі попередні ми відбивали майже 5 років, – продовжуємо цитувати пост Мішеля Терещенка у Фейсбуці. – Але досі ніхто з організаторів та виконавців не був притягнутий до відповідальності".

Протистояння у Глухівській міськраді багато в чому базуються на ворожнечі двох впливових і небідних людей: Мішеля Терещенка та ще одного. "Війна" особистостей перетворилась на протиборство двох команд. Опонент М. Терещенка вже давно вважається неофіційним "кураторам" північних районів Сумщини. Тож на території свого округу намагається привести до влади своїх людей, і Юрій Бурлака – один із них. Донедавна він був у Глухові міським головою, але на останніх місцевих виборах розгромно програв Мішелю Терещенку. І ось тепер повернувся до влади: за відсутності міського голови його обов'язки виконує секретар міськради.

Усе було б не так драматично, якби пан Мішель сам не дав підстав і можливостей опонентам розіграти козирну карту. За словами Юрія Бурлаки, М. Терещенко самоусунувся від роботи на обраній посаді з листопада 2018-го. "Але спочатку він хоча б іноді з'являвся, а з серпня минулого року його ніхто у міськраді не бачив, – запевняє новообраний секретар. – Своїми діями він створює прецедент, що норми трудового кодексу можна не виконувати".

Ситуація украй загострилась після навали коронавірусу. Тоді як очільники інших міст і сіл нині днюють і ночують на роботі, бо розуміють відповідальність за здоров'я і життя земляків, Мішель Терещенко, виходить, залишив місто напризволяще. Олена Демішева вважає, що у цьому немає нічого страшного, бо Глухів донедавна був благополучним: усе, що треба, робилося, міські програми фінансувались і загалом у Глухові стало краще, ніж було при попередньому голові, котрий ось знову повернувся до влади. "У нас 11 апаратів штучної вентиляції легень, тоді як у всій області – 65", – каже екс-секретар міської ради.

Команда Мішеля Терещенка звернулася до Міністерства юстиції з вимогою скасувати запис у держреєстрі щодо нового керівника Глухова, а до СБУ та інших правоохоронних органів – відреагувати на протизаконні дії опонентів. Немає сумнівів, що конфлікт переміститься у судову площину, і вже там з'ясовуватимуть, чи правомірно Мішеля Терещенка усунули з посади.

Перед цим на Сумщині депутати міськради двома третинами голосів відправляли у відставку міського голову Конотопа Артема Семенихіна, а у Верхній Сироватці Сумського району – голову села Аллу Александрову. Обидва завдяки Феміді повернулися у крісла – та дійшла висновку, що при звільненні керманичів не було дотримано процедури. Тож заголовок цієї статті – "Двовладдя у гетьманській столиці" – на моє переконання, відповідає дійсності.

Сумська область.

Фото: nedelya.info.

Коментар юриста

Процедури обрання, припинення повноважень, у тому числі дострокового, міського голови чи секретаря ради доволі чітко виписані в Законі України "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі – закон). Якщо те, що заявляє міський голова Глухова Мішель Терещенко, відповідає дійсності, то справді мають місце факти порушення прав міського голови, секретаря міської ради, а отже, і всієї громади міста Глухова.

Частини 1, 2 статті 79 закону закріплюють перелік підстав для дострокового припинення повноважень міського голови. І цей перелік є вичерпним, тобто жодних інших підстав для дострокового припинення повноважень не існує. Зокрема, повноваження міського голови вважаються достроково припиненими у разі:

1) його звернення з особистою заявою до відповідної ради про складення ним повноважень голови;

2) припинення його громадянства;

3) набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього;

31) набрання законної сили рішенням суду про притягнення його до відповідальності за правопорушення, пов'язане з корупцією, яким накладено стягнення у вигляді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов'язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування;

32) набрання законної сили рішенням суду про визнання його активів або активів, набутих за його дорученням іншими особами або в інших передбачених статтею 290 Цивільного процесуального кодексу України випадках, необґрунтованими та їх стягнення в дохід держави;

4) відкликання з посади за народною ініціативою;

5) визнання його судом недієздатним, безвісно відсутнім або оголошення таким, що помер;

6) його смерті;

7) порушення головою Конституції або законів України, прав і свобод громадян, не забезпечення здійснення наданих йому повноважень;

8) настання випадків, передбачених законами України "Про військово-цивільні адміністрації", "Про правовий режим воєнного стану".

У разі звільнення міського голови у зв'язку з достроковим припиненням його повноважень або у разі неможливості здійснення ним своїх повноважень його повноваження здійснює секретар міської ради. При достроковому припиненні повноважень міського голови не пізніш як на п'ятнадцятий день після звільнення його з посади особа, яка на цей час відповідно до закону здійснює повноваження міського голови, має звернутися до Верховної Ради України з клопотанням щодо призначення позачергових виборів міського голови (ч. 2, 3 ст. 42 закону).

Дострокове припинення повноважень міського голови оформлюється відповідним рішенням, яке приймається виключно на пленарних засіданнях міської ради (п. 16 ч. 1 ст. 26 закону).

Отже, якщо такого рішення саме на пленарному засіданні міської ради (сесії) не було ухвалено депутатами, то міський голова Глухова продовжує виконувати свої обов'язки як законно обраний голова.

Стосовно секретаря міської ради, то варто зазначити, що кандидатуру на цю посаду вносить ніхто інший, як міський голова (п. 4 ч. 4 ст. 42 закону). Також важливим є те, що секретар міської ради з часу свого обрання головує на пленарних засіданнях (ч. 2 ст. 46 закону). Отже, якщо секретар не скликав сесію з порядком денним про дострокове припинення повноважень міського голови Глухова, то такої сесії, можливо, і не було. Що ще раз підкреслює законність виконання обов'язків міського голови особою, яка займає цю посаду. Проте варто зазначати, що право на скликання сесії ради у разі відмови скликати її головою чи секретарем у депутатів все ж таки є. Для цього має бути ініціатива не менш як однієї третини депутатів від загального складу міської ради (п. 7 ч. 4 ст. 42 закону).

Сергій ДЕМСЬКИЙ.