Хто про що, а ми... про ціни. На тлі коронавірусної метушні тема залишається на слуху: то уряд робить заяву і запевняє, що все буцімто під контролем. То АМКУ розпочинає чергове розслідування, збирає найбільших постачальників харчових продуктів, робить їм передостаннє, як прийнято казати, китайське, попередження і обіцяє всілякі кари на голови порушників. То сам Президент, терпець якому от-от увірветься, виявляє невдоволення і свариться. Тим часом, незважаючи на таку масовану видимість невпинної діяльності нашого чиновництва, ціни, якщо трохи і притишили своє невиправдано стрімке зростання, попри оптимістичні заяви експертів не поспішають обвалюватися.

Пам’ятаєте, ще в березні повідомлялося, що у той час, як ціни на харчові продукти в період карантину підскочили, Кабінет Міністрів готує жорсткі заходи, щоб вони не подорожчали.

Де ті, дозвольте запитати, заходи? Ну крім, хіба що, гучних заяв міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства про те, що Кабмін може оглядати торговельні мережі на наявність там значущих продтоварів, а також стежити за цінами. А саме міністерство має повідомляти про такі дії щодва дні.

Ви щось про це чули? Бачили хоч одне інформаційне зведення міністерства? Принаймні таке, як це робить МОЗ, інформуючи українців про перебіг-поширення коронавірусу та здобутки у боротьбі з пандемією.

Ну і що, що київський міський голова Віталій Кличко закликав не підвищувати ціни у такий тяжкий час. А голова Київського обласного територіального відділення АМКУ Олексій Хмельницький навіть запрошував «на протокольне опитування всіх... керівників продуктових мереж і постачальників». І попереджав, що «під протокол братимемо у них пояснення з цього приводу, проаналізуємо... за днів десять будуть... висновки...»

Відтоді минув місяць. Де висновки? Виходить, те, про що ми писали минулого місяця, цитуючи пана Хмельницького, м’яко кажучи, неправда! Та й він, власне, нічого нам не обіцяв. Ну сказав, що «...Київське обласне територіальне відділення АМКУ провело зустрічі з представниками найбільших мереж супермаркетів NOVUS, «ЕКО-маркет», «Велика Кишеня», «Велмарт», «Сільпо» через подорожчання продуктів на тлі введення карантину.

Низка мереж подали клопотання про надання пояснень підвищення цін на продукти онлайн. З ними зустрічі відбудуться в режимі відеоконференції...»

Про що вони там говорили — невідомо. Невже про некероване зростання цін! І не про те, мабуть, що треба вже їх загнуздати! Бо, здавалось би, після всіх отих «останніх попереджень» хто б наважився продавати гречку по 40 гривень за пакуночок, який і на кіло не потягне?

А «Сільпо», яке, до речі, у тому списку попереджених, продає! Принаймні минулого тижня ми зафіксували такі цінники в одному з супермаркетів мережі поблизу Києва.

Ціни на бензин. В останні дні березня у пресі оприлюднили чергове повідомлення: «Антимонопольний комітет анонсував нові заходи в рамках кампанії щодо приведення цін на нафтопродукти до обґрунтованого рівня... відбудеться низка зустрічей із керівниками мереж АЗС, які працюють під брендами WOG, OKKO, Ukrnafta, Socar, UPG. Мета... отримати пояснення щодо ціноутворення на нафтопродукти й відповідності вартості... тим змінам, яких зазнав ринок в останні місяці: падіння цін на нафту та крупний гурт, коливання курсу гривні і т. д.»

І що? Згодом з’явився досить оптимістичний прогноз, який зробив директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн: «...Бензин і дизпаливо втратили за день майже 30%. Наприклад, бензин 95 в Північно-Західній Європі тепер коштує 119 доларів/т, а дизель — 159. Знаєте, скільки це в гривнях? Дві з половиною гривні за бензин і 3,5 грн/л на дизпаливо!!!»

І що? Впавши на 2—3 гривні за добу, ціна на бензин чомусь, попри оптимістичні прогнози та «кампанію АМКУ», припинила знижуватись. І немає тому ради. Контролювати нікому. А ті, кому належало б це робити, вже зайняті іншим.

Ми далекі від думки, що і реалізатори медичних масок злякалися надто вже суворих попереджень АМКУ щодо підвищення цін, зокрема на засоби індивідуального захисту. Менше з тим, у одній із мереж автомобільних заправок, мабуть, у відповідь на перенасичення українського ринку засобами індивідуального захисту вдалися до випробуваного маркетингового ходу. Перекреслили стару ціну — 99,90 грн. Написали нову — 64,90, зазначивши при цьому, що ваша вигода становитиме аж 35,00 гривень на купівлі п’яти одноразових масок із, здається, агроволокна. Уявляєте, скільки вони на тих масках «накрутили»!

Тим часом компанія «Епіцентр», яка, схоже, теж вляпалася у неприємну історію, продовжує атакувати своїми прес-релізами засоби масової інформації, розповідаючи про «ініціативи» та співпрацю. Мовляв, відгукнулася на ініціативу Президента(!)... щодо забезпечення закладів охорони здоров’я необхідними засобами захисту... У межах... співпраці(!) «Епіцентр» доставив в Україну літаком «Мрія» гуманітарний вантаж. Який, додамо, з успіхом продається у магазинах мережі.

Схоже, нікому навести лад ні в ціноутворенні, ні у заявах...