А у кожного аграрія з’явиться окремий кабінет

Комітет з питань аграрної та земельної політики на своєму засіданні ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді прийняти законопроект про внесення змін до Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України» та інших законів України щодо функціонування Державного аграрного реєстру та удосконалення державної підтримки виробників сільськогосподарської продукції (реєстр. № 3295 від 30.03.2020) за основу.

У пояснювальній записці зазначається, що серед іншого, «основні положення законопроекту передбачають надання визначень, які необхідні для належного функціонування системи державної підтримки (виробник сільськогосподарської продукції; сільськогосподарська діяльність, сільськогосподарський товаровиробник тощо)». Тож пропонований законопроект, зокрема, дає визначення терміну «виробники сільськогосподарської продукції». Як зазначається, це «сільськогосподарські товаровиробники, фізичні особи (у тому числі домогосподарства, фізичні особи, що здійснюють діяльність, пов’язану з веденням особистого селянського господарства, самозайняті особи у сфері сільського господарства), які займаються сільськогосподарською діяльністю».

А «Сільськогосподарська діяльність — це діяльність з:

  • виробництва продукції рослинництва, а саме рослинних культур, а також вирощування ягід, фруктів та овочів, квітів та декоративних рослин (у відкритих або закритих ґрунтах), грибів, насіння, прянощів, саджанців та водоростей, а також їх обробка, переробка та/або консервація;
     
  • виробництва продукції тваринництва, а саме свійських сільськогосподарських тварин, птахівництва, кролівництва, бджільництва, а також розведення шовкопрядів, змій та інших плазунів або слимаків та інших наземних ссавців, безхребетних та комах, а також їх обробка, переробка та/або консервація;
     
  • залісення, в тому числі створення захисних лісових насаджень; збирання дикорослих грибів та ягід, інших дикорослих рослин, їх обробка та консервація;
     
  • розведення та/або вилов прісноводної (лиманної) риби чи інших прісноводних (лиманних), морської або океанічної риби чи безхребетних, інших об’єктів аквакультури, дикорослих водоростей;
     
  • обробки та/або консервації риби або інших прісноводних чи морських безхребетних, інших об’єктів аквакультури, дикорослих водоростей; надання послуг сільськогосподарського характеру (сіяння, збирання врожаю, зберігання, пакування, транспортування тощо)».

Також прописано, що «сільськогосподарський товаровиробник — юридична особа, незалежно від організаційно-правової форми, фермерське господарство, в тому числі сімейне фермерське господарство, фізична особа — підприємець, яка займається сільськогосподарською діяльністю на власних чи орендованих потужностях та здійснює операції з постачання продуктів такої діяльності».

У проекті передбачається запровадження законодавчих підстав для функціонування Державного аграрного реєстру як державної автоматизованої інформаційної системи збирання, обліку, накопичення, оброблення та надання інформації про виробників сільгосппродукції. Очікується, що аграрії, котрі внесли відомості про себе до реєстру, матимуть право на отримання державної підтримки... без надання відповідних відомостей в паперовій формі.

Документ обіцяє, що створення такої інформаційної системи, яка міститиме відомості про працівників галузі, дасть змогу провадити спрощену реєстрацію сільгоспвиробників, автоматичну перевірку їх статусу через доступ до інших державних реєстрів та кадастрів, просте подання заявки на отримання державної підтримки, швидку перевірку відповідності критеріям надання підтримки, можливість оцінки ефективності застосування заходів підтримки, публічність розподілу коштів державної підтримки, а також формування «єдиного кабінету аграрія», що зі свого боку дасть змогу отримувати державні сервіси, взаємодіяти із реєстрами та кадастрами, зокрема при реєстрації земельних ділянок або виправленні помилок у державному земельному кадастрі.

Законопроект непростий, пропонує новації і щодо можливого розподілу державних коштів. Зокрема, надання права на отримання бюджетної тваринницької дотації суб’єктам, які займаються козівництвом та аквакультурою.

А Розділ II «Державне регулювання цін окремих видів сільськогосподарської продукції та Аграрний фонд» із Закону «Про державну підтримку сільського господарства України» пропонується взагалі виключити.

Підготувала Галина КВІТКА.