Про деякі новели виборчого законодавства під час вебінару, організованого Асоціацією міст України «Що треба знати про місцеві вибори 2020», розповіли виконавчий директор АМУ Олександр Слобожан та член ЦВК Сергій Постівий. Захід було організовано в рамках проекту «ПУЛЬС», який реалізує АМУ за підтримки USAID. Такі просвітницькі кампанії дуже потрібні, адже цьогоріч маємо нові виборчі правила, а самі вибори відбуватимуться на новій адміністративно-територіальній основі. Так, нове законодавство передбачає складну виборчу модель — пропорційну систему з умовно відкритими списками і мажоритарну систему відносної більшості.

Для підвищення рівня легітимності

«Система визначатиметься з огляду на кількість виборців, які мають право голосу станом на 1 серпня 2020 року. Мажоритарна система (самовисування) буде запроваджена у населених пунктах із чисельністю виборців менш як 10 тисяч. Але водночас суб’єктами висування тут можуть бути і політичні партії. Щодо виборів сільських, селищних та міських голів, то для них також залишили можливість і самовисування, і висування через партійні осередки», — зауважив О. Слобожан.

Два тури голосування буде запроваджено в містах із чисельністю виборців понад 75 тисяч, тобто діятиме система абсолютної більшості. Отже, якщо в першому турі кандидат не набере понад 50 відсотків голосів, оголошуватиметься другий тур. Досі така система діяла у великих містах із чисельністю виборців понад 90 тисяч. У громадах, де проживає менш як 75 тисяч виборців, діятиме система відносної більшості. Тобто переможцем буде визнано того, хто набере більше голосів.

Відкликання

Сільський, селищний, міський голова може бути відкликаний із посади або за народною ініціативою, якщо за це проголосувала відповідна рада простою більшістю голосів (це для самовисуванців), або за рішенням вищого керівного органу партії (якщо голову висувала партійна організація).

Імперативний мандат

Депутат місцевої ради, обраний від політичної партії (у громадах із кількістю виборців понад 10 тисяч), може бути відкликаний, зокрема, якщо його діяльність не відповідає програмі партії чи її осередку, якщо він не увійшов до фракції місцевої організації партії чи був виключений фракцією з неї. Це стосуватиметься депутатів, обраних і за мажоритарною системою від політичної партії, і за партійними списками. Після відкликання такого депутата обраним вважається наступний кандидат зі списку партії або призначаються проміжні вибори, якщо це стосувалося депутата-мажоритарника.

Старости

Старости віднині не обираються шляхом прямих виборів. Саме тому із «тіла» Виборчого кодексу України згадки про старост вилучено. Але це не означає, що цей інститут зникає. Старости відповідно до ч. 1 ст 54-1 Закону «Про місцеве самоврядування» затверджуватимуться відповідними місцевими радами.

Що заборонено

Виборчий кодекс не дозволяє бути кандидатом у депутати за партійними списками більш ніж у дві рівні ради. Не дозволено бути кандидатом на посаду голови більш ніж однієї громади. Також не можна бути одночасно кандидатом від партії і самовисуванцем.

Що дозволено

Тут є розподіл за виборчими системами. У громадах із чисельністю виборців менш як 75 тисяч дозволено одночасно кандидату на посаду міського голови висуватися у раду громади плюс обласну раду. У містах із чисельністю понад 75 тисяч кандидат на посаду голови може одночасно висуватися кандидатом у міську раду.

Грошова застава

Як відомо, розмір грошової застави було значно знижено, що дає змогу більшій кількості людей брати участь у виборах. Для кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, які висуваються у громадах із кількістю виборців менш як 75 тисяч, застава становитиме одну мінімальну заробітну плату. Її розмір з 1 вересня — 5 тисяч гривень.

Для кандидатів на посаду міського голови з чисельністю виборців понад 75 тисяч передбачено чотири мінімальні заробітні плати на кожні 90 тисяч виборців. Тобто 20 тисяч гривень треба помножити на кількість виборців і поділити на 90 тисяч.

Для депутата сільської, селищної та міської ради з кількістю виборців менш як 10 тисяч — це 20 відсотків від мінімальної зарплати. Тобто 1 тисяча гривень за кожного кандидата (йдеться про партійний список). У громадах із кількістю понад 10 тисяч виборців для кандидатів у депутати передбачено чотири мінімальні зарплати на кожні 90 тисяч виборців (йдеться про список). Для депутатів обласних, районних і районних у містах рад — чотири мінімальні заробітні плати на кожні 90 тисяч виборців (йдеться про список).

Гендерна квота

Законодавець встановив обов’язковість дотримання гендерної квоти під час формування виборчих списків місцевих організацій політичних партій. Тож серед кожних п’яти кандидатів у виборчому списку мають бути щонайменше дві особи протилежної статі. Недотримання гендерної квоти у виборчому списку може бути підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати від відповідної місцевої організації політичної партії.

Встановлення результатів

У бюлетені виборець має поставити дві позначки — за партію і за конкретного кандидата. Якщо виборець поставить лише одну позначку навпроти партії і не вкаже свого кандидата, його голос зараховуватиметься у загальний регіональний список, інакше кажучи — до кошику партії. Якщо ж у бюлетені дві позначки, то спочатку визначатиметься кількість голосів за партію, а потім підрахунок здійснюватиметься по кожному конкретному кандидату.

Загалом система встановлення результатів голосування дуже складна, тому, як зауважив С. Постівий, ЦВК однозначно проводитиме навчання для членів виборчих комісій: «Ми максимально використовуватимемо всі навчальні ресурси. Паралельно з цим ми спільно з ОБСЄ, в рамках технічної підтримки і допомоги, розробляємо портал «Кабінет територіальної виборчої комісії» — це робоча назва, що має значно спростити життя ТВК. На завершальній стадії також перебуває розробка чат-бота, який буде розділений для членів комісій і для виборців. Там також даватимуться відповіді на ключові питання. Тому навчання, просвітницька кампанія обов’язково будуть».