На цьому наголосив голова Комітету виборців України Олексій Кошель під час прес-конференції «Місяць до старту виборів: адмінресурс, дострокова агітація, чорні технології».

Голова КВУ озвучив ключові ризики, які виникають напередодні перегонів. Зокрема, це проведення виборів в умовах пандемії, або її загрози. «Це, звісно ж, позначиться на характері кампанії, агітації та явці виборців. На жаль, ми маємо всі підстави констатувати: українська влада не готова до проведення виборів в умовах коронавірусу — ні за м’якого сценарію, ні за жорсткого. Організація виборів в умовах пандемії — це насамперед процедури, матеріальне забезпечення та додаткові витрати з державного бюджету. Йдеться про достатньо великі цифри. В Україні майже 33 тис. 400 виборчих дільниць, на яких працюватимуть сотні людей. Кожну з цих дільниць необхідно забезпечити достатньою кількістю дезінфікуючих засобів, а працівників — масками. Серйозної підготовки потребує й захист членів комісій, котрі створюватимуть у медичних закладах або на дільницях, де голосуватимуть громадяни, що перебувають на обсервації, або хворі на коронавірус. Ми ж не маємо підстав позбавляти громадян права голосу лише тому, що вони захворіли», — зауважив О. Кошель.

Тож, за його словами, додаткова сума з держбюджету може вимірюватись сотнями мільйонів гривень, і на це потрібно реагувати негайно.

Алгоритм дій, додав він, має бути таким: головний санлікар та МОЗ повинні розробити рекомендації для ЦВК щодо проведення виборів в умовах загрози пандемії. ЦВК має провести належні підрахунки, а Верховна Рада — внести зміни до бюджету.

Варто зауважити, що ЦВК уже схвалила та надіслала Кабінету Міністрів напрацьовані робочою групою, створеною при Центрвиборчкомі, рекомендації та заходи, спрямовані на запобігання COVID-19.

Окремо голова КВУ закликав партійні осередки не подавати до складу виборчих комісій кандидатури громадян старшого віку, бо це група ризику.

Інша проблема — це використання адмінресурсу. «Останні кілька років КВУ не наголошував на цій проблемі, бо вона майже зникла. Але впродовж останніх двох місяців ми бачимо факти, які можна характеризувати як політичну корупцію», — зауважив О. Кошель і навів низку фактів.

«Ми застерігаємо, що обговорення народного депутата з Президентом можливих передвиборних кримінальних справ — це та історія, яка має всі ознаки адміністративного ресурсу або політичної корупції», — наголосив О. Кошель, закликавши і місцеву, і центральну владу, і правоохоронні органи відмовитись від практики порушення кримінальних проваджень напередодні виборів.

«Залучення ресурсів, можливостей СБУ, місцевих держадміністрацій, Офісу Президента, окремих міністерств до проведення передвиборної агітації буде розглядатись виключно як використання адмінресурсу, порушення принципу рівності кандидатів», — констатував він.

Експерт нагадав також, що виборче законодавство забороняє кандидатам, які займають посади в органах державної влади, залучати до передвиборної агітації або будь-якої роботи, пов’язаної з виборами, підлеглих їм осіб, службовий транспорт, зв’язок, приміщення тощо.

Окремо О. Кошель зупинився на можливості використання технології виборчого туризму. Яка, на превеликий жаль, може бути легальною.

Якщо раніше для зміни виборчої адреси необхідно було подати вмотивовану заяву з підтверджуючими документами, то нині у заяві необхідно лише вказати адресу житла, за якою виборець фактично проживає та на яку просить визначити його нову виборчу адресу. Жодного документального підтвердження цього не потрібно. «Будь-хто може подати заявку онлайн і проголосувати в курортній Затоці з дорогими землями, в Конча-Заспі, де також може бути боротьба за землю», — зауважив голова КВУ.

До речі, ЦВК вже звернулася до Нацполіції з проханням перевірити дотримання вимог законодавства під час зміни виборчої адреси громадян на адреси фактичного проживання, що належать до територій Кароліно-Бугазької сільської (Білгород-Дністровський район), Таїровської селищної та Фонтанської сільської (Одеський район) територіальних громад Одеської області.

Комісія виявила, що понад 86% від загальної кількості звернень стосуються зміни виборчих адрес на адресу одного і того самого житлового будинку або навіть квартири в ньому. До слова, на цих територіях зазначена проблема не нова. Під час організації підготовки та проведення місцевих виборів 2015 року ЦВК вже зверталася з подібним питанням до Міністерства внутрішніх справ України для перевірки обставин та відповідного реагування.

Важливо

ЦВК нагадує: зміна виборчої адреси на адресу, за якою громадянин фактично не проживає, є порушенням вимог законодавства. А вчинення такої дії з метою голосування на відповідних місцевих виборах за певних кандидатів може призвести до спотворення результатів таких виборів.