Микола Величкович.



Під час засідання.

Фото Андрія НЕСТЕРЕНКА.

Більше фото тут

Представляючи законопроект про державний кошторис на 2021 рік (№ 4000), заступник голови Комітету з питань бюджету Олександр Трухін повідомив, що під час підготовки документа до першого читання опрацьовано 2451 пропозицію комітетів та народних депутатів. «За попередньою оцінкою, для врахування поданих пропозицій потрібно було майже півтора трильйона гривень», — сказав він та повідомив, що за підсумками роботи комітетом підготовлено проект постанови Верховної Ради щодо висновків і пропозицій до законопроекту № 4000 та таблицю пропозицій суб’єктів законодавчої ініціативи.

За словами О. Трухіна, комітет пропонує врахувати повністю або частково 1276 пропозицій та відхилити 1175 поправок. Заступник голови бюджетного комітету повідомив, що, зокрема, враховано окремі пропозиції щодо збільшення видатків держбюджету на окремі програми та заходи у сферах медицини, освіти, науки, культури, соціального захисту, спорту, надання держпідтримки сільгоспвиробників, на реалізацію деяких інфраструктурних проектів.

Водночас цією постановою уряду пропонується ретельно опрацювати питання щодо підвищення державних соціальних стандартів, насамперед розміру прожиткового мінімуму, виходячи з фінансових можливостей держави; збільшення надходжень від приватизації; зменшення державних запозичень з відповідним зменшенням граничного розміру державного боргу; належної оплати праці педагогічних працівників; погашення заборгованості, що утворилася на оптовому ринку електроенергії та врегулювання розрахунків у «зеленій» енергетиці. «Враховуючи викладене, комітет пропонує прийняти за основу та в цілому проект постанови щодо висновків та пропозицій до законопроекту № 4000», — зауважив О. Трухін.
Міністр фінансів Сергій Марченко зазначив, що уряд вчасно подав до парламенту збалансований та реальний до виконання проект держбюджету на 2021 рік. «У бюджеті передбачено достатньо для фінансування усіх пріоритетних потреб держави. Ми зможемо впоратися з коронакризою, забезпечити фінансову стабільність, відновити економіку та підвищити добробут громадян», — зазначив міністр, підкресливши, що це бюджет можливостей для подальшого розвитку.

Голова Рахункової палати Валерій Пацкан насамперед звернув увагу, що уряд дуже оптимістично прогнозує зростання економіки на 4,6%, однак, враховуючи ситуацію, що склалася, є ризики, що таке зростання не буде досягнуте, оскільки кількість хворих на коронавірусну інфекцію зростає, триває рецесія у промисловості та інших галузях, зменшилося кредитування економіки і притік іноземного капіталу.

Зазначимо, що прогноз номінального ВВП становить 4505,9 млрд гривень (первинний прогноз на 2020 рік — 4510,8 млрд гривень, а уточнений прогноз на 2020 рік — 3985,5 млрд гривень). Реальне зростання ВВП прогнозується на рівні 4,6% (первинний прогноз на 2020 рік передбачав зростання ВВП на 3,7%, однак за уточненим прогнозом за підсумками 2020 року очікується падіння на 4,8%). Для розрахунку бюджетних показників враховано середньорічний прогнозний валютний курс на рівні 29,1 гривні за долар США. Водночас й сам уряд визнає, що цей сценарій базується на «перезапуску» економіки після поширення гострої респіраторної хвороби COVID-19 та переходу до стійкого розвитку з урахуванням впливу пріоритетних реформ. Та якщо врахувати, що про завершення пандемії поки що не йдеться, то плановане зростання ВВП може знову перетворитися на його падіння.

Національний банк також акцентував на тому, що покладені в основу проекту держбюджету-2021 окремі макропоказники, зокрема, щодо зростання ВВП, є надто оптимістичними та завищеними, що може призвести до недовиконання його доходів.

Зазначимо, проект бюджету-2021 передбачає: доходи на рівні 1071,1 млрд гривень (більш ніж у 2019 році на 72,8 млрд гривень, або на 7,3%); видатки — 1330,98 млрд гривень (на 255,86 млрд гривень, або на 23,8% більше, ніж у 2019 році); граничний обсяг дефіциту держбюджету на 2021 рік передбачено у сумі 270,35 млрд гривень, що становить 6% прогнозного ВВП (у 2019 році дефіцит становив 2%, а уточнений план на 2020 рік передбачає 7,5%).

За проектом розмір прожиткового мінімуму із нинішніх 2189 гривень до грудня 2021 року має зрости до 2394 гривень. «Уряд пропонує на півроку заморозити прожитковий мінімум у розмірі 2189 гривень», — зазначив голова Рахункової палати та закликав змінити підходи до формування розміру прожиткового мінімуму.

Мінімальна зарплата з    1 січня має становити 6 тисяч гривень, а з 1 липня — 6,5 тисячі гривень.

Видатки на національну безпеку та оборону передбачено в сумі 267,1 млрд гривень, або 5,93% ВВП (у 2020 році — 6,23% ВВП).

Після обговорення законопроекту № 4000 глава парламенту підкреслив, що держбюджет — це питання не політики, а добробуту наших громадян. «Тому хотів би звернутися до наших урядовців, доопрацювати направлені вам пропозиції Верховної Ради до проекту бюджету держави, максимально врахувавши потреби, які є у людей», — сказав Д. Разумков, зауваживши, що від цього залежатиме голосування за держбюджет у другому читанні.

Після цього 275 народних депутатів підтримали проект держбюджету на 2021 рік у першому читанні.

Та перш ніж перейти до розгляду державного кошторису на наступний рік, Голова Верховної Ради Дмитро Разумков повідомив, що спочатку парламент має розглянути зміни до Бюджетного кодексу (№ 4100). Однак після того, як для ухвалення результативного рішення не вистачило голосів, глава парламенту запропонував ухвалити рішення про направлення законопроекту № 4100 до бюджетного комітету для його підготовки для повторного першого читання. Після підтримки цієї пропозиції Д. Разумков закликав оперативно провести засідання бюджетного комітету, щоб о 12-й годині цей документ можна було розглянути під час позачергового засідання парламенту.

А тим часом Верховна Рада ухвалила постанову про деякі особливості проведення парламентських слухань у період дії карантину в Україні (№ 4302) та підтримала пропозицію щодо скорочення строків розгляду проекту закону про внесення змін до Податкового кодексу (№ 4120).

Далі глава парламенту повідомив, що запланований розгляд проекту закону про відновлення дії окремих положень Закону «Про запобігання корупції» та Кримінального кодексу України (№ 4304) поки що неможливий, оскільки народний депутат Олександр Дубінський зареєстрував альтернативний законопроект № 4304-1. «Під цим законопроектом підписалися 126 народних депутатів, але з незрозумілих для мене причин учора, після того, як було досягнуто позиції, що в четвер він розглядатиметься у сесійній залі, після того, як профільний комітет запропонував Верховній Раді ухвалити його за основу і в цілому, один з наших колег, Олександр Дубінський вніс альтернативний законопроект № 4304-1», — сказав Д. Разумков та, зауваживши, що не буде коментувати цю його дію, повідомив, що Верховна Рада в четвер не може розглянути цей законопроект, оскільки до нього немає висновку комітету. Тому глава парламенту запропонував скоротити строки підготовки законопроекту до першого читання, щоб наступного пленарного тижня розглянути його разом з іншими проектами законів, які важливі для врегулювання кризи, пов’язаної з рішенням Конституційного Суду від 27 жовтня. Цю пропозицію підтримали 292 народні депутати.

Парламентарії ухвалили в першому читанні законопроект про засади державної антикорупційної політики на 2020—2024 роки (№ 4135).

Представляючи проект закону про внесення змін до деяких законів України (щодо забезпечення ефективної реалізації парламентського контролю, № 4131), Голова Верховної Ради Дмитро Разумков зауважив, що парламент завжди був точкою стабільності, завжди залишався точкою вирішення ключових питань держави та що таким він буде й надалі. «Однак на нас з вами також покладено важливі функції, що пов’язані із реалізацією контролю над різними напрямками діяльності, і в першу чергу, над виконавчою владою. Це передбачено і Конституцією, і Регламентом Верховної Ради», — зазначив він, підкресливши, що дуже часто важливі для держави рішення не повністю реалізують той потенціал, який у них закладають народні депутати. Тож головна мета законопроекту — це побудова ефективної системи парламентського контролю з метою забезпечення кращої реалізації законів та інших актів Верховної Ради України. Зокрема, це стосується посилення контрольних функцій комітетів, збільшення ефективності парламентських слухань, контролю за виконавчою владою та за виконанням ухвалених Верховною Радою рішень, як це передбачено Конституцією та законами України. «Цей законопроект важливий, щоб укотре довести: саме за нами зберігається парламентський контроль і ми якісно його виконуватимемо», — зазначив Голова Верховної Ради. Законопроект 323 голосами ухвалено в першому читанні.

Також у першому читанні 324 голосами підтримано законопроект про внесення змін до деяких законів України (щодо забезпечення безкоштовним харчуванням дітей, один із батьків яких загинув (пропав безвісти), помер під час захисту незалежності та суверенітету України, № 4030) авторства Дмитра Разумкова та інших народних депутатів.

Верховна Рада ухвалила в першому читанні законопроекти, зокрема, про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо упорядкування окремих питань захисту викривачів, № 3450); про внесення змін до статті 18-7 Закону «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» (щодо підвищення розмірів допомоги для дітей із тяжкими хворобами, № 2024) тощо.

У другому читанні та в цілому ухвалено законопроект про внесення змін до Закону «Про державну підтримку сільського господарства України» та інших законів Україні (щодо функціонування Державного аграрного реєстру та удосконалення державної підтримки виробників сільськогосподарської продукції, № 3295), а також ратифіковано низку міжнародних угод.

Парламентарії підтримали пропозицію щодо направлення проекту закону про внесення змін до Закону «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України (щодо діяльності Верховного Суду та органів суддівського врядування) на доопрацювання.

Із днем народження вітали народних депутатів Віктора Бондара та Людмилу Буймістер.

Позачергове засідання 5 листопада

О 12-й годині Голова Верховної Ради Дмитро Разумков провів реєстрацію народних депутатів та відкрив позачергове засідання, скликане на вимогу 150 парламентаріїв для розгляду законопроекту про внесення змін до Бюджетного кодексу України (№ 4100-д).

Після того, як 253 народні депутати без обговорення підтримали у першому читанні цей законопроект, головуючий закрив позачергове засідання.