Сергій Шахов, Інна Совсун.

 


Андрій Осадчук, Кіра Рудик.

Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.

Більше фото тут

Пленарне засідання 2 грудня

Верховна Рада у другому читанні та в цілому конституційною більшістю (309 «за») ухвалила законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за правопорушення у сфері продажу дітям електронних сигарет і рідин, що використовуються в електронних сигаретах» (№ 3628). Цим законопроектом посилюється адміністративна відповідальність та встановлюється заборона на продаж електронних сигарет особам, які не досягли 18 років, нарівні з традиційними тютюновими виробами.

Фактично, в Україні протидія масовому курінню розпочалася 2006 року, коли на законодавчому рівні було ратифіковано Рамкову конвенцію ВООЗ із боротьби проти тютюну. Втім, виробники цих виробів пропонують для споживачів нові продукти, які позиціонуються як менш шкідлива альтернатива традиційним сигаретам, зокрема електронні сигарети. Проте, за інформацією Всесвітньої організації охорони здоров’я, тютюнові вироби для електричного нагрівання не є цілком безпечними, адже містять тютюн і спричиняють залежність.

У першому читанні Верховна Рада розглянула та підтримала проект закону «Про внесення змін до Регламенту Верховної Ради України щодо опублікування рішень Верховної Ради України» (№ 4334). Який, за словами голови Комітету з питань

Регламенту, депутатської етики та організації роботи Верховної Ради Сергія Кальченка, передбачає, що з 1 січня 2021 року офіційне опублікування рішень Верховної Ради України здійснюватиметься лише у газеті «Голос України», виключивши при цьому Відомості Верховної Ради України. Це, за словами депутата, дасть змогу оптимізувати витрати на здійснення повноважень парламенту, пов’язаних з опублікуванням законів, постанов та інших актів.

У другому читанні народні депутати обговорили проект закону «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» (№ 2194).

Основним завданням проекту, як наголошується у пояснювальній записці, є реформування системи управління у сфері земельних відносин та зняття штучних обмежень господарської діяльності для спрощення доступу до земельних ресурсів населення та бізнесу. Скасування зайвих дозволів та дублювання процедур перевірки документації із землеустрою, запровадження незалежного контролю документації із землеустрою через громадську експертизу або рецензування тощо.

Для реалізації цієї мети проектом закону пропонується, зокрема, передати землі державної власності за межами населених пунктів (крім земель, які потрібні державі для виконання її функцій) до комунальної власності сільських, селищних, міських рад. Надати органам місцевого самоврядування повноваження щодо зміни цільового призначення земельних ділянок приватної власності та щодо затвердження планів детального планування території за межами населених пунктів.

Під час обговорення документа автори поправок до нього висловлювались доволі критично. Зокрема, Вадим Івченко («Батьківщина») припустив, що навряд чи хтось із депутатів уважно прочитав «899 сторінок цих земельних новацій». Він визнав, що документ містить низку плюсів, зокрема, за які «Батьківщина» боролась ще в 2015 році — передача землі територіальним громадам. А також, що функції контролю передаються на місця. Проте мінусів у документі значно більше, заявив він, назвавши серед них можливість зміни цільового призначення ділянки за ініціативою власника. «Ми повністю нівелюємо ст. 23 Земельного кодексу», — наголосив він, додавши, що проектом «землі несільськогосподарського призначення полегшено віддаються іноземцям та особам без громадянства. Тут чітко простежується порушення Конституції».

Олександр Колтунович («ОПЗЖ») нагадав: «Під час обговорення запровадження ринку землі говорили, що землі державної та комунальної власності сільгосппризначення не можуть передаватися і продаватися. Говорили й про те, що іноземці не зможуть набути землю сільськогосподарського призначення у власність, а концентрацію земель в одних руках було зменшено. Але цим законопроектом нівелюються всі норми, на яких наполягав і Президент, і народні депутати».

Зрештою, аргументи «проти» виявились більш переконливими й ухвалення законопроекту в другому читанні та в цілому підтримав лише 201 народний депутат. Водночас 260 обранців проголосували за повернення документа на повторне друге читання.

Під час традиційної тридцятихвилинної перерви у пленарному засіданні у кабінеті Голови Верховної Ради відбулася нарада за участі керівників груп і фракцій та інших учасників цього процесу щодо визначення шляхів повернення е-декларування та відповідальності за недекларування або недостовірні факти.

У другому читанні та в цілому було ухвалено проекти законів:

«Про внесення зміни до пункту 1 розділу ХІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про концесію» (№ 3961) — 280 «за»;

«Про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо забезпечення додержання державних гарантій місцевого самоврядування та захисту його економічних основ» (№ 3118) — 305 «за»;

«Про внесення зміни до статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі» щодо ефективної реалізації державної політики у сфері фізичної культури і спорту» (№ 3075) — 291 «за»;

«Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо забезпечення виконання рішення Конституційного Суду України стосовно оскарження ухвали суду про продовження строку тримання під вартою» (№ 2315) — 318 «за»;

«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав осіб з числа дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, які мають інвалідність» (№ 3594) — 317 «за»;

«Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо закупівлі природного газу» (№ 3176) — 300 «за»;

«Про внесення змін до Регламенту Верховної Ради України, Закону України «Про статус народного депутата України», Закону України «Про комітети Верховної Ради України» щодо підстав відсутності народних депутатів України на пленарних засіданнях Верховної Ради України та засіданнях комітетів Верховної Ради України» (№ 3642) — 248 «за»;

«Про внесення змін до Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» щодо визначення територіальної підсудності судових справ, підсудних розташованим на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя судам, та підслідності кримінальних правопорушень, вчинених на тимчасово окупованій території» (№ 0941) — 275 «за»;

«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо соціального захисту населення в період карантину, пов’язаного з запобіганням виникнення і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19) (№ 3486) — 287 «за».

У першому читанні Верховна Рада розглянула й ухвалила (230 «за») проект закону «Про віртуальні активи» (№ 3637).

За основу (239 «за») Верховна Рада підтримала також проект закону «Про внесення змін до статті 4 Закону України «Про пестициди та агрохімікати» щодо ввезення пестицидів на митну територію України» (№ 2289), а також за основу та в цілому (268 «за») «Про внесення змін до прикінцевих положень Закону України «Про безпечність та гігієну кормів» з метою стабілізації ринку кормів» (№ 3672).

Було ухвалено низку постанов, зокрема, про присудження щорічної Премії Верховної Ради педпрацівникам, молодим ученим та за внесок молоді у розвиток парламентаризму й місцевого самоврядування, а також декілька ратифікаційних питань. Водночас створено ТСК з питань розслідування причин виникнення у 2020 році масштабних пожеж у Луганській області та дій/бездіяльності Луганського обласного управління ДСНС і Луганської обласної державної адміністрації — військово-цивільної адміністрації щодо вчасного реагування та виникнення та недопущення виникнення подій надзвичайного характеру.

Під час пленарного засідання зі звітом про діяльність Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування оприлюднених у ЗМІ фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади, які призвели до значних втрат дохідної частини Державного бюджету України, виступив її голова Іван Крулько. Озвучивши факти виявлених корупційних оборудок і наголосивши, що перед ТСК стоїть багато завдань, він попросив продовжити роботу комісії ще на шість місяців. Цю пропозицію підтримали 306 народних депутатів.

Із днем народження цього дня вітали Ігоря Кісільова («ОПЗЖ»), Олексія Кузнєцова («СН») та Суто Мамояна («ОПЗЖ»).