Нещодавно відсвяткував свій день народження унікальний для України навчальний заклад. Дев’ятого грудня 1998 р. на перших зборах засновників було прийнято рішення про створення нового ЗВО інтегрованого типу — Відкритого міжнародного університету розвитку людини «Україна» (університету «Украна»), який пройшов свій шлях від інтеграції до інклюзії. Вирішальну роль у процесі становлення університету відіграв його президент — перший міністр освіти незалежної України, відомий учений Петро Михайлович Таланчук (на знімку).

Мета університету з самого початку його створення — надання вищої освіти всім бажаючим, зокрема молоді з особливими освітніми потребами, через упровадження новітніх освітніх технологій.

Ми завжди говоримо про те, що наше головне завдання — це створення та удосконалення справжнього інклюзивного середовища, де кожен зможе мати рівні можливості та свободи. Яскравою подією в межах висвітлення цього напряму діяльності Університету «Україна» стала ювілейна XX Міжнародна науково-практична конференція «Інклюзивне освітнє середовище: проблеми, перспективи та кращі практики», яка була проведена 18-19 листопада 2020 р. у незвичному для неї онлайн-форматі. Нагадаємо, що перша Міжнародна конференція під назвою «Актуальні проблеми виховання та навчання студентів із особливими потребами» відбулася 17-18 травня 2000 року. Хотілось би відзначити, що за 20 років проведення в її роботі взяло участь понад 5000 учасників. Це говорить про те, що нас багато, і спільними зусиллями ми йдемо до мети.

Про актуальність цієї тематики свідчить постійно зростаючий упродовж багатьох років контингент учасників — представників як вітчизняної освітянської спільноти, так і багатьох зарубіжних країн. Це, зокрема, представники Комітету Верховної Ради України у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів, Міністерства освіти і науки України, Міністерства праці та соціальної політики України, АПН України, Національної асамблеї людей з інвалідністю України, Фонду України соціального захисту інвалідів, ВМГО студентів з інвалідністю «ГАУДЕАМУС», освітніх закладів, наукових та державних установ, громадських організацій, центрів реабілітації, фондів, засобів масової інформації, а також ціла плеяда вчених з багатьох країн: США, Німеччини, Великої Британії, Литви, Польщі, Канади, Чехії, Швеції, Ізраїлю, Грузії, Італії, Білорусі, Індії, Мексики, В’єтнаму та інших.

Як зауважив президент Університету «Україна» Петро Таланчук, «Можна впевнено стверджувати, що народження та діяльність Університету «Україна» — важливе, оригінальне і цікаве явище в новітній історії України». Неможливо назвати багато прикладів, щоб інноваційна думка однієї людини сколихнула величезну громаду, яка долучилася до реалізації цієї ідеї. «Університет «Україна» твориться десятками регіонів і сотнями людей з усієї України. Наш заклад — майже ровесник утретє відродженої української держави, — наголосив Петро Таланчук. — За час свого існування заклад пройшов складний шлях від інтеграції до справжньої інклюзії. Саме ми були новаторами в упровадженні інклюзії у вищій школі України й досі є єдиним безбар’єрним інклюзивним закладом вищої освіти четвертого рівня акредитації з комплексним системним супроводом навчання студентів з інвалідністю».

І справді, за 22 роки існування Університет «Україна» підготував майже 170,0 тисяч фахівців, зокрема понад 10,0 тисяч студентів з особливими освітніми потребами, що становить 6% від загальної кількості його студентів. Натомість в інших ЗВО України навчається 0,04% студентів з інвалідністю.

«Уявіть собі, шановні колеги, у скількох душах ми запалили вогники надії на краще життя, а, можливо, й на щастя, — наголошує Петро Таланчук. — Хіба це не може бути життєвою і святою професійно-особистісною дорогою життя для багатьох педагогів, науковців і вихователів?»

Зусилля колективу університету були відзначені у Книзі рекордів України (в категорії «Освіта») — найбільша кількість випускників з інвалідністю в Україні з окремого навчального закладу (рекорд № 34/01-16579 від 07.12.18 р.)».

Цей вогник надії на краще життя не загасила, а такий важливий захід, як конференція, не скасувала навіть надзвичайно важка санітарно-епідеміологічна ситуація, обумовлена пандемією COVID-19. Навпаки, цього року завдяки злагодженій професійній роботі команди організаторів конференція набула широкого розголосу в соціальних мережах.

Новина про неї дуже стрімко розлетілася просторами Інтернету. Конференція перевершила всі сподівання і встановила рекорд за кількістю учасників, яких було майже 1000 осіб з різних куточків України та світу. Було видано більш як 600 сертифікатів. Хотілось би відзначити, що сучасні технології дали змогу долучити багато людей, які за станом здоров’я чи з інших причин не мали можливості бути присутні під час конференції. Університет «Україна» зміг перетворити свій досвід та ідеї в новий формат заходу.

Упродовж останніх п’яти років до підготовки і проведення конференції активно долучився Фонд імені Фрідріха Еберта в Україні (Німеччина), який підтримує ініціативу нашого закладу зі створення інклюзивного суспільства в Україні. Тож на завершення хочеться додати слова зі звернення Марселя Рьотіга, директора Представництва Фонду ім. Фрідріха Еберта в Україні, до учасників цьогорічної ХХ Міжнародної конференції: «Бути хорошим прикладом і нести відповідальність за інших — ось що насправді вирізняє Університет «Україна» з-поміж інших. Бо в основі цього закладу вищої освіти лежить ідея солідарності, рівних можливостей, інклюзії та толерантності».

Конференція об’єднала велику кількість однодумців, її учасники — саме ті люди, які живуть і працюють над цим завданням: досліджують, проводять експерименти, упроваджують новітні методи навчання.

На конференції були порушені питання практик і проблем упровадження інклюзивної освіти, комплексної системи супроводу навчання студентів з інвалідністю, підготовки кадрів для цього, забезпечення архітектурної безбар’єрності, застосування технологій навчальних закладів різних рівнів освіти та власності, які створюють для осіб з особливими освітніми потребами рівні можливості в доступі до освітніх програм і послуг навчальних закладів, формують у них навики самостійного прийняття рішень, необхідних для всебічного персонального і професійного розвитку, зростання професійних, творчих, фізичних та наукових здібностей.

Учасники конференції розглядали інклюзію ширше, ніж просто забезпечення прав людини на освіту. Були також порушені питання інклюзії в державній політиці та питання переходу суспільства до соціальної моделі, пов’язаної з поняттям «соціальна інклюзія». Соціальна інклюзія передбачає залучення людини до активної діяльності в суспільному житті, що є необхідною умовою для всіх членів суспільства.

Підбиваючи підсумки конференції, ми можемо стверджувати, що сформовано фундаментальний пласт напрацювань щодо проблематики впровадження інклюзивного середовища, а це, насамперед, середовище, в якому комфортно кожній людині, де враховуються інтереси й потреби кожного, де вчать дітей, педагогів і батьків бачити й поважати відмінності один одного, де кожен може мати рівні можливості та свободи. Такі напрацювання фахівців і однодумців мають вплив на реформи в Україні та їхні результати в цьому напрямку.

Ми не можемо не відзначити кількість захоплених відгуків, які у цьому році отримав Університет «Україна» та які доводять, що це питання цікавить не тільки науковців, а й громаду, що ми на правильному шляху, і справа, яку ми робимо, дає користь суспільству. Матеріали конференції та її відеозапис викладені на офіційному YouTube-каналі університету за посиланням:https://www. youtube.com/channel/UCrbnYa_gHr5l3PrShyURovQ. З тезами доповідей учасників заходу можна буде ознайомитися в електронному вигляді на сайті: https://uu.edu.ua. Крім того, за результатами конференції буде видано методичні рекомендації: «Кращі практики супроводу студентів з інвалідністю». За матеріалами найкращих доповідей буде створено відеофільми та викладено на сайті університету та його сторінці у Facebook.

Запрошуємо Вас приєднуватися до команди однодумців!

Фото надано Університетом «Україна».