Липень 2020 року. Капітально відремонтований із випередженням графіка в рамках національної програми «Велике будівництво» шляхопровід на одній із центральних автомобільних артерій Донеччини — трасі М-03 Київ—Харків—Довжанський.                   

Дороги завжди були слабким місцем України. Їх низька якість не лише гальмувала розвиток економіки, а й істотно підривала імідж нашої держави, позиціонуючи її як країну чи не з найгіршими в Європі дорогами. Саме тому в 2020 році значні зусилля держави було спрямовано на реалізацію ініційованої Президентом Володимиром Зеленським програми «Велике будівництво». Згідно з нею передбачається протягом п’яти років побудувати та відремонтувати 24 тисячі кілометрів автошляхів, а також велику кількість об’єктів соціальної інфраструктури — лікарні, медичні амбулаторії, школи, дитячі садочки та спортивні об’єкти.

Проект «Велике будівництво» викликає велику кількість суперечок серед політиків та експертів. Проте, поки вони сперечаються, будівельники регулярно повідомляють про завершення будівництва та здачу в експлуатацію відремонтованих доріг, мостів, розв’язок, шкіл, стадіонів тощо. І завершення року, а з ним і сезону шляхових робіт, дає можливість підбити перші підсумки виконання програми та оцінити її вплив на суспільство та економіку України.

Мабуть, головна особливість «Великого будівництва», яка відрізняє його від державних проектів, що реалізовувалися раніше, — прозорість. Відкривши в Інтернеті офіційний сайт програми, кожен житель України може ознайомитися з наявними планами будівництва, перебігом їх виконання та фотозвітами із запущених в експлуатацію об’єктів, інформацією про заплановане фінансування конкретних проектів, перерахування коштів підрядникам, ступінь виконання робіт тощо.

Вивчаючи карту реконструкції доріг, допитливий громадянин може побачити, що дорожні роботи тривають в усіх без винятку регіонах України. Проте деякі напрямки є пріоритетними для будівельників. Один із них, на якому ремонтують найпротяжніші ділянки шляхів — напрямок, який пов’язує центральні області України (Черкащину, Кіровоградщину) з морськими портами — Миколаєвом та Бердянськом. Така увага до цього напрямку пояснюється тим, що українська економіка назагал є значною мірою експортоорієнтованою. Тобто значна частина продукції, яку виробляє Україна, відправляється за кордон. До того ж левова частка вантажів вивозиться морем. Відтак наявність якісних доріг, що дають змогу швидко і безпечно підвозити продукцію до морських портів, є важливою запорукою успішної діяльності тисяч українських підприємств та наповнення державного бюджету.

Другим напрямком підвищеної уваги будівельників є східні області України. Цей регіон, потребує лікування ран, завданих війною, та зусиль із відновлення економічної діяльності та соціальної інфраструктури. Звичайно, реалізувати ці цілі без відновлення доріг, постраждалих від бойових дій та переміщення важкої військової техніки, неможливо. Тож цілком логічно, що нинішнього року сучасні дороги простяглися від траси Київ—Харків в напрямку Сватового, Старобільська, Слов’янська, Воскресенська та Павлограда.

Усі проекти, включені до програми «Велике будівництво», поза сумнівом, мають велике соціальне значення і спрямовані на підвищення якості життя в Україні. Проте цим їх значення не обмежується. За задумом керівництва країни, «Велике будівництво» має дати потужний поштовх національній економіці, створити умови для її прискореного зростання.

Вибір автодоріг як основного об’єкта державних інвестицій не є випадковим. Саме в такий спосіб торували собі шлях до економічного процвітання багато інших держав. Ще під час Великої депресії 1929—1933 років президент Сполучених Штатів Франклін Делано Рузвельт започаткував державний проект будівництва мережі автошляхів, що дало можливість у період жорсткої кризи створити велику кількість робочих місць та підготувати інфраструктуру країни до наступного відновлення.

Таким само чином діяли уряди багатьох країн в умовах руїни, залишеної Другою світовою війною. Після закінчення бойових дій європейські держави розпочали економічне відродження з будівництва мереж швидкісних автошляхів. Ці дороги стали потужним локомотивом відбудови континенту.

Відтак, спрямувавши державні інвестиції на будівництво, Україна пішла перевіреним шляхом, що веде до успішного економічного зростання. І в наступні роки програма «Велике будівництво» обіцяє справити позитивний вплив на економіку.

Назвемо найбільш очевидні наслідки її реалізації. Звичайно, першим і найважливішим результатом має стати сам факт появи в державі мережі якісних автошляхів. Це полегшить і пришвидшить перевезення людей і товарів всередині України.

Також підвищиться конкурентність продукції українських виробників за рахунок зниження транспортних витрат. Адже кожен водій знає, що машина, яка мчить трасою зі швидкістю 90 км/год., витрачає в кілька разів менше бензину і рідше ламається, ніж та, що тягнеться розбитою дорогою зі швидкістю 20 км/год. Тож здешевлення перевезень дасть змогу знизити й кінцеві ціни на товари.

Також будівництво доріг справляє позитивний вплив на суміжні галузі економіки. Масштабні проекти стимулюють виробництво щебеню, бітуму, дорожніх машин та інструментів, спецодягу і тисяч інших виробів, що необхідні для роботи. Відтак ці галузі залучають інвестиції, впроваджують нові технології, ростуть і розвиваються.

Менш очевидним, але не менш важливим є позитивний вплив будівництва доріг на інші галузі економіки. Цей вплив не проявляє себе миттєво, але з часом і в міру розширення програми він неодмінно дасть про себе знати. Адже в таких масштабних проектах завжди беруть участь величезна кількість людей.

Ну і не можна не згадати ще про одну галузь економіки, яка давно чекала початку масового будівництва доріг, — туризм. Не секрет, що Україна володіє величезним туристичним потенціалом. Проте, на жаль, туроператори поки що не мають можливості задіяти наявний потенціал на повну силу. Адже до деяких місць, що можуть стати потужними «магнітами» для відвідувачів, часом майже неможливо дістатися.

Наприклад, дороги, що ведуть до містечка Чорнухи (батьківщини Григорія Сковороди), чи до Тустані (решток унікальної фортеці на вершинах карпатських скель), донедавна перебували в надзвичайно поганому стані. Проте вже нинішнього року побудована якісна дорога до містечка Східниця, поблизу від якого розташована Тустань. Також розпочалося будівництво дороги від траси Київ—Полтава в напрямку Чорнух. У нинішньому році вона пройде лише майже половину необхідної відстані. Але вже в наступному шанувальники Григорія Сковороди (а таких чимало по всій планеті) зможуть нарешті безперешкодно відвідати рідну хату великого філософа.

Звичайно, для того, щоб позитивний економічний ефект від програми «Велике будівництво» дав помітний результат, вона не повинна перетворитися на разову акцію. Потрібні цілеспрямовані багаторічні зусилля для того, щоб в Україні з’явилася повноцінна інфраструктура, яка стане істотним чинником економічного зростання. Саме тому програма розрахована на п’ять років і в наступному році планується її продовження.

Законодавці вже визначилися з об’ємами фінансування програми. В ухваленому Верховною Радою Законі України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» передбачено видатки Державного дорожнього фонду в обсязі 71,477 мільярда гривень. З цієї суми 57,933 мільярда гривень буде спрямовано безпосередньо на розвиток та утримання мережі автомобільних доріг державного та місцевого значення. Решта піде на погашення кредитів, залучених раніше під державні гарантії.

Фото Євгена ГОНЧАРЕНКА.