Восени 2020 року у Верховній Раді України група авторів зареєструвала проект закону «Про внесення змін до статті 22 Закону України «Про рекламу» стосовно реклами електронних сигарет і рідин, що використовуються в електронних сигаретах» (реєстр. № 4212), яким нарівні з рекламою тютюнових виробів пропонується обмежити рекламу електронних сигарет.

За інформацією Всесвітньої організації охорони здоров’я, електронні сигарети створюють серйозну загрозу для людини. Крім того, вони збільшують вплив нікотину та низки токсичних речовин на оточуючих. Сьогодні бракує довгострокових досліджень щодо впливу електронних сигарет на здоров’я, проте оприлюднені результати деяких незалежних досліджень свідчать про те, що під час використання електронних сигарет рівень деяких токсичних речовини, що виділяються, значно вищий, ніж у звичайних сигаретах.

Про актуальність законопроекту розповідає один із його авторів — народна депутатка України Елла Рєпіна (на знімку):

— Проблема пропаганди споживання електронних сигарет, які, за багатьма дослідженнями, несуть не меншу шкоду здоров’ю людини, ніж звичайні сигарети, величезна і продовжує набирати обертів. Найсумніше те, що найбільш серйозну загрозу електронні сигарети становлять для дітей та підлітків. Сьогодні, на жаль, стає модним споживати електронні сигарети та ТВЕНи завдяки розповсюдженню реклами, на яку й досі відсутні заборона та будь-які обмеження. Ми не можемо залишитися осторонь цієї проблеми.

Народна депутатка також додала, що, за попередніми дослідженнями, майже кожен п’ятий український школяр віком лише 13—15 років є нинішнім курцем е-сигарет. Більше того, аж понад 70 відсотків підлітків вважають, що куріння електронних сигарет та ТВЕНів є безпечним для здоров’я або значно безпечнішим, ніж «звичайні» сигарети.

Отже, законопроект № 4212 спрямований на вдосконалення механізмів державного управління рекламною діяльністю в Україні, посилення обмежень та заборон щодо реклами електронних сигарет і рідин, які використовуються в електронних сигаретах, і в кінцевому підсумку — на зменшення вживання тютюнових виробів населенням України. Для досягнення цієї мети проектом пропонується внести зміни до статті 22 Закону України «Про рекламу», якою встановлено обмеження щодо реклами, спонсорства та активного просування на ринок тютюнових виробів. Законопроектом поширюється дія цієї статті на електронні сигарети та рідини, що використовуються в таких сигаретах.

«Ураховуючи відсутність альтернативних шляхів розв’язання проблеми та керуючись виключно пріоритетністю забезпечення збереження здоров’я нації, ми пропонуємо на рівні закону заборонити рекламу електронних сигарет і рідин, що використовуються в них, а їх рекламу слід замінити соціальною антирекламою. Реалізація положень законопроекту сприятиме обмеженню використання населенням України електронних сигарет, особливо молоддю та підлітками, на яких реклама впливає найбільше», — повідомила Елла Рєпіна.

Комітет з питань гуманітарної та інформаційної політики на своєму засіданні 18.11.2020 року ухвалив рішення підтримати проект закону № 4212 та рекомендував Верховній Раді прийняти його за основу з урахуванням пропозицій комітету. Головний комітет, зокрема, рекомендував поширити обмеження на рекламу, спонсорство та активне просування на ринок також для тютюновмісних виробів для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням та пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння.

«Ми повністю підтримуємо ініціативу профільного комітету поширити дію статті 22 Закону України «Про рекламу» також і на ТВЕНи», — додала народна депутатка.

Слід нагадати, що згідно з Національним планом заходів щодо неінфекційних захворювань, затвердженим Кабінетом Міністрів України 26 липня 2018 року, пріоритетним завданням є повна заборона реклами тютюнових виробів.