Перший заступник Голови Верховної Ради України Руслан Стефанчук, Голова Верховної Ради України Дмитро Разумков, заступниця Голови Верховної Ради України Олена Кондратюк.

Обговорили важливі питання, які турбують людей на місцях і потребують нагального вирішення

Учора під головуванням Голови Верховної Ради Дмитра Разумкова в парламенті відбулося засідання Консультативної ради з питань місцевого самоврядування. Захід було скликано через нагальну потребу виробити узгоджені законодавчі пропозиції щодо регулювання умов для фінансової самостійності бюджетів місцевого самоврядування та спроможності територіальних громад. Участь у заході взяли Перший заступник та заступниця Голови Верховної Ради Руслан Стефанчук та Олена Кондратюк, народні депутати, представники уряду, Офісу Президента, асоціацій органів місцевого самоврядування та представників місцевої влади з усієї країни.


На передньому плані міський голова Вінниці Сергій Моргунов.

Наголосивши, що повноцінному відновленню роботи Консультативної ради минулого року завадила епідемія коронавірусної хвороби, яка внесла в життя людей і країн серйозні зміни, Голова Верховної Ради зауважив, що навіть це не завадило повноцінному спілкуванню і ухваленню важливих рішень.

«Нині Консультативна рада оновилася, в ній з’явилися нові колеги. Упевнений, це допоможе нам більш якісно та ефективно комунікувати. Але головне — це бажання робити спільні справи. Сьогодні ті виклики, які стоять перед нами, стоять перед усією державою. Я розумію, що далеко не все ми можемо зробити так, як нам би хотілося, іноді є різні підходи до вирішення тих чи інших питань. Але я впевнений, що ми повинні шукати компроміс та спільно працювати на користь нашої держави. Для цього у нас є вся повнота влади і багато що зроблено, зокрема, децентралізація. Сьогодні у вас набагато більше можливостей, ніж було раніше. Бо реформа децентралізації триває, з іншого боку, зростає й відповідальність», — наголосив Дмитро Разумков.

За його словами, важливим питанням залишається доведення реформи децентралізації до логічного завершення, йдеться про внесення змін до Конституції. «Сьогодні цим питанням займається профільний комітет із залученням усіх зацікавлених сторін», — зауважив Голова Верховної Ради, висловивши сподівання, що невдовзі можна буде ознайомитись із текстом цих змін.

Важливим питанням, за словами глави парламенту, залишається й ковід. «Боротьба з ним у кожному регіоні своя, але цілі і завдання стоять однакові скрізь. Сьогодні дуже багато залежить від усіх органів влади», — сказав він. У цьому контексті глава парламенту зауважив, що Верховна Рада продемонструвала вміння злагоджено приймати рішення, коли це стосується інтересів держави, ухвалювала закони і щодо медичної сфери, і підтримки бізнесу, які достатньо дієво впроваджувались на місцях: «Ковід не лише проблема, яка б’є по здоров’ю людей, вона так само серйозно б’є по економіці держави. І це відчувається під час спілкування з кожним із вас, під час робочих відряджень, спілкування з народними депутатами. Ми чуємо цю проблематику, наскільки серйозно ковід б’є по економіці. Паралельно з цим, всі держави світу починають концентруватись на своїх інтересах, відходячи від міжнародних практик, які існували досі. І Україна тут також має, у першу чергу, захищати власні інтереси, інтереси власного виробника, власних економічних потужностей і тих базових речей, які у нас є».

Голова Верховної Ради переконаний: для будь-якої держави криза може мати два виходи — занепад або зростання. «Є багато успішних прикладів, коли після кризи країни отримували нові можливості для зростання. Упевнений, що спільно ми зможемо це зробити так само», — сказав він, додавши, що потрібно сконцентрувати увагу на власній промисловості, переробці, створенні додаткових робочих місць. У цьому контексті Д. Разумков наголосив на важливості ухвалення низки законопроектів, зокрема про індустріальні парки, який дасть нові інструменти, перспективи та можливості.

Тож під час наради говорили про ключові аспекти — фінансову спроможність територіальних громад, яка є напрочуд важливою, ба більше, є запорукою того, щоб розвивалось самоврядування і держава Україна. «Я добре розумію, що вам би хотілося, аби на місцях залишалися всі кошти. Але держава функціонує по-іншому, тому маємо враховувати інтереси в цілому держави, паралельно враховуючи інтереси кожного громадянина, який живе на вашій території. У цьому потрібно буде шукати баланс, досягати успіху за єдиними правилами», — констатував Голова Верховної Ради, зауваживши, що ці правила не завжди будуть простими, «але саме такий алгоритм роботи зможе нас привести до того успіху, до якого ми всі прагнемо».

Голова Комітету з питань бюджету Юрій Арістов, акцентувавши увагу на вже проробленій роботі впродовж останніх років, водночас наголосив, що новий адмінтерустрій потребував відповідних змін правових засад функціонування бюджетної системи та бюджетного процесу. Тому у вересні та грудні 2020 року змінами до Бюджетного кодексу Верховна Рада врегулювала питання функціонування бюджетної системи та міжбюджетних відносин. Як наслідок, у 2021 році прямі відносини з державним бюджетом мають усі 1438 бюджетів територіальних громад.

«Проте місцеве самоврядування досі не набуло потужної фінансової спроможності. За експертними оцінками, фінансова спроможність частини громад залишається низькою. У 2021 році 1094 бюджети тергромад, що становлять 76% унаслідок бюджетного вирівнювання, отримали базову дотацію. Крім того, фінансові ресурси місцевого самоврядування ще не можна вважати ресурсами соціально-економічного розвитку. Вони в основному слугують джерелами забезпечення поточних видатків», — зауважив він, додавши, що наступним першочерговим кроком для зміцнення місцевого самоврядування має стати розмежування повноважень між органами виконавчої влади та місцевого самоврядування.

Голова Комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев торкнувся питання необхідності реформування системи місцевих податків, додавши, що у цьому питанні, на жаль, і досі не вдалося досягти спільного знаменника, у тому числі й серед представників місцевої влади.

Йдеться, зокрема, про податок на доходи фізичних осіб. Нині у парламенті зареєстровано загалом 13 законопроектів з різними підходами. «Мені здається, що рішення маємо прийняти на цій нараді, серед людей, на яких це питання впливає найбільше. Але для того, єдність насамперед має бути в органах місцевого самоврядування. Конфлікт треба вирішити справедливо», — сказав він.

Йдеться також про податок на майно. На думку голови комітету, він має справлятись, виходячи не з площі, а з вартості нерухомості, що дозволить справляти більше з багатих. А також про податок на землю. «Є проблема оподаткування землі під об’єктами, які не введені в експлуатацію», — додав він.

Загалом перелік місцевих податків потрібно переглянути у бік зменшення, переконаний Д. Гетманцев, відмовившись від неефективних інструментів, а також тих, які містять корупційну складову.

Фото Андрія НЕСТЕРЕНКА.
Більше фото тут